1515
Annons

Northvolts storsatsning i Norge – återvinner 25.000 elbilsbatterier per år

Northvolt och norska Hydros gemensamma satsning på återvinning av uttjänta elbilsbatterier, Hydrovolt, öppnade på måndagen sin första anläggning i norska Fredriksstad. Fabriken har kapacitet att återvinna 25.000 elbilsbatterier per år.

Bild inifrån Hydrovolts norska anläggning.
Bild inifrån Hydrovolts norska anläggning.Foto:Northvolt

”Det här är en central del i att bygga den cirkulära kedja vi strävar efter”, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt till Dagens industri.

Varningar om brist på råvaror och komponenter har haglat tätt på sistone och för bilindustrin gäller oron inte bara bristen på halvledare. Efterfrågan på kritiska metaller och mineraler, som litium och kobolt, ökar i energiomställningens spår och så även priserna. Att säkra ämnen som till exempel litium, nickel, kobolt är ett måste för att kunna producera batterier till de miljontals elbilar som planeras rulla ut på vägarna de kommande åren. 

För Northvolt spelar återvunna material en viktig del i bolagets långsiktiga strategi. 2030 ska 50 procent av materialet i deras batterier vara återvunnet. Ett första steg för att säkra delar av det framtida behovet är just deras joint venture med den norska aluminiumjätten Hydro, Hydrovolt. Tillsammans har de investerat motsvarande 120 miljoner kronor i bolagets första fabrik i norska Fredriksberg, vars verksamhet drog i gång på måndagen.

”Det här är det största viktiga steget i vår återvinningsprocess. Att valet föll på Norge beror på att det är en mogen marknad där flera elbilar på väg att pensioneras och det kommer att finnas god tillgång på batterier”, säger Wigardt.

Planerna för Hydrovolt är ambitiösa. Fabriken i Norge har kapacitet att kunna återvinna materialet från 12.000 ton batterier per år, motsvarande cirka 25.000 elbilsbatterier. Det är tillräckligt för att kunna hantera hela den norska marknaden av uttjänta batterier. Men på det stora hela är Norge en liten marknad. Hydrovolt kommer att etablera fabriker på flera marknader i Europa och bolaget räknar med att återvinna 70.000 ton batterier 2025 och 300.000 ton till 2030. 

Enligt Hydrovolt kan man återvinna hela 95 procent av materialet som används i ett elbilsbatteri. Northvolt kommer att ta den så kallade svarta massan (black mass) som innehåller de metaller som används i ny tillverkning av anod- och katodmaterial, medan Hydro tar hand om aluminiumet.  

Tillgången till uttjänta elbilsbatterier kommer att säkras via avtal med bland annat elbilstillverkare och till en början delvis bestå av defekta batterier och sådana som återkallats. Men det dröjer innan batterier från Northvolts egen produktion komma in passerar via Hydrovolt.

”De första kanske börja komma in nånstans runt 2030 - men den stora mängden kommer först senare”, säger Wigardt.


De elektrifierar snabba båtar med japansk teknikjätte

Elektrifieringen av den vattenburna trafiken är i full gång. Dessvärre kan befintlig batteriteknik inte lösa hela behovet. Därför inleder nu Stockholmsbaserade Echandia och den japanska teknikjätten Toshiba ett samarbete kring bränsleceller för snabbgående passagerarfartyg.

Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.
Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.Foto:Echandia

Echandia har hittills levererat batterisystem baserade på Toshibas battericeller till cirka 50 båtar. Men nu tar de nästa steg i samarbetet. Tillsammans ska de utveckla en bränslecellslösning för maritimt bruk. 

”Det behövs ytterligare tekniska lösningar för att möta energi och effektbehovet på fartygsmarknaden. Batteritekniken räcker inte till när det kommer till exempelvis kustnära större fartyg och snabbgående passagerarfartyg. Där måste vi ha kompletterande lösningar. Därför utvecklar vi nu en heavy-duty-bränslecell för maritimt bruk”, säger Echandias vd och grundare Magnus Eriksson till Dagens industri.

Under nästa år kommer de att fokusera på fartygsapplikationer med driftstider som är betydligt längre än vad som är möjligt att leverera med de bränsleceller som används för till exempel bilar. Dessa har en livslängd på cirka 30.000 timmar. 

”De system vi tittar på nu klarar 80.000 timmar innan det behövs någon form av underhåll”, säger Magnus Eriksson.

Bränslecellssystemet kommer att integreras i Echandias befintliga batterisystem där batteri-delen kommer att hantera effekttoppar medan bränslecellerna levererar stadig effekt.

”Det här är en unik kombination som inte finns någonstans i världen. Resultatet blir överlägsen prestanda, lägsta vikt och volym och den lägsta ägandekostnaden”, säger Eriksson.

Samarbetet kommer att inledas med ett gediget designarbete. Beslut om investeringar i produktionslinjer kommer att tas vid ett senare tillfälle, enligt Magnus Eriksson. Men avsikten är att komma igång med massproduktion någonstans kring 2025. 

Bränslecells-tekniken för maritimt bruk spås växa rejält de kommande åren. Enligt en rapport från IRENA (International Renewable Energy Agency) kan förnybara bränslen stå för 70 procent av shipping-sektorns energimix 2050, där vätgas kommer att utgöra ryggraden. EU tror att så mycket som vart femte fartyg i EU kommer att vara bränslecellsdrivna samma år.

”Med vår teknik har vi ett världsledande koncept. Vi har goda förutsättningar att kunna ta en stark position här – framför allt där batteritekniken inte räcker till”, säger Magnus Eriksson.

På längre sikt vill Echandia hitta ett sätt att elektrifiera även de stora oceangående fartygen. För det finns det ingen teknik i dag. 

”Vår ambition är att kunna erbjuda nollemissions-teknik för samtliga fartyg”, säger Eriksson.

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?