Ny EU-rapport granskar bolags klimatpåståenden – 42 procent kan vara falska

Med konsumenter som blir allt mer miljömedvetna har klimatarbete blivit ett viktigt marknadsföringsvapen för e-handelsbolag. 

Men en ny rapport från EU-kommissionen visar att klimatpåståenden i många fall är svåra att verifiera eller är direkt felaktiga.

Bild:Mostphotos

Rapporten, som gjordes i samarbete med 27 europeiska länders konsumentmyndigheter och släpptes i slutet av januari, granskar 344 påståenden på olika e-handelsbolags hemsidor. 

Bland de granskade fanns exempelvis resesajter, klädsajter och elektroniksajter.

I 42 procent av fallen hade myndigheterna skäl att tro att de undersökta påståendena var vilseledande eller falska. I 37 procent av fallen användes vaga uttryck som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”medveten” med syfte att framställa hur produkten inte hade någon eller liten negativ klimatpåverkan.

I över hälften av fallen saknades dessutom lättillgängliga bevis för att verifiera dessa påståenden.

”Jag är inte förvånad egentligen. Det är ett attraktivt sätt för bolag att nå ut men det är inte alla som lyckas göra det på det sätt som lagen kräver”, säger Hevi Aziz.

Hon är jurist på Konsumentverket och en av två som har granskat den svenska marknaden i samband med EU-kommissionens rapport. 

Hevi Aziz är en av två jurister på Konsumentverket som har jobbat med EU-kommissionens granskning.
Hevi Aziz är en av två jurister på Konsumentverket som har jobbat med EU-kommissionens granskning.Foto:Konsumentverket.

Enligt henne har Konsumentverket undersökt omkring 15 klimatpåståenden och i flera av fallen kan det bli aktuellt med vidare granskning.

”Vi ser att många bolag använder sig av generella eller vaga miljöpåståenden som hållbar, grön eller miljövänlig utan att specificera vad man egentligen syftar på. Det är väldigt otydligt”, säger Hevi Aziz.

Termen greenwashing myntades på 1980-talet av miljöaktivisten Jay Westervelt i en essä. Då handlade det om hur hotellbranschen uppmanade sina gäster att återanvända handdukar av miljöskäl – när det, enligt Westervelt, egentligen handlade om att spara pengar. 

I dag används begreppet frekvent och definieras ofta som falsk miljöreklam – och det är ett problem som har blivit betydligt vanligare de senaste åren.

”Jag skulle säga att vi har kunnat se en stor ökning sedan 2015 både i Sverige och i vår omvärldsbevakning”, säger Linda Halvarsson som också är jurist på Konsumentverket. 

Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket.
Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket.Foto:Konsumentverket.

Hon får medhåll från kollegan Hevi Aziz.

”Efter vår granskning kan man säga att miljöpåståenden förekommer i allt högre utsträckning och det är något som har kommit att få ett ganska betydande kommersiellt värde i takt med att konsumenterna blivit mer miljömedvetna”, säger Aziz.

Myndigheten har inga sammanställda siffror på antalet anmälningar från konsumenter gällande falsk miljöreklam. Men Halvarsson uppskattar att det rör sig om hundratals anmälningar varje år. 

Lin Lerpold är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon tror att olika former av greenwashing är vanligare bland mindre svenska bolag än bland de större.

”Många stora bolag tycker jag har blivit bättre. Det är kanske eftersom de hålls ansvariga på ett annat sätt och just i Sverige lever vi i ett samhälle med högt förtroende.”

Tre gångar har Lerpold analyserat de största bolagen på Stockholmsbörsen och deras hållbarhetsarbete i rapporten ”Walking the talk”. I den senaste, som släpptes 2019, konstateras att bolagen ofta är bättre på att prata om hållbarhet än att faktiskt aktivt jobba långsiktigt med det.

Lin Lerpold är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon tror att greenwashing är vanligare bland mindre företag än bland de större.
Lin Lerpold är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon tror att greenwashing är vanligare bland mindre företag än bland de större.Foto:Amanda Lindgren

Men det innebär inte nödvändigtvis att termen greenwashing är applicerbar. 

”Företag som går ut med generella miljövisioner som man sedan inte lever upp till behöver inte vara greenwashing. Det kan vara viktiga signaler om vart man vill nå. Greenwashing är när man luras eller manipulerar”, säger Lerpold.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?