1515
Annons

Nyinvesteringar i sikte när regeringen ansöker om skattefrihet för biobränslen

Regeringens besked om att ansöka om skattefrihet för rena biodrivmedel i tio år ger branschen den långsiktighet som krävs för att ställa om transportsektorn. Ett viktigt steg i övergången till eldrivna transporter, menar Scanias svenska vd. 

Foto:Janerik Henriksson/TT

Efter att ha ansökt om skattefrihet för ett år i taget vill nu regeringen skapa mer långsiktiga förutsättningar för den svenska branschen och ska därför ansöka om ett tioårigt undantag för beskattning av biodrivmedel.

Skulle biodrivmedel i Sverige beskattas som i resterande EU skulle detta få stora konsekvenser för bolagens möjligheter att köra med biodrivmedel i tanken. Priset på en liter HVO100 skulle som ett exempel stiga med upp till 6 kronor. 

Beskedet om ett längre undantag välkomnas därför av svenska aktörer. 

”Nu hoppas jag att EU-kommissionen gör precis det som både regeringen och vi på Scania vill. Att beskatta fossilfria drivmedel skulle vara kontraproduktivt när ambitionen är att sänka utsläppen från transportsektorn. Att det kommer ett 10-årigt besked är viktigt under omställningen till 100 procent elektrifierade tunga lastbilar.” säger David Källsäter, vd Scania Sverige.

LÄS OCKSÅ Ministern om skatteundantaget: ”Har inte varit optimalt”

Spendrups Bryggeri, som lyckats bli helt fossilfria tack vare att de kör med just HVO  i tanken.

”Det är jättebra att vår energiminister tar detta vidare till Bryssel. Det är viktigt att vi har en bred politisk enighet bakom detta med tanke på att vi har ett val i höst. Om du ska investera hundratals miljoner i olika vägval så måste vi veta att det inte kommer bli några större förändringar oavsett vilken regering som styr över tid”, säger vd:n Fredrik Spendrup.

LÄS OCKSÅ Tunga aktörer kräver skattebefrielse

Den svenska ansökan är ett led i att försöka säkra långsiktigt stabila priser på biodrivmedel, bra förutsättningar för svensk, inhemsk produktion och jobb. Öppningen att ansöka om ett tioårigt undantag kom sedan regeringen noterat att kommissionen har ändrat sina miljöriktlinjer. Ett uttryckligt förbud mot att ge statligt stöd till gröde- och livsmedelsbaserade drivmedel har tagits bort.

På 2030-sekretariatet, vars arbete helt fokuserar på att Sverige ska uppnå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030, firar man regeringens beslut att ansöka om en tioårig dispens.

”Nu visar regeringen precis på den fingertoppskänsla som behövs för att skapa de förutsättningar för att nå klimatmålen”, säger vd:n Jakob Lagercrantz. 

Hur påverkas marknaden av detta beslut?
”Vi kommer att få ökade investeringar i biodrivmedel för nu är detta en spelplan man som företag faktiskt kan räkna på. Vi kommer också att få se aktörer som vågar hålla kvar i 100 procent förnybart. Med detta kommer Sverige också in i en annan division – tillsammans med Tyskland och Frankrike – som visar framfötterna och vågar satsa på detta. Nu känns det som att alla går åt samma håll – politiken, näringslivet och att vi har ett EU som är mottagligt för våra argument”, säger Lagercrantz.

 

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

BYD överväger investering i elbilsproduktion i Thailand

Kinesiska elbilsbolaget BYD överväger att investera motsvarande 840 miljoner dollar i elbilsproduktion i Thailand. Det uppger Eastern Economic Corridor Office, som övervakar en speciell regional investeringszon i landet, skriver Bloomberg News.

Den thailändska regeringen vänder sig också till Tesla och Volkswagen för att investera i landets elbilsindustri som en del av en plan för att utveckla nationen till ett regionalt nav.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera