Enligt miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) bereder förslagen vägen för att klara utsläppsmålen för transporter till 2030.
Det är en rivstart för ekonomin och miljön, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP), på en pressträff och miljö-, klimat- natursatsningarna i höstbudgeten från regeringen.
Han tillägger att ”nu blir det åka av”.
Isabella Lövin talar om en ”gamechanger”. Utöver förslagen som presenteras nu har regeringen öppnat för kreditgarantier på åtskilliga miljarder för att industrin ska kunna investera ”grönt”.
Det här är ett startskott för en grön rivstart, förra krisen räddades bankerna, nu räddar vi klimatet, säger Lövin.
Uppemot en miljard ska gå till grön omställning inom industrin, 2,2 miljarder till olika former av natursatsningar och 5,4 miljarder till klimatsmarta resor, bland annat kollektivtrafik som får ett riktat stöd om 2 miljarder, enligt förslaget.
Kraven från de svenska kollektivtrafikbolagen har varit ihärdiga eftersom resandet har minskat kraftigt under pandemin och intäkterna rasar. Tidigare i år har regeringen skjutit till 3 miljarder för att de ska hålla ut, nu föreslås ytterligare pengar nästa år.
Är det så att kollektivtrafiken inte klarar sig med det här får vi väl återkomma, men det här är beskedet vi har för 2021, säger Lövin till TT.
Miljöbonusen för den som köper en utsläppsfri bil ökar till 70.000 kronor och reglerna för vad som räknas som miljöbilar skärps något.
Martin Flack, utredare vid Klimatpolitiska rådet, är försiktigt positiv:
Man har tagit ett ambitiöst grepp, och det är bra att man är tydlig med den här satsningen. Den innehåller saker som vi i Klimatpolitiska rådet tidigare har diskuterat och haft med i våra rapporter. Men det är för tidigt att säga om det är tillräckligt och vad effekterna blir. Det får vi återkomma om.