Miljöorganisation varnar för laddhybrider: ”Ny dieselgate”

Laddhybrider kan släppa ut upp till 12 gånger mer koldioxid än vad tillverkarna själva anger. Det uppger miljöorganisationen Transport & Environment i en ny rapport. En av biltillverkarna som anklagas för fusk är Volvo Cars.

Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.
Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.Foto:Volvo Cars

”Plug-in-hybrider är falska elbilar, byggda för laboratorietester och skattelättnader, inte för verklig körning”, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E, till Brussel Times.

”Is Europe heading for a new Dieselgate?” heter rapporten. När T&E lät företaget Emissions analytics analysera utsläppen från tre populära plugin-modeller – BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander – släppte bilarna ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna själva angett. Upp till 89 procent högre utsläpp, enligt T&E.

När bilarna körde i så kallat batteriladdarläge, alltså när bilens batterier laddas under drift, var utsläppen mellan tre och tolv gånger så höga som de som angetts av tillverkare. 

T&E anser att regeringar måste upphöra med inköpsstödet och generösa skattebefrielser för dessa modeller. 

”Det enda sättet laddhybrider kommer att ha en framtid är om vi gör en total översyn kring hur vi gynnar dem i EU:s koldioxidtest och i EU:s regler,” säger Poliscanova och fortsätter:

”Annars kommer laddhybriderna snart att följa med dieseln ner i historiens soptunna.”

Av de tre laddhybriderna som T&E har låtit testa är det endast XC60:n som enligt WLTP har utsläpp över 50 gram per kilometer, vilket är gränsen för att kvalificera sig för EU:s så kallade superkrediter. Under 2020 räknas elbilar och laddhybrider (med utsläpp under 50 co2) som två bilar vilket får stor effekt på medelvärdet av biltillverkarens utsläpp. Och från och med årsskiftet gäller 95 gram koldioxid per kilometer som gräns för att slippa dyra böter. Det innebär alltså att snittutsläppen för biltillverkarnas hela flotta inte får överstiga det värdet från och med 2021. Laddhybriderna har hittills varit ett sätt att trycka ner snittvärdet.

Utifrån de tester T&E gjort skulle BMW:s hybrid liksom Mitshubishis egentligen inte kvalificera sig för de så kallade superkrediterna. 

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill få besked från kommissionen.
EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill få besked från kommissionen.Foto:Josefine Stenersen

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill därför se ett tuffare regelverk för att komma åt fusket med utsläppen. Han kommer att ställa en skriftlig fråga till EU-kommissionen om vad de planerar att göra för att komma itu med detta problem.

”Det är inte okej att fordonsbranschen gång på gång avslöjas fuska med utsläppen. Det här fusket måste sluta omedelbart. Behovet av att skärpa regelverken ytterligare blir nu ännu större för att få till en förändring på riktigt, säger han.

Volvo Cars säger i en kommentar till Dagens Industri att samtliga Volvo Cars bilar är certifierade och följer de lagar och regler som finns kring utsläpp.

”De befintliga utsläppstesterna för branschen ger en användbar industristandard som låter kunder jämföra olika bilar och bilmärken, men variationer i verkliga körförhållanden existerar likafullt. Laddhybrider har inga eller nästan inga avgasutsläpp när de körs i helelektriskt läge. Våra fältstudier visar att Volvo Cars laddhybrider körs i helelektriskt läge i genomsnitt 40 procent av körtiden, vilket kör dem till ett viktigt steg på vägen mot full elektrifiering.” 

För att klara det högt ställda målet om att alla bilar ska vara elektrifierade 2025 lovar Volvo fler rena el-modeller, men har tidigare sagt att laddhybrider spelar en viktig roll minst för att Volvo ska klara EU:s hårdare utsläppskrav som riskerar att leda till höga böter.

”Laddhybrider är en viktig övergångsteknik på resan mot mobilitet med nollutsläpp, och kommer att vara en viktig del av vår produktportfolio den närmaste framtiden”, skriver Volvo i en kommentar. 

 Läs hela rapporten här.


Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?