Elonroads vd Karin Ebbinghaus brukar likna företagets teknik vid en bilbana i stor skala. En skena i vägbanan förser batterier i passerande elfordon med ström, förutsatt att de har en mottagare som sticker ner under fordonet.
Fördelen med Elonroads teknik framför traditionella laddstolpar beskrivs som att fordonens batterier kan göras mindre om laddning sker under körning, vilket skulle kunna lösa en av de stora utmaningarna för elektrifieringen av transporter – tillgången på råvara till batterierna. Dessutom öppnar det också möjligheten att snabbare elektrifiera även tyngre fordon.
Med det nya kapitalet ska tekniken göras färdig för att börja tillverkas i stor skala, vilket är planerat att ske under nästa år. Dessutom utvecklas parallellt nya lösningar för stillastående laddning vid exempelvis godsterminaler och för gatuparkering.
”Vi ska förbättra vår produktionskapacitet och göra tekniken mer produktionsvänlig, så att vi blir mer storskaliga och sedan kan trycka på knappen för försäljningen”, säger Karin Ebbinghaus.
Almi Invest Greentech och Bring Ventures, som ägs av Posten Norge, är huvudinvesterare i nyemissionen. Almi Invest går in med åtta miljoner och Bring med fem miljoner.
”Vi önskar genom vår investeringsstrategi att främja utvecklingen av ny teknologi för att bidra till en mer hållbar logistiksektor och samhälle. Elonroads teknik är väldigt lovande och vi investerar inte bara i bolaget utan går även in i ett gemensamt utvecklingsprojekt för stationär laddning i Norge och i Sverige”, säger Siri M. Hagen, ansvarig för investeringen inom Brings riskkapitalverksamhet Bring Ventures.
Resten av de totalt 22 miljoner nu som investeras i Elonroad kommer från EU-initiativet EIT Urban Mobility samt privata investerare, bland andra Raoul Grüntahl som är chef för den norska mediekoncernen Schibsteds verksamhet i Sverige.
Elonroads teknik testas just nu i gatumiljö i Lund, där några hundra meter av Elonroads laddskenor monterats i körbanan på Getingevägen.
En annan plats där laddtekniken ska testas är i Helsingborgs hamn inför och under H22-mässan. Tekniken väntas vara på plats och kunna börja testas under hösten i år.
”Tekniken har testats på allmän väg men att använda detta i en hamn för att skapa kontinuerliga flöden är något helt nytt. I framtiden kanske vi skulle kunna ha dessa laddskenor vid våra containerkranar för att ladda dragbilarna medan de väntar på nästa container”, säger Christina Argelius, teknisk chef i Helsingborgs Hamn, i en kommentar.