Northvoltpartner får miljonstöd – bygger också fabrik i Skellefteå
Dongjin Sweden får 26,5 miljoner kronor i investeringsstöd från Tillväxtverket. Nu bygger det sydkoreanska bolaget ny anläggning i anslutning till Northvolts fabrik i Skellefteå för 800 miljoner.
Jan Ahmadi
Text
Northvolts fabrik.
”Stödet är en del i omställningen till en elektrifierad bilflotta”, motiveras beslutet med i ett pressmeddelande från Tillväxtverket. Investeringen väntas också ha en strategisk betydelse för regionen.
Det sydkoreanska bolaget Dongjin, som de senaste fem decennierna ägnat sig åt kemikaliehantering och elmaterialtillverkning, har bestämt sig för att öka sin verksamhet i Europa med anledning av utvecklingen i fordonsbranschen. Bolaget vill tillverka batterimaterial som leveras till den svenska batteritillverkaren och industritomtgrannen Northvolt.
”Främjandet av företagskluster för ny batteriindustri i Europa hjälper i strävan mot en koldioxidfri union och skapar förutsättningar för kunskapsgenerering och framtida innovationer”, säger Tim Brooks, chef för avdelningen företag på Tillväxtverket, i pressmeddelandet.
Det beviljade stödet täcker en del av en större investering på total 800 miljoner kronor som sträcker sig över flera år med tre produktionslinjer. Dongjin Sweden beräknar att investeringen kommer leda till cirka 80 anställda.
Innehåll från Autolease DNBAnnons
”Vi håller kunderna i handen på vägen mot en eldriven fordonsflotta”
Allt fler företag har i dag en bilpolicy med målet att ha 100 procent elfordon i företagsflottan. Detta trots att nybilpriserna ökar, räntan stiger och elbilsbonusen är avskaffad. Men som så ofta i en omställning finns många frågor kring allt det praktiska.
Omställningen till laddbara fordon går snabbt och trenden förväntas även att öka i takt med att fler vill bidra till den gröna omställningen. Många företag har också krav på sig från sina kunder att gå mot en eldriven fordonspark.
– Den gröna omställningen drivs av företagen och deras bilpolicy. Det syns också i vår orderportfölj som växer i rask takt, framför allt elektrifierade personbilar där det finns ett stort utbud, säger Stefan Andersson, Administration Officer på Autolease Sverige.
Autolease är en del av norska DNB Bank och äger i dag över 400 000 fordon – såväl personbilar som lätta lastbilar. Av dessa är 86 procent laddbara varav 50 procent är rena elbilar.
Tryggt och smidigt
Ett viktigt verktyg i Autolease arbete för att hjälpa kunderna i deras omställning är konceptet Greenlease. Där mäter Autolease utsläppen i kundens befintliga flotta, sätter tydliga mål tillsammans med kunden och håller dem sedan i handen för att göra övergången till en elektrifierad fordonsflotta så smidig som möjlig.
– Vår ambition göra det enkelt för företag att ställa om till en eldriven fordonsflotta. Därför är det också viktigt för oss att välja rätt samarbetspartners. Tillsammans med dem har vi ännu bättre möjligheter att stötta och ge råd till våra kunder. En av dem är OKQ8, säger Stefan Andersson.
– De allra flesta tycker att omställningen till elektrifierat är bra och spännande, men har man aldrig kört elbil är det inte konstig om man har en del undringar. Några kanske även har en del farhågor. Men den oron stillas i regel när man kliver ur sin komfortzon och testar, säger David Forsberg, Key Account Manager E-Mobility på OKQ8.
Stefan Andersson, Administration Officer på Autolease Sverige och David Forsberg, Key Account Manager E-Mobility på OKQ8.
Satsning på supersnabbladdare
En vanlig fråga är om det finns tillräckligt med laddstationer längs vägarna. Utbyggnaden av svensk laddinfrastruktur pågår för fullt i dag och skapar hela tiden nya möjligheter. För att öka tillgängligheten gör dessutom OKQ8, tillsammans med Skellefteå Kraft, en stor satsning med publika supersnabbladdare på 300 stationer från Kiruna till Trelleborg Alla med 100 procent förnybar el.
En supersnabbladdare har en effekt på 150 kW vilket innebär att det tar cirka 20 minuter att ladda bilen – lite beroende på antalet bilar vid samma laddstolpe, batteriets status och storlek samt batteriets möjlighet att ta emot hög effekt.
– Det gör det enklare för elbilsförare i hela landet. Men kör du långa sträckor kan det vara smart att planera lite inför resan, säger Stefan Andersson.
Dessutom är laddbox hemma ett bra komplement till de publika laddstationerna och laddning på arbetsplatsen. Den är smidig att använda och kan knytas till ett företagskort. Även en del bostadsrättföreningar och vissa hyresvärdar erbjuder elbilsladdning.
Appar visar vägen till laddarna
För att få en bra överblick över de laddare som finns kan föraren ladda ner appen OKQ8 Elbilsladdning.
– Den visar cirka 1 300 laddstationer över hela Sverige – såväl våra egna laddstationer som stationer som tillhör en annan operatör i vårt nätverk. Förare som har ett OKQ8 företagskort för elbilsladdning kan starta och betala för laddningen med kortet på alla laddstationer som visas i appen, säger David Forsberg.
Något som tidigare vållat huvudbry för många företag är faktureringen och milersättningen och hur denna ska göras enligt Skatteverkets regler. Administrationen har tidigare varit lite krånglig, i synnerhet om man har en mixad fordonsflotta.
– Där har OKQ8 kommit med en helhetslösning som underlättar mycket. Ett företagskort samlar alla drivmedelsköp och stöttar dessutom alla ersättningsmodeller för drivmedel, det vill säga delat drivmedel, komplementsregeln och huvudregeln, säger Stefan Andersson.
På så vis kan de anställda få ersättning för de mil de kör i tjänsten på samma sätt som tidigare – oberoende var de laddar sina fordon och vilka drivmedel som tankas. Allt i enighet med Skatteverkets regler.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
spara 1180kr
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev