Annons

Nytt samarbete ska hjälpa företag mäta hållbarhet

Value Balancing Alliance, VBA, är namnet på en ny ideell organisation som verkar för att ändra synen på företags sociala påverkan när det gäller olika typer av kapital. Målet är att skapa en ny standard för att mäta och redovisa de olika värden som företag bidrar med till samhället – sociala, mänskliga, ekonomiska samt miljövärden. 

Foto:Colourbox

Organisationen grundades i juni av åtta internationella bolag, däribland BASF, Deutsche Bank, Novartis och Philip Morris. Den stöds av bland annat Deloitte, KPMG, PwC och OECD.

Ett av de åtta medgrundande bolagen är mjukvaruföretaget SAP som nu vill hjälpa företag att mäta hållbarhet och social påverkan.

”Under de tio år som vi arbetat med hållbarhet på SAP har vi hela tiden hållit fast vid tanken att sociala, miljömässiga och ekonomiska resultat hänger samman. Att vara en del av VBA gör att vi kan arbeta med likasinnade företag för att skapa förändring över hela världen”, säger Daniel Schmid, chef för hållbarhetsarbete på SAP i en kommentar.

Value Balancing Alliance vill förändra hur företag mäter och värderar sin samhällspåverkan, beroenden i värdekedjan och finansiella effekter på företagets värdering. Det handlar bland annat om att standardisera beräkningar, säkerställa jämförbarhet mellan metoder och skapa ett pilotprojekt för ledningsredovisning. 

Vidare vill VBA öka öppenheten i affärsbeslut och värdeförändringar. Organisationen vill också arbeta med externa organ för att utveckla och utöka hållbarhetsredovisning. Slutligen vill VBA ändra prioriteten från att maximera vinst till att optimera värdeskapande.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera