1515
Annons

Miljonregn över elvägar som laddar batterier

Lundabolaget Elonroad tar in 22 miljoner i nytt kapital från bland andra Bring. Pengarna ska gå till att göra bolagets teknik för elvägar färdig för storskalig produktion. Helsingborgs hamn blir en av teststationerna för tekniken.

En av Elonroads elvägar
En av Elonroads elvägar

Elonroads vd Karin Ebbinghaus brukar likna företagets teknik vid en bilbana i stor skala. En skena i vägbanan förser batterier i passerande elfordon med ström, förutsatt att de har en mottagare som sticker ner under fordonet.

Fördelen med Elonroads teknik framför traditionella laddstolpar beskrivs som att fordonens batterier kan göras mindre om laddning sker under körning, vilket skulle kunna lösa en av de stora utmaningarna för elektrifieringen av transporter – tillgången på råvara till batterierna. Dessutom öppnar det också möjligheten att snabbare elektrifiera även tyngre fordon.

Med det nya kapitalet ska tekniken göras färdig för att börja tillverkas i stor skala, vilket är planerat att ske under nästa år. Dessutom utvecklas parallellt nya lösningar för stillastående laddning vid exempelvis godsterminaler och för gatuparkering.

”Vi ska förbättra vår produktionskapacitet och göra tekniken mer produktionsvänlig, så att vi blir mer storskaliga och sedan kan trycka på knappen för försäljningen”, säger Karin Ebbinghaus.

Almi Invest Greentech och Bring Ventures, som ägs av Posten Norge, är huvudinvesterare i nyemissionen. Almi Invest går in med åtta miljoner och Bring med fem miljoner.

”Vi önskar genom vår investeringsstrategi att främja utvecklingen av ny teknologi för att bidra till en mer hållbar logistiksektor och samhälle. Elonroads teknik är väldigt lovande och vi investerar inte bara i bolaget utan går även in i ett gemensamt utvecklingsprojekt för stationär laddning i Norge och i Sverige”, säger Siri M. Hagen, ansvarig för investeringen inom Brings riskkapitalverksamhet Bring Ventures.

Resten av de totalt 22 miljoner nu som investeras i Elonroad kommer från EU-initiativet EIT Urban Mobility samt privata investerare, bland andra Raoul Grüntahl som är chef för den norska mediekoncernen Schibsteds verksamhet i Sverige.

Elonroads teknik testas just nu i gatumiljö i Lund, där några hundra meter av Elonroads laddskenor monterats i körbanan på Getingevägen.

En annan plats där laddtekniken ska testas är i Helsingborgs hamn inför och under H22-mässan. Tekniken väntas vara på plats och kunna börja testas under hösten i år.

”Tekniken har testats på allmän väg men att använda detta i en hamn för att skapa kontinuerliga flöden är något helt nytt. I framtiden kanske vi skulle kunna ha dessa laddskenor vid våra containerkranar för att ladda dragbilarna medan de väntar på nästa container”, säger Christina Argelius, teknisk chef i Helsingborgs Hamn, i en kommentar.


Innehåll från EKNAnnons

Knepet som gör att banker kan hjälpa fler företag till större affärer

Mats Granberg är företagsrådgivare på SEB.
Mats Granberg är företagsrådgivare på SEB.

SEB:s företagsrådgivare Mats Granberg arbetar för att stötta sina kunder på bästa sätt – och till minsta risk för banken. Ett av hans bästa verktyg är statliga EKN, som kan dela bankens risk när exportföretagen behöver lånefinansiering. Så här tog SEB hjälp av EKN för att hjälpa ett svenskt bärföretag till en bättre buffert.

Läs mer om hur banken kan använda EKN:s garantier för att göra fler exportaffärer

Som företagsrådgivare på SEB i Sundsvall vill Mats Granberg att hans kunder ska kunna uppfylla sin fulla potential. Krediter är ett viktigt verktyg i arbetet, och här gäller det för Mats Granberg att balansera företagens behov mot den risk som banken tar på sig.

En av bankens kunder är Medelpadsföretaget Blåtand, som säljer sylt och frysta bär från de svenska skogarna. Företaget omsätter vanligtvis 60-70 miljoner kronor årligen och har en stabil tillväxt. Men de har en utmaning som de delar med många säsongsföretag: ojämn likviditet. Under bara två månader varje år ska alla bär plockas och betalas för, medan intäkterna från skörden kan komma långt senare under året.

En rejäl checkkredit

– Blåtand arbetar med vilda bär och det innebär att deras verksamhet måste läggas upp på det här sättet. Samtidigt är det tufft för likviditeten och de behöver därför ha en ordentlig buffert. Tillsammans med Almi och Norrlandsfonden ger vi Blåtand en rejäl checkkredit i början av säsongen som de sedan betar av under året, säger Mats Granberg.

Storleken på Blåtands checkkredit ses över årligen och baseras bland annat på läget inför säsongen, det vill säga hur mycket bär företaget tror att de kommer plocka.

– Det kan handla om uppemot 30 miljoner kronor i kredit, och av den står vi på SEB för hälften. Det här är en stor kredit i relation till företagets omsättning. Därför är det viktigt att vi kan reducera risken som krediten innebär för oss, och där spelar EKN en väldigt viktig roll.

EKN tar halva risken

En så kallad rörelsekreditgaranti från EKN innebär att de täcker hälften av bankens risk när de ger Blåtand en checkkredit.

– Det gör såklart en otrolig skillnad för oss på SEB. Att EKN är med som långsiktig affärspartner är en förutsättning för att vi ska kunna ge krediter av den här storleken till Blåtand, säger Mats Granberg.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?