1515
Annons

Nya framtidstekniken prisas i Di:s Impact Summit

Inspirerande pionjärer som adresserar en global utmaning på ett nytt sätt. Det

fick juryn att kora Elonroad och deras teknik för elektrifiering av vägar till vinnare i Di:s pitchtävling Impact Summit.

”Det känns fantastiskt roligt att folk förstår vad vi vill åstadkomma”, säger bolagets vd Karin Ebbinghaus.

Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, vann Di Impact Summit Pitch
Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, vann Di Impact Summit PitchFoto:Pax Engström Nyström
Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, vann Di Impact Summit Pitch
Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, vann Di Impact Summit PitchFoto:Pax Engström Nyström

Konkurrensen var hård när tio bolag tävlade om att framföra den bästa pitchen i Di:s Impact Summit i Stockholm på torsdagskvällen. Impactbolag kännetecknas av att deras affärsidéer adresserar ett eller fler av FN:s hållbarhetsmål, och i startfältet fanns entreprenörer inom allt från klimatsmarta material och lövtunna solceller till lösningar för att minska psykisk ohälsa och effektivisera återvinning av avfall. 

Det som i slutändan lockade juryns röster var Elonroads elektrifierade vägar.

Läs mer: Här är bolagen som pitchade under Di Impact Summit 

”Det var många fantastiska bolag, men jag tror att juryn föll för vår lösning eftersom den är så disruptiv och kan stå för ett stort systemskifte. Dessutom är den inte så lätt att kopiera, det finns bara ett fåtal aktörer”, säger Karin Ebbinghaus.

Elonroads huvudsakliga affärsidé är att utveckla och sälja laddinfrastruktur för elfordon via en form av räls i marken, så att bilar, bussar och lastbilar kan ladda medan de kör. På så vis minskar behovet av stationära laddstationer samtidigt som fordonsbatterierna, som är en miljöbov, kan krympa betydligt.

Även om Elonroad inte kan styra fordonstillverkarnas produktutformning så har deras elektrifierade vägar potential att påverka konsumenternas val av batterikapacitet, menar Karin Ebbinghaus. För att lösningen ska få genomslag krävs att bara en bråkdel av vägarna görs om. Enligt bolagets egna beräkningar behöver till exempel endast 10 procent av busslinjernas vägar i Lund elektrifieras för att kollektivtrafiken ska kunna drivas helt med hjälp av systemet.

”Det gäller att tänka smart så att man placerar elvägarna där det är mest trafik och de kan göra störst nytta”, säger Ebbinghaus.

I Frankrike planerar staten för att öka satsningen på elvägar. Landet har ett aktivt samarbete med Sverige och har enligt Karin Ebbinghaus dragit stor lärdom av Trafikverket, som redan har flera års erfarenhet av pilotprojekt på området.

”Just nu håller vi på att bilda ett franskt dotterbolag för att kunna delta i upphandlingen i Frankrike”, säger hon.

I den tre minuter långa pitchen hann Karin Ebbinghaus både beskriva problemet med transportsektorns utsläpp och dagens laddsystem och förklara hur bolaget bidrar till en lösning. Själv är vd:n övertygad om att en stark tro på produkten lyser igenom. Utmaningen, tycker hon, är att skala ner all information till något lättsmält.

”Som entreprenör har man ett enormt kunskapsövertag om sin produkt, men det gäller att göra det underhållande och intressant för den som lyssnar. Om jag bara ska plantera ett frö, vad vill jag att man ska komma ihåg?”

Hon tyckte det var lärorikt att höra andra bolagspitchar, lyssna till juryns kommentarer och mingla med likasinnade.

”Det är roligt att det finns en väldigt positiv och kollegial stämning impactbolag emellan. Det finns alla möjligheter i världen att hitta samarbeten, där alla drivs av kraften att ställa om. Sådana här kvällar är viktiga, när man får chans att berätta vad man gör.”


Laddoperatören Milepost tar in 45 miljoner kronor

Laddoperatören Milepost tar in drygt 45 miljoner kronor i en emission som riktar sig både till nya och redan existerande ägare. Pengarna ska användas till fortsatt expansion.

Foto:Milepost

Nykomlingen Milepost, som specialiserat sig på att etablera laddgator i stadsmiljö, ligger bland annat bakom Sveriges största laddgata, som ligger på Valhallavägen i Stockholm där företaget under några månader ska leverera totalt 200 laddplatser. I en första etapp, som invigdes för ett par veckor sedan, installerades 60 laddplatser.  

Feat Capital AB och vd:n Jörgen Lantto är största ägare i bolaget. Pengarna som tas in i emissionen kommer att användas för att expandera verksamheten. 

”Vi har fortsatt dialog med kommuner i Stockholmsregionen och ett antal konkreta dialoger med ytterligare kommuner i andra delar av Sverige. Nästa steg är nästa etapp av laddgatan på Valhallavägen och ytterligare några platser i Stockholm och Stockholms kranskommuner där vi planerar för laddgator. Vi kommer också att arbeta med att vidareutveckla appen och vårt tjänsteerbjudande. Det finns utrymme för spännande teknikutveckling här. På lite längre sikt har vi ambition att etablera oss vidare i Europa”, säger Jörgen Lantto i en skriftlig kommentar till Dagens industri. 

 

 

 

 

På Valhallavägen ska hela processen ha tagit enbart tre månader, enligt nykomlingen Milepost som står bakom laddgatan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?