1515
Annons

Miljöorganisation varnar för laddhybrider: ”Ny dieselgate”

Laddhybrider kan släppa ut upp till 12 gånger mer koldioxid än vad tillverkarna själva anger. Det uppger miljöorganisationen Transport & Environment i en ny rapport. En av biltillverkarna som anklagas för fusk är Volvo Cars.

Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.
Volvos plug-in-version av sin populära modell XC60 är en av bilarna i testet som visar att de verkliga utsläppen är betydligt högre än vad som angetts i tillverkarnas specifikationer.Foto:Volvo Cars

”Plug-in-hybrider är falska elbilar, byggda för laboratorietester och skattelättnader, inte för verklig körning”, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E, till Brussel Times.

”Is Europe heading for a new Dieselgate?” heter rapporten. När T&E lät företaget Emissions analytics analysera utsläppen från tre populära plugin-modeller – BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander – släppte bilarna ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna själva angett. Upp till 89 procent högre utsläpp, enligt T&E.

När bilarna körde i så kallat batteriladdarläge, alltså när bilens batterier laddas under drift, var utsläppen mellan tre och tolv gånger så höga som de som angetts av tillverkare. 

T&E anser att regeringar måste upphöra med inköpsstödet och generösa skattebefrielser för dessa modeller. 

”Det enda sättet laddhybrider kommer att ha en framtid är om vi gör en total översyn kring hur vi gynnar dem i EU:s koldioxidtest och i EU:s regler,” säger Poliscanova och fortsätter:

”Annars kommer laddhybriderna snart att följa med dieseln ner i historiens soptunna.”

Av de tre laddhybriderna som T&E har låtit testa är det endast XC60:n som enligt WLTP har utsläpp över 50 gram per kilometer, vilket är gränsen för att kvalificera sig för EU:s så kallade superkrediter. Under 2020 räknas elbilar och laddhybrider (med utsläpp under 50 co2) som två bilar vilket får stor effekt på medelvärdet av biltillverkarens utsläpp. Och från och med årsskiftet gäller 95 gram koldioxid per kilometer som gräns för att slippa dyra böter. Det innebär alltså att snittutsläppen för biltillverkarnas hela flotta inte får överstiga det värdet från och med 2021. Laddhybriderna har hittills varit ett sätt att trycka ner snittvärdet.

Utifrån de tester T&E gjort skulle BMW:s hybrid liksom Mitshubishis egentligen inte kvalificera sig för de så kallade superkrediterna. 

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill få besked från kommissionen.
EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill få besked från kommissionen.Foto:Josefine Stenersen

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill därför se ett tuffare regelverk för att komma åt fusket med utsläppen. Han kommer att ställa en skriftlig fråga till EU-kommissionen om vad de planerar att göra för att komma itu med detta problem.

”Det är inte okej att fordonsbranschen gång på gång avslöjas fuska med utsläppen. Det här fusket måste sluta omedelbart. Behovet av att skärpa regelverken ytterligare blir nu ännu större för att få till en förändring på riktigt, säger han.

Volvo Cars säger i en kommentar till Dagens Industri att samtliga Volvo Cars bilar är certifierade och följer de lagar och regler som finns kring utsläpp.

”De befintliga utsläppstesterna för branschen ger en användbar industristandard som låter kunder jämföra olika bilar och bilmärken, men variationer i verkliga körförhållanden existerar likafullt. Laddhybrider har inga eller nästan inga avgasutsläpp när de körs i helelektriskt läge. Våra fältstudier visar att Volvo Cars laddhybrider körs i helelektriskt läge i genomsnitt 40 procent av körtiden, vilket kör dem till ett viktigt steg på vägen mot full elektrifiering.” 

För att klara det högt ställda målet om att alla bilar ska vara elektrifierade 2025 lovar Volvo fler rena el-modeller, men har tidigare sagt att laddhybrider spelar en viktig roll minst för att Volvo ska klara EU:s hårdare utsläppskrav som riskerar att leda till höga böter.

”Laddhybrider är en viktig övergångsteknik på resan mot mobilitet med nollutsläpp, och kommer att vara en viktig del av vår produktportfolio den närmaste framtiden”, skriver Volvo i en kommentar. 

 Läs hela rapporten här.


Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien

Volvo Lastvagnar startar sin första fabrik för montering av batterier. Fabriken ligger i Gent, Belgien, och kommer att leverera färdiga batteripack till Volvos helelektriska tunga lastbilar.

Foto:Thomas Johansson/TT

Det framgår av ett pressmeddelande.

I batterianläggningen kommer celler och moduler från Samsung SDI att sättas ihop till batteripack, skräddarsydda för Volvo Lastvagnars nya tunga ellastbilar: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Serieproduktion av dessa nya modeller startar under det tredje kvartalet i år. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?