1515
Annons

Noll trovärdighet i storbolagens mål om nollutsläpp

Mycket snack och lite verkstad bland 25 av världens största företag. Deras åtgärder resulterar i utsläppsminskningar på 40 procent i snitt när 100 utlovas, enligt en ny rapport.

”Även företag som gör rätt bra ifrån sig överdriver sina åtgärder”, säger rapportförfattaren Thomas Day.

Det är organisationerna New Climate Institute och Carbon Market Watch som gett ut ”Corporate Climate Responsibility Monitor”. Där granskas hur klimatlöftena från 25 av världens största bolag faktiskt ska uppfyllas. Samtliga har utlovat någon variant av netto nollutsläpp senast 2030, 2040 eller 2050.

”Vi ville upptäcka så många goda exempel som möjligt, men blev faktiskt överraskade och besvikna på integriteten i företagens påståenden”, säger Thomas Day, som jobbar på New Climate Institute.

Många av bolagen får kritik för att de inte har tillräckligt detaljerade planer för att minska utsläpp, specifikt i leverantörskedjan. Bara tre bolag, Maersk, Vodafone och Deutsche Telekom, förbinder sig till att minska utsläppen med över 90 procent i hela värdekedjan.

”Medan pressen på företagen att agera på klimatförändringarna ökar, saknar deras ambitiösa och rubrikvänliga påståenden ofta riktig substans”, säger Thomas Day.

Bolagens planer anses inte konkret gå ut på att dra ner på utsläppen, utan många av aktörerna förlitar sig exempelvis på klimatkompensationsåtgärder. Vissa anklagas även för bokföringstrick och att dölja viktig information. Det kan handla om redovisning av certifikat för förnybar energi. Eftersom el handlas lokalt där produktionen äger rum kan en produkt som på pappret ser ut att ha orsaka lite utsläpp var tillverkad med hjälp av kolkraft. 

Sedan finns det också bolag som har brister i hur de räknar.  Ett exempel är tyska Eon som exkluderar energiförsäljning till grossistbranschen när de räknar vilka utsläpp som ska ner till noll. Enligt rapporten står segmentet för 40 procent av energiomsättningen.

”Vilseledande marknadsföring av företagen har riktiga konsekvenser på konsumenter och lagstiftare. Vi luras till att tro att de vidtar korrekta åtgärder, när det är långt ifrån fallet. Utan mer reglering kommer det här att fortsätta. Vi behöver att regeringar och myndigheter tar sig i kragen och sätter stopp för den här ”greenwashing”-trenden”, säger Gilles Dufrasne på Carbon Market Watch.

Inget bolag når det högsta betyget, ”high integrity”, för hur väl åtgärderna rimmar med målen. Det danska konglomeratet Maersk är det enda bolaget som får näst högsta ”reasonable integrity”. Apple, Sony och Vodafone får mellanbetyget ”moderate integrity” medan Ikea, Google och åtta andra bolag får ”low integrity”.

Ikea har lovat att bli klimatpositiva inom de närmsta åtta åren, men kommer bara lyckas skära ned 15 procent av sina egna utsläpp. Det gör att bolagets mål är vilseledande, enligt rapporten. Möbeljätten får dock beröm för att vara transparent med utsläppsdata.

Hela elva bolag, däribland BMW, Eon och Unilever får bottenbetyget ”very low integrity”. 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?