1515

Miljöskatten slår hårt mot begagnad elektronik

Regeringens strategi för att minska skadliga kemiska produkter i samhället slår mot den cirkulära handeln. Kemikalieskatten mot elektronik drabbar återbruksbranschen och tvingar upp priserna på begagnade varor.

”När kemikalieskatten överstiger värdet på produkten så blir det i princip omöjligt att sälja den”, säger Inregos grundare Henrik Nilsson.   

Foto:Most Photos

Inrego, som i dagsläget har 150 anställda, köper in, reparerar och återsäljer it-produkter till främst företag i över 90 länder runt om i världen. År 2020 betalade man sex miljoner kronor i kemikalieskatt på sina produkter som i många fall redan blivit beskattade. Totalt har bolaget betalat över 17 miljoner kronor i kemikalieskatt sedan införandet.

I teorin ska återbrukade varor inte beskattas då de redan har blivit beskattade. Men i praktiken så visar det sig vara mer komplicerat än så. För att undvika beskattningen krävs bevis på att varan redan har beskattats, något som sällan är möjligt vilket leder till en dubbelbeskattning. 

 ”Kemikalieskatten är svårkontrollerad och väldigt svåradministrerad vilket gör att den snedvrider konkurrensen på marknaden och urholkar förtroendet för skattesystemet vilket är en av dess grundprinciper”, säger Henrik Nilsson.

Om ett företag skulle sälja vidare sina begagnade it-produkter så beläggs inte dessa med skatt. Men om produkterna först passerar en it-återförsäljare så blir produkterna skattepliktiga. 

Inregos grundare Henrik Nilsson.
Inregos grundare Henrik Nilsson.

”Man tänkte rätt när man införde skatten, men ingen tänkte på återanvändningen av elektronik. Därför behövs den göras om. Man bör uppmuntra återanvändning så långt det bara går”, säger Avfall Sveriges vd Tony Clark.

Skatten har diskuterats i riksdagen vid flera tillfällen. Men än har ingen lösning presenterats. Enligt Jörgen Hellman, riksdagsledamot och ordförande i skatteutskottet finns det inga konkreta förslag att förändra lagen men håller med om att den är felkonstruerad.

”Det är tänkt väl, men systemet måste ses över för det blir fel här. Vi måste förbättra för den cirkulära marknaden”, säger Jörgen Hellman. 

I en IVL-rapport publicerad i början av 2020 framkom det bland annat att återbruk av en bärbar dator kan spara 280 kilo koldioxidutsläpp jämfört med att köpa en ny. Varav 95 procent kommer från den uteblivna tillverkningen av nya produkter.

”Skatten slår oproportionerligt på en del billigare begagnade produkter. En begagnad skärm med ett värde på 500 kronor beläggs med ytterligare 451 kronor i kemikalieskatt. Detta gör att den inte går att sälja och behöver skrotas eller i bästa fall säljas utomlands trots att det finns många kunder som vill köpa begagnat i Sverige”, säger Henrik Nilsson.

Att marknaden för återbruk i Sverige påverkas negativt är något som även Avfall Sverige vittnar om.  

”Vi vet att det finns en efterfrågan på begagnad elektronik, och marknaden har ju också svarat i och med att man har introducerat fler och fler cirkulära modeller. Men skatten på elektroniken hotar att omkullkasta den här utvecklingen”, säger Tony Clark.

Politiska beslut med kemikalieskatten i spetsen ser Henrik Nilsson som företagets största utmaningar framöver och betonar vikten av en lagförändring för branschen. 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Ett snabbt och flexibelt e-handelssystem är en avgörande framgångsfaktor för e-handlare

Det är ingen hemlighet att den digitala utvecklingen går snabbt framåt; konkurrensen hårdnar både lokalt och globalt, utbudet av tjänster och lösningar blir mer diversifierat, samtidigt som kundernas krav ökar. I takt med detta ökar emellertid också möjligheterna; att ta sig in på nya marknader och konkurrera med de etablerade jättarna är betydligt lättare idag än för 20 år sedan. Men vad krävs då för att vara lyckosam i ett så komplext landskap?

Gemensamt för de flesta branscher och aktörer – oavsett om det rör sig om B2C eller B2B – är förmågan att vara snabb och flexibel i sitt erbjudande. 

– Även företag som historiskt har byggt sin affär på det personliga mötet har insett vikten av att digitalisera sin verksamhet, såväl för att effektivisera sina processer som för att möta krav på tillgänglighet och self-service från mogna kunder, säger Ludvig Block, CPO på Litium.

Var noggrann i val av leverantör

Att uppnå en snabb time-to-market och den flexibilitet som krävs kan emellertid vara lättare sagt än gjort. De e-handlare som vill investera i en plattform som hjälper dem på traven bör dock ha flera faktorer i åtanke när de väljer leverantör, menar Ludvig. 

– Centralt är att försäkra sig om att det inte finns några begränsningar i plattformen, vilket tyvärr ofta är fallet. Det kan exempelvis vara svårt att anpassa sin e-handel för olika länder, valutor eller momsgrupper. Det kan vara direkt konverteringshämmande att inte kunna erbjuda de betalsätt som är populära på en viss lokal marknad eller att plattformen inte skalar med god prestanda när många personer besöker sajten. Det är också viktigt att fokusera på en tydlig produktinformation som kan leda till ökad konvertering och uppmärksamhet genom riktad SEO.

En aspekt som skiljer sig mellan B2C och B2B är hur man kan arbeta med kundupplevelsen. Där B2C-aktörer får bra utväxling på att prioritera en helhetsupplevelse inom allt från varumärke och produktinformation till leveranstid och kostnad, bör B2B i första hand fokusera på en riktigt bra digital kundservice, med olika möjligheter till self-service för ökad kundnöjdhet och effektivitet. 

– Att investera i en kundportal, som också kan agera samarbetsyta mellan företagen, kan särskilt i B2B scenarion leda till stort mervärde, konstaterar Ludvig.

Oberoende, modulär plattform

För att stötta sina kunder i transformationen erbjuder Litium en heltäckande, molnbaserad e-handelsplattform, med inbyggd PIM och CMS såväl som färdig integration med exempelvis Microsofts ERP-system, vilket ger värdefulla synergieffekter. Plattformen levereras med ett stort antal färdiga funktioner, men är helt modulär och kan byggas ut och kopplas ihop med andra system efter företagets behov, i samverkan med Litiums stora partnernätverk. 

– Att slippa lägga stora summor på separata system samt på att integrera dem innebär en betydligt lägre total ägandekostnad (TCO). I takt med att man skalar upp och växer kan man enkelt börja dra nytta av de flexibla, förintegrerade funktionerna och därmed spara många arbetstimmar. Föredrar man att köra headless och bara nyttja våra kraftfulla API:er, går det emellertid minst lika bra. Sammantaget är det ett oerhört flexibelt och snabbt upplägg. Litiums plattform har också en skalbarhet som kan möta de allra mest krävande högsäsongsperioderna, som till exempel Black Friday, utan att tappa i prestanda och kundupplevelse.

En heltäckande verktygslåda

Ludvig betonar att Litiums plattform därtill redan är ansluten till de allra flesta större internationella betalleverantörer och har kapacitet att hantera olika valutor för olika marknader, vilket möjliggör total flexibilitet i valet av betalväxlar.

– Alla moduler fungerar sömlöst med varandra och resultatet är en heltäckande verktygslåda för både B2B och B2C, där varje företag plockar guldklimpar för att komponera den lösning som möter just deras behov och strategi, avslutar han.

Läs mer om Litiums erbjudande 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?