Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Nu börjar Cop26 i Glasgow: ”Alla lampor blinkar rött”

Klimattoppmötet har börjat. Rapporter, uttalanden och nya klimatmål haglar in. Vi sammanfattar de viktigaste händelserna.

Alok Sharma, Cop 26-ordförande, under sitt invigningstal.
Alok Sharma, Cop 26-ordförande, under sitt invigningstal.Foto:Alberto Pezzali

När Cop26 startade upp i går invigningstalade ordföranden för klimattoppmötet, Alok Sharma, och sa att IPCC-rapporten i augusti fått alla lampor att blinka rött.

”Cop26 är vårt sista riktiga hopp att begränsa temperaturökningen till 1,5 grader. Jag vet att vi har förhandlingar framför oss som saknar historisk motsvarighet, men jag tror att det internationella systemet kan leverera. Vi måste göra det.”

Under gårdagen och förmiddagen har en rad företag och organisationer presenterat nya klimatmål och släppt olika rapporter. Bland annat presenterade G20-länderna i går stolt sin enighet kring att begränsa uppvärmningen till 1,5 grad, i stället för som tidigare två grader. FN:s generalsekreterare var dock inte lika imponerad. Han twittrade om sin besvikelse – men att G20 i alla fall inte krossat hans förhoppning om att kunna nå 1,5-gradersmålet.

FN:s miljöprogram och EU har presenterat ett nytt internationellt metanutsläppsobservatorium, IMEO. Observatoriet ska övervaka EU och USA:s nyligen presenterade metaninitiativ, med en budget på en miljard kronor för de kommande fem åren.

Global compact och Accenture har presenterat en rapport på 1 200 företags klimatledarskap. 73 procent av företagsledarna känner en ökad press att accelerera klimatarbetet och hälften anser att extremväder är det största hotet mot leverantörskedjan.

I dag kommer utvärderingsorganet SBI att hålla en rad möten, likaså SBSTA som förser Cop-mötet med tekniska och vetenskapliga råd. Kyoto-protokollets parter kommer hålla möte efter lunch. I kväll kommer regeringsledare från hela världen att mötas med inledningsanförande av Storbritanniens Boris Johnson.

Ikväll kommer också ett nytt internationellt nätverk av klimatpolitiska råd, ICCN, att lanseras, efter initiativ från Sverige, Chile och Storbritannien.

Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera