Annons

Nya given – EU ska bygga en miljon laddstolpar

En miljon laddstationer för elbilar. Det är ett av EU-kommissionens förslag för att få unionen på fötter igen efter coronapandemin.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen presenterade på onsdagen ett gigantiskt krispaket värt över 7.900 miljarder kronor: Pengarna ska i form av olika insatser gå till länder, företag och verksamheter som drabbats av coronapandemins effekter, antingen som lån eller bidrag.

Stödpaketet innehåller, likt den redan föreslagna långtidsbudgeten för åren 2021-2028, stora insatser för att bemöta hotet från klimatförändringarna och miljöförstöring.

EU-kommissionens lyfter i stödpaket fram vikten av en omställning av transportsektorn, där ett av de få konkreta förslagen är att EU-fonder ska vara med och finansiera en miljon nya laddstationer för eldrivna fordon.

”Det är den första överstatliga satsningen på laddinfrastruktur”, säger Daniel Kulin, expert på mobilitet på elbranschens intresseorganisation Power Circle.

Går kommissionen förslag igenom kommer antalet laddstolpar ökar kraftigt. I hela EU finns idag drygt 150.000 laddpunkter, varav 8.000 i Sverige. 

Den svenska marknaden för laddinfrastruktur präglas av stark tillväxt och privat kapital strömmar in i en spretig bransch. Det finns många aktörer på marknaden, allt från från biljättarna Ionity och amerikanska Tesla till norska statliga Grön kontakt och energibolag som Jämtkraft.

”Det cirkulerar också rykten om att kinesiska biltillverkare ska börja bygga laddstationer”, säger Daniel Kulin. 

Han ser det som mycket positivt att EU-kommissionen vill vara med och bidra till utbyggnaden av laddpunkter för elbilar, men understryker att det helst ska vara snabbladdare som byggs.

”Det ökar förtroendet för infrastrukturen om man ser laddare överallt, men det är laddare hemma och snabbladdare som är nyckeln i omställningen”, säger han. 

Han påpekar också att det finns många företag i EU som tillverkar laddare, vilket gör att stödpengarna stannar i unionen.    

”Vi har mycket inhemsk produktion i Europa av laddinfrastruktur, bara Sverige har fem bolag som producerar laddstolpar. Det handlar inta bara om hårdvara som importeras från Kina.”

EU-kommissionens stödpaket måste godkännas av samtliga medlemsländer för att bli verklighet. Därför kan man räkna med extra toppmöten under sommaren för att nå en kompromiss som alla 27 länder kan acceptera.


Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?