Annons

Miljöskatten slår hårt mot begagnad elektronik

Regeringens strategi för att minska skadliga kemiska produkter i samhället slår mot den cirkulära handeln. Kemikalieskatten mot elektronik drabbar återbruksbranschen och tvingar upp priserna på begagnade varor.

”När kemikalieskatten överstiger värdet på produkten så blir det i princip omöjligt att sälja den”, säger Inregos grundare Henrik Nilsson.   

Foto:Most Photos

Inrego, som i dagsläget har 150 anställda, köper in, reparerar och återsäljer it-produkter till främst företag i över 90 länder runt om i världen. År 2020 betalade man sex miljoner kronor i kemikalieskatt på sina produkter som i många fall redan blivit beskattade. Totalt har bolaget betalat över 17 miljoner kronor i kemikalieskatt sedan införandet.

I teorin ska återbrukade varor inte beskattas då de redan har blivit beskattade. Men i praktiken så visar det sig vara mer komplicerat än så. För att undvika beskattningen krävs bevis på att varan redan har beskattats, något som sällan är möjligt vilket leder till en dubbelbeskattning. 

 ”Kemikalieskatten är svårkontrollerad och väldigt svåradministrerad vilket gör att den snedvrider konkurrensen på marknaden och urholkar förtroendet för skattesystemet vilket är en av dess grundprinciper”, säger Henrik Nilsson.

Om ett företag skulle sälja vidare sina begagnade it-produkter så beläggs inte dessa med skatt. Men om produkterna först passerar en it-återförsäljare så blir produkterna skattepliktiga. 

Inregos grundare Henrik Nilsson.
Inregos grundare Henrik Nilsson.

”Man tänkte rätt när man införde skatten, men ingen tänkte på återanvändningen av elektronik. Därför behövs den göras om. Man bör uppmuntra återanvändning så långt det bara går”, säger Avfall Sveriges vd Tony Clark.

Skatten har diskuterats i riksdagen vid flera tillfällen. Men än har ingen lösning presenterats. Enligt Jörgen Hellman, riksdagsledamot och ordförande i skatteutskottet finns det inga konkreta förslag att förändra lagen men håller med om att den är felkonstruerad.

”Det är tänkt väl, men systemet måste ses över för det blir fel här. Vi måste förbättra för den cirkulära marknaden”, säger Jörgen Hellman. 

I en IVL-rapport publicerad i början av 2020 framkom det bland annat att återbruk av en bärbar dator kan spara 280 kilo koldioxidutsläpp jämfört med att köpa en ny. Varav 95 procent kommer från den uteblivna tillverkningen av nya produkter.

”Skatten slår oproportionerligt på en del billigare begagnade produkter. En begagnad skärm med ett värde på 500 kronor beläggs med ytterligare 451 kronor i kemikalieskatt. Detta gör att den inte går att sälja och behöver skrotas eller i bästa fall säljas utomlands trots att det finns många kunder som vill köpa begagnat i Sverige”, säger Henrik Nilsson.

Att marknaden för återbruk i Sverige påverkas negativt är något som även Avfall Sverige vittnar om.  

”Vi vet att det finns en efterfrågan på begagnad elektronik, och marknaden har ju också svarat i och med att man har introducerat fler och fler cirkulära modeller. Men skatten på elektroniken hotar att omkullkasta den här utvecklingen”, säger Tony Clark.

Politiska beslut med kemikalieskatten i spetsen ser Henrik Nilsson som företagets största utmaningar framöver och betonar vikten av en lagförändring för branschen. 

Innehåll från RenableAnnons

Tillgång till slutkunddata ökar Sennheisers försäljning

Att genomföra konverteringsdrivande kampanjer har hittills varit nästan omöjligt för tillverkande varumärken som säljer sina produkter hos e-handlare – detta eftersom tillverkarna saknar slutkunddata. Lösningen är konceptet cooperative marketing där varumärken och e-handlare samarbetar för att skapa riktade annonser i sociala medier, driva trafik och öka försäljningen. 

Sennheiser, världskänt för sina mikrofoner och hörlurar, är ett av företagen som insett de stora marknadsfördelarna med cooperative marketing. De har därför vänt sig till Re:nable som fungerar som en länk mellan varumärken och e-handlare som säljer deras produkter. Tack vare Re:nables avtal med e-handlarna får Sennheiser information om vem som besökt webbutikerna och klickat på deras produkter, eller kollat på andra produkter i deras segment, för att i nästa steg skapa annonser riktade mot dessa specifika kunder vid exakt rätt tillfälle. Det hela görs möjligt av så kallad pixelintegration, det vill säga datalänkar som används för att skicka anonymiserad data mellan olika parter.

– Att få tillgång till slutkunddatan hos våra återförsäljare har gjort att vi kan skapa konverteringskampanjer i sociala medier med riktigt bra ROI (return on investment) som vi inte haft samma möjlighet till tidigare. Till exempel lanserade vi nyligen våra nya Momentum 4 hörlurar. Då kunde vi skapa kampanjer riktade mot de personer som varit inne och kollat på hörlurar den senaste veckan och influera dem med våra kampanjer för att få dem att välja Sennheiser, säger Andreas Andersson, trade marketing manager för Sennheiser Norden. 

Annonserna skapas automatiskt genom AI. Re:nables AI-plattform samlar in uppgifter från nätet och e-handlarna för att skapa bästa möjliga annons utifrån kund- och expertrecensioner, produktbilder, utmärkelser och annan relevant information om Sennheisers produkter. Detta ger möjligheter som inte funnits tidigare vid automatiserad annonsering.

– Eftersom våra produkter har riktigt bra recensioner och utmärkelser både från experter och slutkunder är det guld värt att kunna använda detta i annonsering för varje produkt. Recensioner, i kombination med både en snygg annonsdesign och köpdata från våra återförsäljare, skapar väldigt konverterande kampanjer och annonser. 

En stor fördel för Sennheiser, förutom tillgången till kunddata och snyggare annonser, är insikterna och rapporterna de får ta del av.

– Att få ta del av de försäljningssiffror som kampanjerna genererat än en riktig höjdpunkt. Det är också intressant att ta del av vilket content som presterat bäst, säger Andreas och fortsätter:

– Alla tjänar på cooperative marketing. Kunderna får se relevanta annonser, handlarna får gratis konverterande trafik och försäljningen ökar för oss båda. 

Om Re:nable:

Re:nable grundades 2018 med visionen att låta varumärken ta del av kundens köpresa genom Cooperative Marketing. Konceptet ger varumärken möjlighet att genomföra konverterande kampanjer i sina återförsäljares kanaler. Re:nable har genererat över 400 miljoner i extra försäljning till sina e-handelspartners.

Läs mer om Re:nable här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Renable och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera