1515

Northvolt och svenska tillväxtraketen Polarium i batterisamarbete

Två snabbväxande svenska batteribolags vägar korsar varandra när Polarium och Northvolt ingår ett långsiktigt partnerskap för att förse telekombranschen med gröna batterilösningar. ”Utan tvekan finns det möjlighet för oss att revidera våra tillväxtmål uppåt enkom på grund av det här samarbetet”, säger Polariums vd Stefan Jansson.

Emad Zand, chef för batterisystem på Northvolt, och Stefan Jansson, vd på Polarium
Emad Zand, chef för batterisystem på Northvolt, och Stefan Jansson, vd på PolariumBild:Press/Kollage

Genom ett långsiktigt partnerskap ska Polarium, som rankas som Nordens snabbast växande bolag av Financial Times, som första bolag erbjuda reservkraft till mobiltelefonnät med hjälp av Northvolts battericeller tillverkade med enbart fossilfri energi.

På Polariums kundlista finns bland annat telekomjättarna American Tower, T-Mobile, Verizon och Vodafone. Traditionellt har mobilmasters backup-kraft utgjorts av dieselgeneratorer eller blybatterier. Det svenska bolagets modell är att istället erbjuda reservkraft i form av litiumjonbatterier.

”Bara den resa vi har gjort fram till i dag har inneburit enorma miljöbesparingar. Vi pratar miljontals liter diesel i månaden för en kund. Det vi gör nu är en stor förflyttning i nästa steg, att göra batterierna än mer hållbara”, säger Stefan Jansson som är vd för Polarium.

I ljuset av telekombranschens nyväckta hållbarhetsintresse ser han en konkurrensfördel för det egna bolaget genom samarbetet med Northvolt.

”Jag har jobbat med telekomindustrin i många år och jag ser nu ett helt nytt fokus på hållbarhet. Utan tvekan finns det möjlighet för oss att revidera våra tillväxtmål uppåt enkom på grund av det här samarbetet”, säger Stefan Jansson.

Polarium har sedan starten 2015 i snitt fördubblat sin omsättning varje år och i fjol landade omsättningen på 742 miljoner kronor med en rörelsemarginal på 13,5 procent.

Läs även: Nordens snabbaste raket siktar mot börsen

I dag har Polarium enligt egen utsago omkring 3 procent av världsmarknaden för backupkraft till mobiltelefonmaster. Målet är att växa det till 13 procent, eller 5 miljarder kronor, till 2023. 5G-utrullningen är en av branschens tillväxtfaktorer, konstaterar Stefan Jansson.

Lanseringen av Polariums nya produktlinje baserad på Northvolt-cellerna är planerad till första halvan av 2022.

”Vi producerar på order och hoppas att de här produkterna ska nå marknaden och komma i användning så fort som möjligt”, säger Stefan Jansson.

En gemensam nämnare för Northvolt och Polarium finns i Carl-Erik Lagercrantz och Harald Mix investmentbolag Vargas Holding, som är delägare i båda bolagen.

Emad Zand, som är chef för batterisystem på Northvolt, beskriver Polarium som ”en intellektuell sparringpartner” vars kravbild genom åren har påverkat den egna produktutvecklingen.

”Vi är två svenska startupbolag inom batteribranschen som det har gått bra för och därför har vi haft ett bra utbyte. Vårt marknadsbehov har styrt deras utveckling, och tvärtom”, säger han.

”Vi har få batterier att dela ut, givet att så många behöver batterier, därför satsar vi på partners vi tror på långsiktigt och som har en stor påverkan”, fortsätter han.

Sedan tidigare ligger Northvolts orderbok på omkring 230 miljarder kronor efter stora beställningar från bland annat fordonsbranschen. Så sent som i mars tog bolaget en order på 120 miljarder kronor från Volkswagen. Litiumkemin är densamma i battericellerna oavsett om de går till telekombranschen eller fordonsindustrin. Det som skiljer är elektroniken och paketeringen. 

”Mobiltelefonmaster har ingen personal på plats. De sköter sig själva. Då behöver systemet vara uppkopplat, gärna med en AI, som styr alla funktioner”, säger Stefan Jansson.

I korten ligger också att vidga den nya produktlinjen till de båda segment där Polarium klev in i fjol, det vill säga energilagring för kommersiella fastigheter och industrin

”Vi börjar inom telekom eftersom vi har ett stort avtryck där och många kunder som efterfrågar detta. Men det här kommer att gå in i alla våra segment från slutet av nästa år”, säger Stefan Jansson.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar.

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?