1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Miljontals ton utsläpp måste bort för att bilen ska nå målen

Dagens klimatåtgärder är långt ifrån tillräckliga för att biltrafiken ska nå utsläppsmålet 2030. Enligt beräkningar från Chalmers Industriteknik måste koldioxidutsläppen ned ytterligare 3,3 miljoner ton.

År 2030 ska utsläppen från biltrafiken ner från dagens nivå på 10 miljoner ton koldioxid till cirka 3,6 miljoner ton koldioxid. Men utsläppen ser endast ut att minska till 6,9 miljoner ton koldioxid. Det visar 2030-kalkylatorn som bygger på kvantitativa analyser av transport- och klimatpolitiska styrmedel och antaganden om olika framtidsscenarier. 

Slutsatsen baseras på ett nulägesscenario som utgår från dagens reduktionsplikt och bilbranschens beräkningar om en rejäl ökning av antalet elbilar. Inte ens en kraftigt förstärkt reduktionsplikt skulle vara tillräckligt för att nå målet, konstaterar 2030-kalkylatorn. 

2030-kalkylatorn räknar ut CO2-effekten av olika klimatåtgärder. Här utvecklingen med dagens klimatåtgärder.
2030-kalkylatorn räknar ut CO2-effekten av olika klimatåtgärder. Här utvecklingen med dagens klimatåtgärder.

”Inte ens med en kraftig ökning av elbilar, energieffektivare fordon och ökad inblandning av biobränsle kommer målet att kunna nås”, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil och initiativtagare till 2030-kalkylatorn, i en kommentar. 

Enligt Jakob Lagercrantz på 2030-sekretariatet är risken för brist på biobränsle och behovet av beteendeförändringar de största utmaningarna för att ställa om fordonsparken och pressa ner utsläppen.

”För att klara utsläppsmålet behövs mer av allt. Mer biobränsle, ökad elektrifiering och stora investeringar i forskning och ny teknik. Andra viktiga åtgärder är konvertering av bensin- och dieselbilar till etanol- och gasdrift och en föryngring av bilparken för att fasa ut koldioxidtunga fordon”, säger Jakob Lagercrantz.

Modellen 2030-kalkylatorn har utvecklats av Chalmers Industriteknik i samarbete med 2030-sekretariatet på uppdrag av Kvdbil.

Ta del av 2030-kalkylatorn 

De får leverera bil- och cykelpool i Malmös nya stadsdel

Mobilitetsoperatören Ourgreencar har fått uppdraget att förse boende i Malmö- stadsdelen Sege Park med en miljömärkt bil- och cykelpoolslösning. I området kommer nästan 1.000 bostäder att byggas.

Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.
Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.Foto:Jack Mikrut & Ourgreencar

Sege Park är en ny framväxande stadsdel i nordöstra Malmö där tio byggherrar sammanlagt bygger 964 lägenheter. Här har stort fokus lagts på energieffektivitet och delningsekonomiska lösningar, bland annat delad mobilitet. I praktiken betyder det att samtliga boende i området kommer att få tillgång till en gemensam bil- och cykelpool.

På måndagen stod det klart att det blir Ourgreencar som kommer att utföra tjänsten sedan bolaget skrivit avtal med fastighetsaktörerna som bygger i området.  Mobilitetslösningen kommer att bestå av ett trettiotal cykelfordon – lådcyklar, flakcyklar och cykelkärror – och upp till 15 bilpoolsbilar som mot en kostnad kan nyttjas av de som bor i fastigheterna i stadsdelen.  På området kommer det också finnas utrymmen där man kan serva cykeln samt en så kallad delningsvärd. 

”Det är en person som kommer att finnas i området för att hjälpa människor att komma igång med en beteendeförändring som syftar till att faktiskt bruka den här typen av lösningar som ett verkligt substitut till den egenägda bilen eller cykeln”, berättar Kenneth Falk, försäljningschef och medgrundare av Ourgreencar. 

Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.
Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.Foto:Kjellander Sjöberg

Kenneth Falk beskriver Sege Park som ett spektakulärt byggprojekt som kommer att ge ringar på vattnet. 

”Det kommer miljödelegater från hela världen för att titta på hur vi jobbat med olika lösningar här. Vi vet också att det är många andra nyexploateringsområden som tittar på oss och utfallet av våra delningstjänster i området”, säger han.

Han säger att omvärldsfaktorer som hög inflation, stigande räntor och allmän osäkerhet har ökat intresset för delningslösningar. 

”Om vi tittar på uthyrningsfrekvens och antalet medlemmar så ser vi att de hårda tiderna främjar och ökar användningen av våra lösningar. Vi har till och med kunder som sålt sin andrabil eller sin enda bil. Genom att gå med i en pool kan man frigöra kapital till annat”, säger Falk.

Att slippa det ansvar det innebär att äga en bil är också en anledning att fler väljer en mer flexibel lösning.

”Vi har användare som är väldigt frekventa och betalar så pass höga belopp att det förmodligen skulle var billigare att äga en egen bil, men som ändå valt att använda den här typen av lösning för enkelhetens skull, för att kunna sluta tänka på saker som hjulskifte, service, tvätt med mera”, säger Falk.

Ourgreencar har funnits sedan 2018 har sedan tidigare ramavtal med flera aktörer såsom Studentbostäder, Riksbyggen, HSB, Lansa Fastigheter och Heimstaden. Bolaget har sin bas i Malmö och har i dag en eller flera bil- och cykelpooler i 28 städer – från Skellefteå i norr till Malmö i söder.  Till skillnad från konkurrenterna – däribland Elbilio och Moveabout – är Ourgreencars fordonspooler märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning ”Bra Miljöval”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera