1515
Annons

Mikael, Anders och Johan – så heter svenska chefer

Mikael, Anders och Johan. Det är de vanligaste namnen på svenska chefer. Först på nionde plats dyker ett kvinnligt namn upp, Anna, som följs av Maria.

Män är oftast de som blir chefer.
Män är oftast de som blir chefer.Foto:Leif R Jansson/TT

En av 38 chefer heter Mikael, och nästan lika många heter Anders, Johan och Peter. Det visar en analys som chefsorganisationen Ledarna gjort bland 95 000 chefer, något som förbundsordförande Andreas Miller inte tycks helt nöjd med. 

”Ska vi hitta de bästa cheferna behöver vi leta i hela befolkningen och dra nytta av mångfalden som finns i samhället. För att fler ska välja chefsyrket vet vi att förebilder är viktiga. Därför behöver vi jobba för att förändra bilden av vem som kan och vill bli chef”, säger han i ett pressmeddelande. 

Samtidigt som statistiken över vem som blir chef i Sverige talar sitt tydliga språk, påstår sig cheferna själva vilja ha det annorlunda. Enligt en Novus-enkät genomförd av organisationen Mitt Liv känner åtta av tio känner stort ansvar för mångfald och inkludering.

”Bara fyra av tio anger att högsta ledningen arbetar aktivt med inkludering och mångfald. Bara tre av tio uppger att det finns en viss del avsatt för detta i sin hr-roll”, säger Sofia Appelgren, Mitt Livs grundare.

 


Innehåll från FinsharkAnnons

Uppstickaren som hajar open banking

Open banking har öppnat för helt nya möjligheter att ta betalt utan kostsamma mellanhänder. Intresset för direktbetalningar växer lavinartat, och med en smart, säker och prisvärd lösning kan Finshark konkurrera med de stora drakarna.  

Tilltron till tekniken ökar. Fler och fler branscher får upp ögonen för möjligheterna. Banker och storbolag vill ha en del av marknaden. Många faktorer samverkar till att utvecklingen inom open banking går oerhört fort just nu, och mitt i hypen finns det snabbväxande svenska fintechbolaget Finshark.

– Samhället är fortfarande bara i startgroparna och open banking kommer att fortsätta växa, både för att det pushas från lagstiftarens håll och för att tekniken är mycket mognare och stabilare jämfört med för bara ett år sedan, säger Adnan Sporo, vd och grundare av Finshark.

Finshark utvecklar dataprodukter och betalningslösningar och de representerar en ny generation inom lösningar för direktbetalning från konto till konto. Jämfört med den första generationens open banking-företag så är Finsharks innovativa lösningar snabbare, billigare och säkrare. De underlättar både för den som ska betala och för den som ska ha betalt. 

– Vi erbjuder helt enkelt en bättre teknisk lösning än våra konkurrenter, säger Adnan Sporo.

Tar bort alla mellanhänder

Att ta betalt kan vara en dyr affär. I en traditionell betalningsprocess, oavsett om den sker via kort, swish eller en buy now pay later-lösning, så är det många som ska ha betalt. Det är något som försvinner med open banking. 

– Finsharks drivkraft är att ta bort mellanhänder, föråldrad teknik och föråldrade ramar. Vi tar bort alla extra lager av kostnader och komplexitet genom att flytta pengar direkt mellan konsumentens och handlarens konton, säger Adnan Sporo.

Till skillnad från många andra open banking-lösningar så nöjer sig dock inte Finshark med att bara flytta pengar från a till b. I deras system analyseras också transaktionen i realtid för att upptäcka eventuella riskbeteenden.

– Hittills har våra konkurrenter enbart fokuserat på att flytta pengar utan att bry sig om var de kommer från, om det finns risk för penningtvätt, terroristfinansiering eller något sådant. Att vi analyserar kontot i realtid är betydligt säkrare och helt i linje med Finansinspektionens AML-krav, säger Adnan Sporo.

Framtiden ser ljus ut för Finshark. Som ett av de mest innovativa företagen inom open banking har företaget högt ställda mål, men Adnan Sporo tvivlar inte på att de kommer att nå dem:

– Inom två-tre år är vårt mål att vara den ledande europeiska aktören inom open banking!

Om Finshark:

Finshark grundades 2019 och har snabbt utvecklats till en av de mest innovativa spelarna inom open banking. Alla som är intresserade av nästa generations betalnings- och datalösningar kan kontakta dem via sales@finshark.io.

finshark.io 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Finshark och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?