1515
Annons

Miljardärernas batteribolag fortsätter att gå som tåget – ”2021 var ett genombrott”

Trots problem med frakt och komponenter ökade batteriuppstickaren Polarium sin omsättning med nära 50 procent i fjol. 

”2021 var ett genombrott för det vi kallar energioptimering”, säger Stefan Jansson, vd för bolaget. 

Harald Mix till vänster, Stefan Jansson i mitten och Anna Kinberg Batra till höger.
Harald Mix till vänster, Stefan Jansson i mitten och Anna Kinberg Batra till höger.Foto:Amanda Lindgren/Press/Martina Huber

Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz första satsning på en verksamhet med fokus på grön omställning, långt innan Northvolt och H2 Green Steel, var batteribolaget Polarium. Det må inte få lika mycket uppmärksamhet men bolaget ångar på i skymundan. 

I fjol redovisade bolaget en omsättning på 1,1 miljarder kronor, en ökning från 741 miljoner 2020. Rörelseresultatet landade på 110 miljoner.

”Vi är mer än väl nöjda med utfallet speciellt givet de utmaningar som varit”, säger vd Stefan Jansson. 

Utmaningarna har främst varit den frakt- och komponentsituation, något många andra också brottats med under 2021. Men en underlättande faktor har varit att bolaget under året etablerat en andra fabrik i Vietnam, efter den första som är belägen i Mexiko. 

”Vi startar också en tredje i Sydafrika från och med i år. När vi breddar tillverkningsmöjligheten till tre olika kontinenter ger det oss mer valmöjligheter att kunna skeppa våra produkter till kunder. Det är långt ifrån en perfekt situation, men i och med spridningen kan vi vara mer flexibla.”

Polarium uppger att orderstocken för 2022 redan nu överstiger den totala omsättningen från i fjol ”med marginal”. Målsättningen är därför att dubblera omsättningen under året och nå 5 miljarder 2023 med bibehållen lönsamhet. 

”Det finns olika tillämpningar för energilagring, och i ett längre perspektiv finns det mer potential än att bara agera reservkraft när det blir strömavbrott”, säger Stefan Jansson. 

Bolagets batterilösningar baserade på litiumjonteknik säljs till bland annat industrier, fastighetsägare och köpcentrum för att säkra eltillförsel vid strömavbrott. Men i och med den ökade graden av fluktuerande el, främst från vind, i elnäten har energilagring blivit ett allt viktigare fokusområde. Både för att avlasta näten och säkra försörjning av el vid låg produktion. 

”Man kan säga att 2021 var ett genombrott för det vi kallar energioptimering.”

Bolaget tecknade nyligen ett avtal med Telia för att ersätta dieselgeneratorer som reservkraft till basstationer och andra nätkritiska anläggningar. Ett liknande avtal är också snart färdigt med en liknande aktör i den amerikanska delstaten Kalifornien, enligt Stefan Jansson.

”Det här är en stor marknad för oss. Våra lösningar hjälper våra kunder att sänka sina elkostnader, men bidrar också till att de kan anpassa sig till förnybar elproduktion.”

Polarium räknar med att segmentet energilagring och -optimering kommer att växa med 1.200 procent till 60 miljarder dollar de närmaste åtta åren. Men för en del börsbolag inom området går det inget vidare just nu. Bland annat har branschkollegan Azelio, som har andra lösningar för energilagring, rasat med 75 procent de senaste tolv månaderna.

”Vad gäller litiumjonteknik ser vi ingen nedgång någonstans, tvärtom stark tillväxt som ger utmaningar i leveranskedjan. Energilagring är en lönsam industri fundamentalt sett. Vår tillväxt och lönsamhet tillsammans med samhällsnyttan gör att det finns ett stort värde. Men sedan finns det naturligtvis andra typer av energilagring, som inte bygger på litiumjonteknik, som går tyngre”, säger Stefan Jansson.

Polarium slöt förra året ett avtal med Northvolt vilket innebar att de blev den första kunden att komma över de nya gröna litiumjon-battericellerna som tillverkas i Skellefteå.

Polarium grundades 2015. Bland personer bakom bolaget märks bland annat Telias förre koncernchef Johan Dennelind och Moderaternas tidigare partiledare Anna Kinberg Batra som båda sitter i Polariums styrelse.


Då kan miljardärerna flyga med vätgas i tanken

Den amerikanska startupen Otto Aviations ska bygga en vätgasdriven variant av sitt privatjetplan som sägs vara världens mest bränslesnåla. Ambitionen är att få fram ett utsläppsfritt flygplan till 2027.

Cigarrformen sparar bränsle.
Cigarrformen sparar bränsle.

Privatjettillverkaren Otto Aviation ska tillsammans med den vätgas- och elfokuserade flygplanutvecklare Zeroavia ta fram en ny version av jetplanet Celera 500L. Det är ett plan som tillverkaren redan nu marknadsförs som världens mest bränslesnåla. Planets utformning möjliggör för den att flyga på mellan 9,4 och 13 liter flygbränsle per 100 kilometer. Det innebär upp till 80 procent mindre bränsleanvändning jämfört med andra privatjet i samma storleksklass, rapporterar Ny Teknik.

Men målet är att ta utsläppen ända ner till noll med en vätgasmotor från Zeroavia. 

”Zeroavias vätgasdrivna eldrivlina hjälper oss att förverkliga det åtagande Otto har att sänka driftkostnaderna och klimatpåverkan för operatörerna. Otto strävar efter att tillhandahålla de mest effektiva flygplanen i ordets alla bemärkelser: att minimera underhålls- och driftkostnader och att minska utsläppen”, säger Otto Aviations vd William Otto Jr i ett pressmeddelande.

Celera 500L är ännu inte i produktion. Den flygbränsledrivna varianten beräknas vara färdig för serietillverkning 2025 och ska då kunna ta upp till 19 passagerare. Den vätgasdrivna varianten planeras vara tillgängligt 2027.

En nackdel med vätgasdriften är att räckvidden hamnar på 1.850 kilometer jämfört med den fossildrivna som ligger på 8.300 kilometer. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?