ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Så rankar vi bästa börsbolaget på hållbarhet

  • Susanne Arvidsson. Foto: Apelöga, -

Dagens industri och Aktuell Hållbarhet tar tillsammans med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet fram en rankning över de mest hållbara börsbolagen. Susanne Arvidsson, docent LU, driver arbetet. 

Hur går arbetet med rankningen?

"Det går väldigt bra. Vid veckans möte med rådgivande kommittén konstaterade vi att projektet nu är inne i slutfasen. Hela processen har präglats av stor nyfikenhet från bolag, organisationer och allmänhet. Nu börjar analysarbetet av informationen som ligger till grund för rankningen. Det skall bli mycket intressant att identifiera goda exempel men också att se inom vilka hållbarhetsområden som förbättringspotential är störst."

Bolagen rankas med ett antal parametrar där vi samlar in fakta samt en enkät. Berätta!

"Hållbarhetsrankningen skall bli årligen återkommande och under året har vi utvecklat modellen som ligger till grund för rankningen. I modellen ingår data insamlad från bolagsrapporter, hemsidor samt från företagen själva via en enkät. Modellen skall inte vara statisk utan förfinas och vidareutvecklas. I år är fokus på de drygt hundra bolag som ingår i GICS-industrigrupperna: kapitalvaror, konsumtionsvaror och kläder, material och detaljhandel."

Varför är enkäten viktig?

"Det är viktigt att även bolagen ges möjlighet att utveckla hur deras pågående process ser ut när det gäller hållbarhetsarbetet. På svarsfrekvensen märks det att bolagen uppskattar detta. Enkäten blir ett viktigt komplement till den information kring hållbarhetsarbetet som inhämtas från bolagens rapporter och hemsida."

Varför är det viktigt för dagens bolag att ha ett bra hållbarhetsarbete – och att kommunicera detta?

"Ett effektivt och systematiskt hållbarhetsarbete ses i dag allt mer som en viktig framgångsfaktor. Därför ställs högre krav på bolagens kommunikation av sitt hållbarhetsarbete. Bolagens intressenter och inte minst aktörerna på finansmarknaden behöver värderelevant och tillförlitlig information för att kunna bedöma hur ett företag presterar på de olika hållbarhetsarenorna."

Här kan du läsa mer om rankningen.  

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies