1515
Annons

Nominera ditt bolag till Di Impactgasell

För tredje året i rad delar Di ut hederspriset Årets Impactgasell till ett bolag som både påverkar samhället i en mer hållbar riktning och har stark tillväxt. Nu pågår jakten på nästa vinnare för fullt.

”Hållbarhet är en av vår tids ödesfrågor och något alla företag behöver förhålla sig till”, säger Caroline Åkerlund, Gasellredaktör på Di. 

Vinnare av Årets Impactgasell 2021, Jakob Sjöberg och Anders Lindqvist på Swedish Hydro Solutions AB. Här fotograferade med gasellstatyetten.
Vinnare av Årets Impactgasell 2021, Jakob Sjöberg och Anders Lindqvist på Swedish Hydro Solutions AB. Här fotograferade med gasellstatyetten.Foto:Jack Mikrut

Hederspriset Di Impactgasell instiftades 2020 av Dagens industri i samarbete med Aktuell Hållbarhet och Di Gasells partners. Syftet var att uppmärksamma hållbara företag i Dagens industris årliga tillväxttävling Di Gasell. I år delas priset ut för tredje gången.

”Med priset Di Impactgasell vill vi uppmärksamma Gasellbolag som, utöver att ha en stark tillväxt, också går i bräschen för samhällsutvecklingen och använder företagandet för att påverka samhället i en mer hållbar riktning”, säger Caroline Åkerlund.

Bland de tidigare vinnarna finns miljöföretaget Mellifiq, tidigare Ozonetech, som använder smart teknologi för att rena luft och vatten, samt Swedish Hydro Solutions, som renar vatten i bygg- och anläggningsindustrin på ett hållbart sätt.

Nu kan bolag som vill delta i tävlingen nominera sig själva på gasell.di.se, fram till och med 26 oktober. För att ha komma i fråga för hederspriset måste företaget först utses till Gasellföretag i årets tävling. Därefter kommer juryn göra en helhetsbedömning av bolagen som nomineras till priset, där det som anses göra störst samhällsnytta kommer att utses till pristagare.

”Genom att lyfta de goda exemplen visar vi att tillväxt och samhällsnytta går att förena och inspirerar samtidigt andra företag till att bidra till en positiv utveckling”, säger Caroline Åkerlund.

Utöver Di Impactgasell finns ytterligare två hederspriser i tävlingen. Sedan 2015 delas Årets Kvinnliga Gasell ut för att uppmärksamma kvinnligt entreprenörskap, medan Årets Framtidsgasell delas ut till bolag som satsar på innovation och digitala lösningar.

Vinnarna presenteras under festliga former på årets Gasellgala som hålls i Stockholms Stadshus den 5 december, då även Supergasellen, Sveriges snabbast växande företag, koras.

 

Innehåll från HPEAnnons

Hållbarhet genom hela kedjan för en bättre värld

– HPE arbetar ständigt för att reducera verksamhetens totala klimatavtryck; inom ramen för hållbarhetsprogrammet HPE Living Progress arbetar vi med olika initiativ som sträcker sig hela vägen från produktionskedjan, genom utrustningens livslängd, till återvinning.

Citatet är från Jostein Birkeland som arbetar som Sustainability Consulting Technologist på HPE. Jostein växte upp i skidorten Lillehammer 20 mil norr om Oslo och under uppväxten spenderade han mycket tid i naturen. Han blev tidigt medveten om klimatkrisen som mänsklighetens största utmaning och utbildade sig till ingenjör med målet att arbeta med hållbarhet och energifrågor. Efter tre år som lösningsarkitekt på HPE öppnades möjligheten för honom att ta klivet till en roll där han utbildar och representerar HPE som talare på temat hållbarhet, och dessutom arbetar tillsammans med kunder för att optimera energieffektiviteten i deras driftmiljöer.

– Efter mina år som lösningsarkitekt har jag en god förståelse för hur tekniken fungerar och vad som påverkar energiåtgången. Det känns meningsfullt att arbeta med saker som främjar en positiv utveckling för planeten och att göra det på ett företag som HPE, som tar hållbarhet på allvar, och arbetar med frågan på ett konkret sätt.

Hållbarhetsstrategi som värdeskapare 

Alltför många organisationer tar höjd för framtida tillväxt när de gör IT-investeringar, vilket leder till att de överdimensionerar och får därigenom utrustning som står och drar el i onödan. Genom att växla över från fysisk utrustning i egen datahall, till att köpa kapaciteten som tjänst, finns det ofta stora effektiviseringar att hämta hem.

