1515

Nya miljökrav på flygindustrin: ”Rimliga och genomförbara förslag”

En reduktionsplikt för både inrikes- och utrikesflyget från 2021, med mål om 30 procents inblandning år 2030. Det väntas bli verklighet om utredningen för att främja biobränslen får igenom sina förslag.

Resultatet: en 24-procentig minskning av utsläppen till år 2030.

Foto:Stina Stjernkvist/TT
Foto:Christine Olsson/TT

Ett år efter att regeringen tillsatte utredningen för att analysera hur flygets användning av hållbara biobränslen kan främjas, ska ordförande Maria Wetterstrand på måndag nästa vecka överlämna sitt förslag till miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP).

Dagens industri har tagit del av de huvudsakliga förslagen. Och klart är att en reduktionsplikt, liknande den i vägsektorn, är att vänta.

”Vi ser till drivmedelsleverantörens ansvar att reducera växthusgasutsläppen ur ett livscykelperspektiv. Vi styr därmed inte klimatpåverkan från flyget i det stora hela, utan per energienhet”, säger Anna Elofsson, sekreterare i utredningen och doktorand på Chalmers.

Enligt utredningens förslag stegras nivåerna i reduktionsplikten från 2021 fram till 2030. Introduktionsåret handlar det om en inblandning på 1 volymprocent biobränsle, år 2025 är målet att ha nått 5 procent, för att därefter trappa upp rejält till 30 procent år 2030.

”Tanken är att börja på en låg nivå, för att ta hänsyn till tillgången på biodrivmedel för flyget”, säger Anna Elofsson.

Reduktionsplikten ska, om den blir verklighet, omfatta allt tankat flygfotogen i Sverige för såväl inrikes- som utrikesflyget.

Räknat i volym beräknas en reduktionsplikt på 1 procent motsvara cirka 13 500 kubikmeter biobränsle, medan 30 procents inblandning kräver omkring 424 000 kubikmeter biobränsle.

Det senare – som svenskt flyg alltså ska tanka år 2030 – är närapå en dubblering av det fossila bränsle som inrikesflyget förbrukade 2017, med en volym på 228 000 kubikmeter (en siffra som dock förväntas minska framåt då energieffektiviseringen blir större det ökande resandet).

I dag tankas endast mycket små volymer biobränsle till flyget.

”Det handlar om symboliska volymer som är viktiga för att visa att det går”, konstaterar Anna Elofsson.

Kostnaden för en ökad inblandning av biobränsle beräknas bli lägre än vad utredarna initialt förväntat sig. År 2021 uppskattas en interkontinental resa inte bli mer än 19 kronor dyrare, enligt Anna Elofsson. Mot slutet av decenniet, år 2030, skulle påslaget ligga på cirka 250 kronor.

”Då talar vi om den långa resan. För inrikesflyget pratar vi om en kostnad på en till två tiondelar av detta.”

Vad förväntas förslaget då få för effekt för klimatet?

Utredningen talar om att ”bryta en trend”. I referensscenariot – utan reduktionsplikt – skulle flygets utsläpp fortsätta att öka med 6 procent till 2030. Med reduktionsplikten väntas utsläppen i stället minska med 24 procent till år 2030 (jämfört med 2017 års nivå).

Den beräknade klimatnyttan uppstår främst tack vare själva bränslebytet.

”Eftersom kostnadsökningen är liten blir också effekten på resandet liten, så det är inte där vi ser den huvudsakliga klimatnyttan. Men reduktionsplikten kan också driva på arbetet för energieffektivisering”, säger Anna Elofsson. 

Hennes upplevelse är att branschen hittills reagerat positivt på utredningens arbete:

”Jag tror att man uppfattar att det är rimliga och genomförbara förslag. Alla är med på att vi ska ställa om. Sen klarar vi inte utsläppsmålen med hjälp av bara det här förslaget. Men det är en del av pusselbiten.”

Inrikesflyget har som mål att bli fossilfritt till 2030. Det kommer det inte att bli med det här förslaget?

”Det finns ingenting som hindrar dem att tanka mer biobränsle. Det här är en lägstanivå. Vi vill inte hämma branschens egna initiativ, utan se till att det här kan hjälpa till att få hela processen på plats.” 

Ser ni i utredningen att det finns potential att fylla de här behoven med inhemskt producerat biobränsle?

”Vår förhoppning är att det här ska ge en långsiktighet som gynnar en ökad produktionskapacitet i Sverige.”

Ett förslag från utredningen är att Energimyndigheten ska se över möjligheten till drifts- eller investeringsstöd för nya anläggningar. Ett annat är att försvaret, som satt som mål att vara fossilfritt till 2045, ska se om det går att klara sig på inhemsk försörjning av biobränsle.

