1515
Annons

Ny EU-rapport granskar bolags klimatpåståenden – 42 procent kan vara falska

Med konsumenter som blir allt mer miljömedvetna har klimatarbete blivit ett viktigt marknadsföringsvapen för e-handelsbolag. 

Men en ny rapport från EU-kommissionen visar att klimatpåståenden i många fall är svåra att verifiera eller är direkt felaktiga.

Bild:Mostphotos

Rapporten, som gjordes i samarbete med 27 europeiska länders konsumentmyndigheter och släpptes i slutet av januari, granskar 344 påståenden på olika e-handelsbolags hemsidor. 

Bland de granskade fanns exempelvis resesajter, klädsajter och elektroniksajter.

I 42 procent av fallen hade myndigheterna skäl att tro att de undersökta påståendena var vilseledande eller falska. I 37 procent av fallen användes vaga uttryck som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”medveten” med syfte att framställa hur produkten inte hade någon eller liten negativ klimatpåverkan.

I över hälften av fallen saknades dessutom lättillgängliga bevis för att verifiera dessa påståenden.

”Jag är inte förvånad egentligen. Det är ett attraktivt sätt för bolag att nå ut men det är inte alla som lyckas göra det på det sätt som lagen kräver”, säger Hevi Aziz.

Hon är jurist på Konsumentverket och en av två som har granskat den svenska marknaden i samband med EU-kommissionens rapport. 

Hevi Aziz är en av två jurister på Konsumentverket som har jobbat med EU-kommissionens granskning.
Hevi Aziz är en av två jurister på Konsumentverket som har jobbat med EU-kommissionens granskning.Foto:Konsumentverket.

Enligt henne har Konsumentverket undersökt omkring 15 klimatpåståenden och i flera av fallen kan det bli aktuellt med vidare granskning.

”Vi ser att många bolag använder sig av generella eller vaga miljöpåståenden som hållbar, grön eller miljövänlig utan att specificera vad man egentligen syftar på. Det är väldigt otydligt”, säger Hevi Aziz.

Termen greenwashing myntades på 1980-talet av miljöaktivisten Jay Westervelt i en essä. Då handlade det om hur hotellbranschen uppmanade sina gäster att återanvända handdukar av miljöskäl – när det, enligt Westervelt, egentligen handlade om att spara pengar. 

I dag används begreppet frekvent och definieras ofta som falsk miljöreklam – och det är ett problem som har blivit betydligt vanligare de senaste åren.

”Jag skulle säga att vi har kunnat se en stor ökning sedan 2015 både i Sverige och i vår omvärldsbevakning”, säger Linda Halvarsson som också är jurist på Konsumentverket. 

Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket.
Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket.Foto:Konsumentverket.

Hon får medhåll från kollegan Hevi Aziz.

”Efter vår granskning kan man säga att miljöpåståenden förekommer i allt högre utsträckning och det är något som har kommit att få ett ganska betydande kommersiellt värde i takt med att konsumenterna blivit mer miljömedvetna”, säger Aziz.

Myndigheten har inga sammanställda siffror på antalet anmälningar från konsumenter gällande falsk miljöreklam. Men Halvarsson uppskattar att det rör sig om hundratals anmälningar varje år. 

Lin Lerpold är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon tror att olika former av greenwashing är vanligare bland mindre svenska bolag än bland de större.

”Många stora bolag tycker jag har blivit bättre. Det är kanske eftersom de hålls ansvariga på ett annat sätt och just i Sverige lever vi i ett samhälle med högt förtroende.”

Tre gångar har Lerpold analyserat de största bolagen på Stockholmsbörsen och deras hållbarhetsarbete i rapporten ”Walking the talk”. I den senaste, som släpptes 2019, konstateras att bolagen ofta är bättre på att prata om hållbarhet än att faktiskt aktivt jobba långsiktigt med det.

Lin Lerpold är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon tror att greenwashing är vanligare bland mindre företag än bland de större.
Lin Lerpold är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon tror att greenwashing är vanligare bland mindre företag än bland de större.Foto:Amanda Lindgren

Men det innebär inte nödvändigtvis att termen greenwashing är applicerbar. 

”Företag som går ut med generella miljövisioner som man sedan inte lever upp till behöver inte vara greenwashing. Det kan vara viktiga signaler om vart man vill nå. Greenwashing är när man luras eller manipulerar”, säger Lerpold.

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Vattenfall bygger ny vindkraft i Tyskland

Svenska Vattenfall får snurra igång tyskt havsbaserat vindkraftsprojekt. Projektet väntas ge fossilfri el till över en miljon tyska hushåll, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Foto:Vattenfall/Ties van der Horst

Den havsbaserade vindkraftsparken ska byggas 85 kilometer utanför ön Borkum på den tyska Nordsjökusten. År 2027 väntas den anslutas till det tyska elnätet och parken kommer då att ha en effekt om 908 MW årligen. Det motsvarar elkonsumtionen för över en miljon tyska hushåll.

Energijätten förvärvade det havsbaserade vindkraftsprojektet redan 2016, men nya upphandlingssystem gjorde att projektet auktionerades på nytt. Vattenfall använde sig då av företrädesrätten och behåller nu ansvaret för att utveckla parken.

”Vi är mycket glada över att ha fått kontraktet för detta projekt. Den snabba utbyggnaden av förnybar energi är nyckeln till att permanent minska Tysklands beroende av fossila bränslen”, säger Catrin Jung, chef för havsbaserad vindkraft på Vattenfall.

Vattenfall har sedan innan de tyska vindkraftsparkerna ”Dantysk” och ”Sandbank”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera