1515
Annons

Ny rapport: Så ska EU:s transporter bli fria från sitt ryska oljeberoende

Redan 2023 kan EU:s transportsektor ha minskat sitt beroende av rysk olja med nästan 50 procent, enligt en ny rapport från tankesmedjan Transport & Environment. Energieffektivisering och snabb elektrifiering är två nyckelfaktorer för att lyckas. 

Foto:Mikhail Metzel

Hur snabbt kan EU frigöra sig från sitt ryska oljeberoende? Det är en fråga som intresseorganisationen Transport & Environment ställer sig i en ny studie.  Analysen visar bland annat att en snabbare elektrifiering tillsammans med insatser för energieffektivisering kan minska EU:s efterfrågan på olja med 38,8 miljoner ton redan 2023, vilket motsvarar 48 procent av Rysslands oljeexport till EU och 12 procent av hela EU:s efterfrågan av fossil olja. 

Rapporten listar 25 förslag som sammantaget skulle kunna bidra till detta – och vänder sig både till beslutsfattare i EU, medlemsländerna samt företag. Förslagen inkluderar bland annat sänkta hastigheter på motorvägar och i städer, stärkta krav och incitament för större företag att byta ut sina fordonsflottor till eldrivna och kraftigt höjda krav på biltillverkarna.

RAPPORTEN Läs hela listan på alla åtgärder 

Under en övergångsperiod fram till 2030 kommer EU, enligt T&E, att behöva hitta alternativa producenter av olja för att klippa beroendet.

Jakop Dalunde.
Jakop Dalunde.Foto:Sander de Wilde

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP), ledamot i utskottet för transport, har läst rapporten och håller med om att det behövs snabba åtgärder, av både klimat- och säkerhetspolitiska skäl.

”Oavsett om EU skulle sluta köpa rysk olja, eller om Ryssland slutar sälja olja till EU så kommer vi att få se dramatiska prisuppgångar på drivmedel. Det tror jag i sin tur skulle leda till att regeringar kliver in med subventioner. Det vore klokare att lägga pengarna på att snabbt som sjutton bygga fler laddstolpar och stärka stödsystem för att få folk att köpa elbilar”, säger han. 

LÄS OCKSÅ Omställningen till elfordon är inte någon ”quick fix” 

Att göra sig fri från ryska beroenden ligger högt på EU:s agenda just nu. Diskussionen om att tidigarelägga slutdatumet för att sälja nya bensin- och dieselbilar har seglat upp på nytt.  Istället för att ha 2035 som slutdatum kan det bli tal om införa ett förbud redan 2030. Men även det ligger för långt fram i tiden, anser Dalunde. Det krävs skarpa åtgärder här och nu för att påskynda övergången från fossilt till el. Och det måste ske snabbt. Läget är så akut att MP nu till och med kan tänka sig något de historiskt varit mycket skeptiska till – nämligen en skrotningspremie. 

”Antingen utformar man den så att man får en viss bonus om man skrotar sin äldre bensin- eller dieselbil och får en bonus om man samtidigt köper en elbil, som då läggs ovanpå befintliga system. Men det kan också vara intressant att kombinera Bonus Malus-systemet med den lösning man infört i Belgien, nämligen att ge incitament att skrota bilen och inte köpa en ny. Det blir ett sätt att både minska klimatpåverkan men också skapa mer levande städer”, säger Dalunde.

Men för att elektrifiera EU:s fordonsflotta krävs det att man får upp tempot i utbyggnaden av unionens laddinfrastruktur. Om inte den hinner med den snabba försäljningsökningen av elbilar så finns risk för att förtroendet går förlorat.

”Jag är rädd att det kommer en backlash där stora grupper i samhället köpt en elbil men saknar laddare. När jag pratar med branschen kan de tänka sig högre krav och få ut elbilar om de kan lita på att laddinfrastruktur byggs”, säger Dalunde.

Vilka av de förslag som nämns i T&E:s studie ser du skulle gå att genomföra redan i dag?
”Man kan sänka hastigheten på våra vägar. Att bara sänka hastigheten på EU:s motorvägar till 100 skulle minska oljekonsumtionen med 5 procent. En liten förändring som görs av många kan få stora konsekvenser.”

 

 

 

 


MAX Burgers utökar med fler laddstationer

MAX Burgers har senaste åren växlat upp satsningen på nya tekniska lösningar. Nu investerar de i fler och nya snabbladdningsstationer för elbilar från Vattenfall InCharge. Det framgår av pressmeddelanden från de båda bolagen.

Foto:Pressbild MAX Burgers

Idag går det att ladda på 34 av MAX restauranger varav 20 av dessa har laddare från Vattenfall. Den nya satsningen inkluderar 5 nya restauranger. De nya laddarna från Vattenfall sägs ladda bilarna tre gånger så fort än första generationens laddare.

Samarbetet mellan Vattenfall och MAX började 2014. Elen i laddstationerna är 100 procent fossilfri el från Vattenkraft, märkt med Bra Miljöval från Vattenfall. På sikt ska alla MAX-restauranger vid viktiga knutpunkter erbjuda snabbladdning.

”Vi vill att det ska vara enkelt och smidigt att minska sin klimatpåverkan. Med de nya 150 kWh-laddarna hinner man som gäst ladda upp bilen till 80 procent på mellan 20 och 30 minuter. Idag har vi laddning på 34 restauranger och till årets slut ska över 20 av dem erbjuda snabbladdning,” säger Rasmus Billborn, etablerings- bygg- och fastighetschef på MAX.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?