1515

Miljögrisen ska få företag att sluta flyga: ”En no brainer”

Från 200 resdagar om året har entreprenören Jonas Hammarberg hållit sig på marken i snart 600 dagar. I dag satsar han allt på sin tjänst Spce – ett virtuellt säljrum som ska göra affärsresandet överflödigt. 

”Jag har gått från att vara en miljögris till att bli medveten. Nu brinner jag för att andra ska flyga mindre.”

Det finns en enorm 'zoom fatigue' efter pandemin”, säger Jonas Hammarberg.
Det finns en enorm 'zoom fatigue' efter pandemin”, säger Jonas Hammarberg.Foto:Jesper Frisk

Jonas Hammarberg är något av en megaentreprenör som gärna berättar om hur han kickade igång vuxenlivet med katastrofala framtidsutsikter. 

Han lämnade gymnasiet med skolans näst sämsta betyg - och allt kunde ha tagit slut när han föll ned för ett stup på den grekiska ön Paros. I stället bröt han ryggen och erbjöds förtidspension som 22-åring till följd av fallolyckan. 

Vändpunkten kom i skepnaden av en framstående ortoped som lyckades mejsla fram en ryggkota av Jonas Hammarbergs vadben. Därefter tog tillvaron fart i en ny riktning. 

I snabbversionen ryckte Jonas Hammarberg upp sig, pluggade vidare och blev it-chef på Halmstads gummifabrik. Efter tre år headhuntades han till konsultföretaget Knowit och fick hänga med på bolagets börsresa.    

Karriären på Knowit blev tämligen kort. Tillsammans med ett gäng kolleger hoppade han av och startade en ny konsultverksamhet, Infocube, som hade drygt 110 anställda och kunder i ett 20-tal länder då företaget peakade. 

”Vi hade haft tretton år av obruten tillväxt och lönsamhet när amerikanska riskkapitalister kontaktade oss. De erbjöd fina villkor, så vi sålde bolaget. Fem minuter efter att kontraktet var signerat fick jag sparken”, kommenterar Jonas Hammarberg. 

De följande sju åren, fram till den 13 mars 2020 för att vara exakt, inkluderar en misslyckad investering i HR-teknonlogi, chefscoachning och författande av boken ”Get digital, or die trying” som nyligen översatts till kinesiska.  

Jonas Hammarberg for kors och tvärs över världen, som om klimatkris och flygskam inte existerade. I snitt blev det cirka 90 föreläsningar om året, uppskattar han. 

”Jag pendlade mellan Halmstad, London och Kuala Lumpur uppemot 20 gånger varje år. Däremellan åkte jag fram och tillbaka mellan USA och Europa. Jag tyckte det var så viktigt att vara på plats”, säger han och konstater så här i backspegeln: 

”Alla resor var helt onödiga.”

Foto:Jesper Frisk

Det var coronapandemin som fick honom att komma till insikt. Jonas Hammarberg, som även anlitats av börsbolag som ABB, Swedbank och Vattenfall för att hjälpa företagens ledningsgrupper i digitaliseringsfrågor, bestämde sig för att byta spår – igen. 

”Jag släppte allt, avslutade alla uppdrag och investerade så mycket jag kunde i att bygga det jag såg skulle behövas för att företag ska kunna sälja och köpa utan resor.”

Resultatet, som kom i en betaversion redan efter ett halvår, är ett digitalt säljrum som går under namnet Spce (uttalas ”space”). 

I somras rapporterade Di Digital om en rad kända investerare, bland annat grundarna av Spotify-förvärvet Soundtrap, som tillsammans satsat drygt 30 miljoner kronor på företaget. 

Kapitalet ska gå till marknadsexpansion i USA och Storbritannien. Redan år 2025 siktar man på att omsätta över en halv miljard kronor.  

”De som kommer till oss tycker att deras största problem är att sälja nytt. Köparna har vant sig vid digitala format och vill inte träffas fysiskt. För marknadscheferna är det svårt att kundutveckla med de förutsättningarna”, säger han. 

Hittills har bolag som ABB, Atlas Copco, Mölnlycke, Intrum, Söderberg & Partners samt advokatjätten Bird & Bird hakat på tjänsten. Men även små företag, varav det minsta är en mekanisk verkstad i Ulricehamn, ser behovet av att förbättra formatet på kundmöten över video. 

Kortfattat kan bolagen skapa egna säljrum för varje affär och bjuda in sina kunder till möten som spelas in och lagras på en tidslinje. Spce är även integrerat med andra produkter, säljplattformar och CRM-system. 

”Alla företag som vi möter har tryckt in den gamla mötesformen i ett digitalt möte. Folk beskriver det som att sugas in i ett svart hål. Det finns en enorm 'zoom fatigue' efter pandemin”, säger Jonas Hammarberg. 

Från att ha snittat på 200 resdagar om året har han nu hållit sig på marken i nästan 600 dagar. 

”Jag har gått från att vara en miljögris till att bli medveten. Nu brinner jag för att andra ska flyga mindre. Man behöver inte resa.”

Tror du att affärsresandet försvinner?
”Det finns analyser som spår att 80 procent av all säljinteraktion kommer att vara digitalt år 2025. Förutom att eliminera koldioxidutsläpp, innebär det en helt ny möjlighet att få ihop livspusslet.”

Han tillägger:

”Kostnaden för en inrikes affärsresa i USA är 930 dollar. Tänk all tid och alla pengar som ett företag kan spara. Det är en 'no brainer' att skippa resorna.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?