 

 

 


Innehåll från Tele2Annons

Experterna om de hetaste 5G-innovationerna

Den pågående utbyggnaden av 5G sätter högsta fart på Internet of Things. Det är experterna överens om.

– De korta svarstiderna öppnar för gränslös innovation på så många plan, säger Ulf Seijmer, innovationschef på nätverks- och kommunikationsföretaget Induo.

Läs om hur Tele2 Företag möjliggör kommande innovationer med 5G  

Innovation och uppkoppling hör ihop och 5G-nätet innebär nya möjligheter. Framför allt är det tre delar av transformationen som kommer att släppa loss en våg av innovationer: den extremt låga fördröjningen, en massiv utrullning av Internet of Things och privata 5G-nätverk.

Det menar två experter som Tele2 Företag har talat med. Mer konkret innebär den låga fördröjningen hos 5G att det blir möjligt med självkörande fordon och robotassisterade operationer på distans. När vi kan koppla upp miljarder små energisnåla enheter och sensorer kan också IoT slå igenom på allvar. Och i privata 5G-nät kan till exempel flygplatser, sjukhus eller fabriker få en uppkoppling med mobilitetens alla fördelar – men med samma tillförlitlighet, låga fördröjning och säkerhet som ett fast fibernät.

Farten ökar rejält

– Nu kopplas den fysiska världen ihop med internet. Ingen vet i dag exakt vad det kommer att innebära, men solklart kommer det att leda till stora effekter och innovationer, säger Magnus Melander.

Han är medgrundare av THINGS Stockholm och en av landets ledande experter på 5G och IoT. THINGS är en innovationshubb som kopplar ihop mogna teknikbolag med stora företag och internationellt riskkapital.

– Finessen är möjligheten att koppla på AI, artificiell intelligens, maskininlärning och andra former av deep tech, alltså ny, avancerad och potentiellt omvälvande teknik. Det kommer att öka farten rejält på den digitala transformationen.

Elk Live, den svenskbaserade ljudplattformen för musiker, körer och musikskolor, är enligt Magnus Melander ett bra exempel på innovationer vi kommer att få se de närmaste åren. Med Elk Live kan ett band via 5G-uppkoppling repetera som om alla satt i samma rum – trots att basisten sitter i Kristianstad, trummisen i Barcelona och keyboardspelaren i Oslo.

– Tjänsten är ett häftigt exempel på vad vi kan komma att få se tack vare 5G:s extremt låga fördröjning. Det visar verkligen skillnaden jämfört med tidigare nät och teknik, säger han.

Den uppkopplade människan

Både Magnus Melander och Ulf Seijmer, innovationschef på nätverks- och kommunikationsföretaget Induo, trycker på möjligheterna för företag, industrier och samhällstjänster när miljontals maskiner och enheter världen över kopplas ihop för att skapa digitaliserade, effektiva och resurssnåla flöden.

– Jag tror att vi kommer att få se många förbättringar inom till exempel lantbruket, säger Ulf Seijmer, som även är en av talarna på Tele2s kommande event IoT Talks 2021.

Anmäl dig här 

– Där kommer vi att kunna optimera gödsling och bevattning för bättre resursutnyttjande och högre avkastning. Fastighetsförvaltning och byggindustrins logistikflöden är andra områden där 5G-uppkoppling kommer att leda för förbättringar. Den uppkopplade människan är ett område vi bara har sett början på, tillägger han.

– Här finns ett spännande skarpt projekt i Sverige där vården kommer hem virtuellt till ett antal hjärtsjuka patienter, och genom uppkopplade sensorer kan vårdcentralen hålla koll på deras värden. Sedan har de videokonferenser med sin sköterska och läkare vid behov.

Massiv utrullning om ett år

Vad händer om ett år, fem år och tio år på det här området?

– Redan om ett år kommer 5G att vara så stort att vi får se en massiv utrullning av IoT, sensorer och enheter. Om fem år har vi en infrastruktur som möjliggör självkörande bilar och möjligheten för läkare att operera på distans med hjälp av robotar. Om tio år har vi gått ännu djupare med att koppla upp våra sinnen. Uppkopplingen blir en förlängning av individen, säger Ulf Seijmer.

Men det är svårt att vara specifik eftersom ingen egentligen vet, menar Magnus Melander.

– Helt klart är att 5G och IoT på allvar kommer att kicka igång deep tech som AI och maskininlärning. Det öppnar för innovationer som kommer att kunna lösa klimathotet och andra stora samhällsproblem.

Läs om hur Tele2 Företag möjliggör kommande innovationer med 5G  

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?