Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Nya klimatmål diskuteras i Kinas femårsplan

I dag samlas Kinas plenum, en central del av landets ledarskap, för att besluta om landets kommande femårsplan. Enligt nyhetsbyrån Reuters kommer ambitiösa nya åtgärder för att tackla klimatförändringen att diskuteras under dagens möte. 

Detta sedan den kinesiska presidenten Xi Jinping deklarerat i FN att landet ska bli koldioxidneutralt till 2060. Det är en ambitionshöjning jämfört med vad många väntat sig, men är samtidigt en tidplan som ligger tio år efter vad som krävs enligt Science Based Targets Initiative om Parisavtalet ska nås.

Xie Zhenhua, tidigare högsta tjänsteman på klimatområdet och numera rådgivare till Kinas miljöministerium säger till Reuters att de nya målen är baserade på forskning och beräkningar och att alla nå måste anpassa sig. 

Enligt Reuters är Kinas beslutsfattare nu utsatta för hårt tryck att inkludera radikala klimatmål i den nya femårsplanen, som sträcker sig från 2021 till 2025 och sätter ramarna för den ekonomiska utvecklingen efter coronapandemin.

”Just nu är alla beslutsfattare på alla nivåer upptagna med att arbeta med den fjortonde femårsplanen”, säger Kevin Lo, som studerar Kinas miljöpolitik vid David C. Lam Institute for East-West Studies i Hong Kong, till Reuters.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TamtronAnnons

Smart fordonsvåg revolutionerar viktig del av logistikflödet

Ett överlastat lastbilsekipage kan bli en dyr historia. Här gäller det att väga fordonet på ett tillförlitligt sätt för att garantera att lasten ligger inom lagens ramar, men också för att lasta så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt. Nyckeln till framgång skulle kunna vara smartare vågsystem. 

Alla företag som på ett eller annat sätt arbetar med transport kan nog enas om att vägning av last är en central del av verksamheten. Här handlar det om att lasta så effektivt som möjligt och därmed minska antalet transporter – och samtidigt undvika överlastning. 

Tamtron är ett av få företag i Sverige som riktat in sig på vägning, och besitter första plats när det gäller vägning och vågsystem för hjulburna fordon. Sedan 1989 har företaget hjälpt sina kunder att effektivisera sitt arbete och levererat träffsäkra lösningar. Nu väljer Tamtron att utöka sitt erbjudande inom affärssegmentet Transport & Logistik, där man räknar med att göra enorm skillnad med sina vågsystem. Här handlar det framför allt om uppkopplade markförlagda fordonsvågar.

– Vi levererar en våg från Motus Weighings som kan väga en långtradares vikt och samla in träffsäkra mätdata på bara några sekunder, utan att ekipaget behöver stanna. Detta innebär att vi kan effektivisera vägningsprocessen, undvika tomgångskörning och spara in på 1000-tals liter bränsle. Tillsammans med detta vågsystem kan vi även leverera axelvikter, säger Thomas Larsson, vd på Tamtron i Sverige.

Den dynamiska vågen kan förbättra logistikflödet på ett väldigt konkret sätt. Traditionella markförlagda vågar ockuperar en stor yta på ett logistikområde då de behöver vara runt 24 meter, medan vågen som Tamtron levererar enbart är sex meter lång. Här frigörs en stor yta som kan användas för kärnverksamheten.

Tamtron tillhandahåller också ett molnsystem som automatiskt samlar in vägningsdata. Systemet identifierar vilket fordon som kör över vågen och slår fast aktuell vikt, tid och plats. Här ges möjligheten för alla berörda att få realtidsuppdaterad information direkt i mobiltelefonen, och underlaget kan användas för att göra rapporter och fakturaunderlag. 

– Behovet av att mäta och samla in data ökar hela tiden inom den här branschen, och utvecklingen går otroligt snabbt. På bara sju år har företagen gått från att skriva ner vägningsresultat på papper, till att vilja få in detta i digitala system direkt, säger Thomas Larsson och tillägger:

–  Möjligheterna med dynamiska och uppkopplade fordonsvågar är väldigt många, och vi vet att det här kommer bli en game changer för företag inom transport- och logistikbranschen. 

Fakta om Tamtron 

Tamtron är en internationell tillverkare av intelligenta vågar och informationshanteringsystem för vägningstransaktioner. Företaget utvecklar och säljer vågsystem för mobila maskiner som hjullastare, gaffeltruckar och timmerhanterare samt vågsystem för tung vägning av exempelvis lastbilar och tåg. Tamtron är dessutom ackrediterat kontrollorgan och utför verifiering av olika vågsystem.

Är du nyfiken på hur du kan effektivisera dina transporter med ett smartare vågsystem? Läs mer här. 

 

Mer från Tamtron

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tamtron och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?