– Schablonen säger att nyttjandegraden i en virtualiserad miljö som kunden driftar på egen hand är cirka 30 procent. När HPE driftar utrustningen är målet en nyttjandegrad på 60 procent eller mer, berättar Jostein.

Med infrastruktur som tjänst är det också enklare att växla över till ny och mer energisnål utrustning. Till skillnad från konsumentelektronik, där tumregeln är att det är mer klimatsmart att behålla samma enhet under längre tid, kan man minska de totala utsläppen som genereras via datacentret genom att växla över till ny och mer energisnål utrustning. Uppskattningsvis är det hållbart att byta utrustning med en frekvens på cirka 4–5 år för servrar och 5–7 år för lagring.

– Våra kunder som köper kapacitet som tjänst kan vara trygga med att vi hela tiden strävar mot att producera så rent och effektivt som möjligt. De kan fokusera på den dagliga driften och sina affärsmål, och får hållbarhetstänket på köpet. 

Svart på vitt om datacentrets energiförbrukning

För att bidra till minskade utsläpp behöver också fler göra mer, och för att främja den hållbara omställningen genom hela ekosystemet utmanar HPE sina underleverantörer att tänka på hur tekniken kan göra mindre påverkan på miljön. Ett exempel är AMD som har ändrat design och tillverkningsmetod för sina CPU:er, något som fått positiv effekt på miljön både när det kommer till produktion och användning. Faktum är att de sju mest energieffektiva servrarna från HPE på Energy Stars rankning i dagsläget är med inbyggd AMD-teknologi.

Att låta färre servrar göra jobbet i datacentret är viktigt eftersom det största avtrycket på klimatet från utrustningen sker när den är i bruk. Det är även viktigt att ha kontroll på användningen för att ha möjlighet att göra skillnad. Därför erbjuder HPE en kostnadsfri tjänst som hjälper kunder att identifiera produkter som genererar höga utsläpp utifrån tillverkning, användningsfas och uttjänt livslängd. Med hjälp av mjukvara utvecklad av Massachusetts Institute of Technology (MIT) analyseras de totala utsläppen av hårdvaran och den utrustning som drar mest el lokaliseras och kan ersättas med mer energieffektiva alternativ. 

– Som företag har vi gjort ett aktivt val att visa vägen i den gröna omställningen och när vi hjälper våra kunder minskar vi våra indirekta utsläpp. För oss är det självklart att alla som väljer HPE ska se oss som en del av det egna hållbarhetsarbetet, säger Jostein.

Viktigt att agera redan idag

Det mesta tyder på att vi just nu står på tröskeln till en ny era som kommer att kännetecknas av ett större fokus på hållbarhet, och klimatavtrycket kommer att bli en allt tyngre vägande faktor vid en IT-investering. Budskapet i rapporten som FN:s klimatpanel IPCC släppte i april 2022 är tydligt – handlingsutrymmet för att nå målet på 1,5 graders uppvärmning är nu. De organisationer som inte redan idag har en plan för mätning och minskning kommer inte att kunna svara på de frågor som deras kunder kommer att ställa om ett par år. Så för den som inte redan har börjat är det hög tid att mäta sitt klimatavtryck och aktivt arbeta för att minska sina utsläpp.

– Hållbarhet är vår tids viktigaste fråga och därför behöver vi alla göra det vi kan. Vi på HPE bidrar dels genom att minska vårt eget klimatavtryck, dels genom att hjälpa våra kunder att ställa om till en mer hållbar IT-infrastruktur, oavsett om det handlar om att energioptimera, analysera infrastrukturen eller hjälpa våra kunder att ta steget att konsumera IT som tjänst.

Om HPE Living Progress

HPE Living Progress är HPE:s program för hållbarhet och socialt ansvarstagande som syftar till att använda kraften i företaget till att bidra till en positiv utveckling för planeten och de samhällen där vi verkar.

Läs om vårt arbete för en mer hållbar IT, ladda ner infografen om den senaste rapporten. 

eller ta del av mer information och ladda ner hela rapporten här 

Nyfiken på fakta om AMD:s energieffektiva infrastruktur? Ladda ner infografen! 

 

Mer från HPE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HPE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera