1515
Annons

Multimiljardären rycker ut för Amazonas

Medan skövlingen av Amazonas regnskog fortsätter i högre takt står hoppet till de privatfinansierade projekten. En av finansiärerna är den svenskbrittiska multimiljardären och entreprenören Johan Eliasch som nyligen valts till ordförande i internationella skidförbundet, FIS. 

Flygfoto av skövlad skogsmark i Amazonas.
Flygfoto av skövlad skogsmark i Amazonas.Foto:TT

Läget för regnskogen i den brasilianska delen av Amazonas är mer akut än på länge. Under den senaste tolvmånadersperioden försvann 13.325 kvadratkilometer regnskog, vilket är den högsta nivån på 15 år enligt data från National Institute for Space Research. 

Samtidigt som FN:s klimatkonferens avslutades i Glasgow nyligen noterades nya månadsvisa rekordnivåer för skövlingen av Amazonas, en utveckling som Brasiliens president Jair Bolsonaro gjort mycket litet för att förhindra.  

Brasilien har visserligen en plan för att minska den illegala avskogningen med 15 procent per år till 2024, med 40 procent 2025 och 2026, med 50 procent 2027 för att nå noll 2028. Men i väntan på att planen ska bli verklighet agerar stiftelser och privata initiativtagare på egen hand. 

En av dessa är den svenskbrittiska multimiljardären och entreprenören Johan Eliasch. Parallellt med att bygga verksamheten i sportföretaget Head, som han förvärvade 1995, har han engagerat sig i klimatfrågan. Inte minst när han 2007 blev rekryterad som ”Special representative” avseende klimatfrågor av Labourledaren Gordon Brown. 

I den 240-sidor långa rapporten ”The Eliasch Review” som han lämnade ifrån sig ett år senare pekades den globala avskogningen ut som en av de viktigaste frågorna att hantera för att undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna. 

Multimiljardären Johan Eliasch.
Multimiljardären Johan Eliasch.Foto:TT

Han började investera i egna projekt för att bevara regnskogen i Amazonas och i den brasilianska delstaten Acre, där han i dag äger cirka 150.000 hektar. 

”Jag arbetar med lokalbefolkningen och ger dem möjlighet att skörda frukt och nötter som de kan sälja, istället för att fälla träd. Det hela går ut på att göra ett träd som står kvar mer värdefullt än ett som fälls”, säger Johan Eliasch. 

Det är också ambitionen i de projekt som drivs via den brittiska organisation, Cool Earth, som han var med och startade 2005. 

I somras blev Johan Eliasch vald till ordförande i det internationella skidförbundet, FIS, och satte snabbt upp nya mer genomgripande hållbarhetsmål. Bland annat ska han göra organisationen klimatpositiv 2022, på samma sätt som han säger att han gjort länge med sina egna regnskogsprojekt för de utsläpp som Head orsakar. 

”FIS kommer att finansiera projekt i Peru genom Cool Earth”, säger Johan Eliasch. 

Varför väljer FIS Cool Earth för klimatkompensation och ingen annan organisation för regnskogens bevarande?
”För att Cool Earth är det bästa alternativet och jag vet vad de sysslar med. Alla pengar som investeras går direkt till projekten och inget till administrativa avgifter som i många andra organisationer. Jag vill också betona att jag inte har några finansiella åtaganden gentemot Cool Earth.”

Cool Earth arbetar med fyra byar i Ene Valley där en av de största ursprungsbefolkningarna i Sydamerika, Ashaninka, bor. Området, som exploaterades under 1980- och 1990-talen på grund av sina stora kokainodlingar, har en hög andel undernärda barn och fattigdom.  

Ser du andra lösningar för att minska skövlingen av regnskog globalt?
”Det småskaliga är det enda man kan göra, men problemet är att det saknas finansiering. Fattiga länder kommer inte att kunna investera i det här utan det behövs pengar utifrån.” 

Som ny ordförande i FIS har Johan Eliasch även satt upp målet att halvera de utsläpp som organisationen genererar till 2030, för att nå netto noll 2050. 

Var finns de största utsläppen i organisationens verksamhet?
”Det mesta är kopplat till resor, såväl flyg som bil. En lösning är att använda elbilar men det är fortsatt stor osäkerhet kring hur elen genererats.  Att skapa en mer effektiv tävlingskalender uppdelad i geografiska block, så att skidåkare och publik inte behöver åka från Europa till USA ena dagen för att åka tillbaka nästa, är en annan lösning.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?