1515
Annons

Nu tar sjöfarten det stora tekniksprånget

El, vätgas och robotfärjor. Efter att ha halkat efter den övriga transportsektorn har innovationerna på sjöfartsområdet nu tagit fart. 

Den självkörande norska färjan Zeabuz.
Den självkörande norska färjan Zeabuz.Foto:Press

Elektrifiering färjans framtid
Eldrift har pekats ut som en av framtidsteknikerna inom sjöfart, framför allt inom färjetrafik. Idag finns endast två svenska rutter med hel eller delvis eldriven färjetrafik: sträckan Helsingborg-Helsingør, som trafikeras av Forsea med de eldrivna färjorna Aurora och Brahe, samt sträckan Göteborg-Frederikshavn, som trafikeras av den delvis elektrifierade färjan Stena Jutlandica. I samtliga fall handlar det om befintliga färjor som konverterats från diesel till eldrift.

Brist på batterikapacitet är i dag den största utmaningen för elektrifiering av sjöfart, men i takt med att utvecklingen av batterier snabbt går framåt tror många att elbåten snart tar nästa steg.

Färjejätten Stena Line inledde sin satsning på batteridrift 2018 med att elektrifiera färjan Stena Jutlandica.
Färjejätten Stena Line inledde sin satsning på batteridrift 2018 med att elektrifiera färjan Stena Jutlandica.

Vätgas gasar på
Bränsleceller som drivs av flytande vätgas har spåtts kunna revolutionerna såväl flyget som de tunga vägtransporterna. Nu görs de första försöken med vätgasdrivna färjor som, till skillnad mot sina elektriska motsvarigheter, ska kunna färdas längre sträckor.

2019 delade EU ut 5 miljoner euro för att stödja utvecklingen av två vätgasdrivna fartyg: ett i Lyon i Frankrike och en vägfärja i norska Stavanger. Den norska färjan har kapacitet för upp till 299 passagerare och 80 bilar och kommer enligt plan att tas i trafik under 2021. Rederiet Norled, som kommer driva färjan, har förbundit sig att färjan ska drivas till minst 50 procent av flytande vätgas, även om den även kan drivas batterielektriskt.

Zeabuz har utvecklat en självkörande passagerarfärja.
Zeabuz har utvecklat en självkörande passagerarfärja.

Självkörande till sjöss
Båtburen lokaltrafik har blivit en allt vanligare syn i världens städer. I Norge har forskare tagit det hela ett steg längre och utvecklat en självkörande passagerarfärja för lokaltransport. Tekniken, som utvecklades redan 2018 på Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim, lade grunden för bolaget Zeabuz. 

Fördelarna med automatiserad sjötransport är bland annat kostnadseffektivitet, då båten kräver mindre kostnader och utrymme för personal. Som ett resultat använder den även mindre energi. Men trots att tekniken pekas ut som lovande finns det ännu inget regelverk på plats för framförandet av självkörande båtar, vilket håller branschen tillbaka. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?