1515
Annons

Microsoft vill ha bönerum på svenska arbetsplatser

Mat efter religion, etnicitetsnätverk eller bönerum på jobbet används för att främja mångfald och inkludering inom näringslivet i USA.
”Det finns förbättringspotential i Sverige”, säger Ayaz Shukat på Microsoft Sverige.

Fredagsbön i en moské.
Fredagsbön i en moské.Foto:TT

Frågor kring mångfald och inkludering har på de flesta arbetsplatser seglat allt högre upp på agendan de senaste åren. Men vad företag och organisationer faktiskt gör i konkreta åtgärder varierar ännu stort. 

På teknikjätten Microsoft i Sverige har fokus på tillhörighet aldrig varit så stort som de senaste två åren. Centralt i det arbetet är den så kallade kulturgruppen, som startats just för att höja kunskapen och ta nya initiativ kring mångfald. 

Ayaz Shukat jobbar till vardags som it-strateg, men ansvarar i gruppen för frågor om etnicitet och ras. För honom har prio varit att skapa medvetenhet och förståelse för mångfald och inkludering inom företaget samt att driva frågor kring språkbruk och hur rasism kan manifesteras i vardagen. 

”Globalt är Microsoft genomsyrat av policies kring mångfald, med rapportering av alla mätetal. Men mycket baseras på statistik från USA”, säger han. 

Vad gäller mätning av personalens bakgrund finns i dag inte samma möjligheter i Sverige som i USA, men även här är det på gång, säger han. Microsoft har tittat på olika lokala och regionala lösningar och samarbeten för att få en bättre överblick av vilka som rekryterats. 

Exempel på konkreta skillnader handlar också om att anställda i USA kan få mat anpassad efter vilken religion de tillhör, och de som exempelvis är i behov av rum och tid för bön får det behovet tillgodosett. 

”Det finns förbättringspotential i Sverige. Här har man inte samma förståelse för vad ramadan är eller om jag behöver gå ifrån för fredagsbön. Vi har inte den erfarenheten av andra kulturer och andra språkbruk”, säger Ayaz Shukat. 

Enligt honom finns det få utomeuropéer i de svenska chefsleden. Företaget har alltså mycket jobb kvar att göra, men Ayaz Shukat påpekar att detta inte på något sätt är unikt för Microsoft. 

”Mitt jobb handlar mycket om att få människor att ta på sig mångfaldslinsen. Men i det stora handlar det om att hela samhället måste förändras.”

Ayaz Shukat.
Ayaz Shukat.

Hur kan du göra konkret för att dina kollegor ska ta på sig mångfaldslinsen?
”Ett exempel är mikrofoner som används vid seminarier. De är hudfärgade – om du är vit. När vi tog upp det väckte det tusen frågor. Alla hade inte tänkt på det. Vi jobbar mycket med att öka medvetenheten på det sättet.”

Även på amerikanska Amazon Web Services, ett dotterföretag till Amazon, är mätetal centralt, och AWS redovisar såväl kön som etnicitet på olika nivåer i företaget. På global nivå är exempelvis andelen vita högre, ju högre upp i chefsleden man kommer. 

Hur det ser ut lokalt i Sverige och Norden har bolaget ingen uppgift om, men Nordenchefen Danielle Gorlick säger att ”prio är att öka mångfalden och att ett fortsatt fokus kommer att krävas”.

”Vi har miljoner kunder över hela världen. Det är viktigt att vår arbetskraft representerar den mångfalden. Vi är bra på att bygga mekanismer och program för det här, och det drar vi nytta av väldigt snabbt i Sverige. Dessutom skapar vi nya program tillsammans med lokala aktörer utifrån de lokala behoven.”

De olika programmen syftar alla till att genom olika insatser öka mångfalden inom bolaget. Internt i Sverige finns Women@ och Glamazon, två affinitetsnätverk med kvinnors respektive HBTQ-personers rättigheter i fokus. Globalt inom Amazon finns tretton olika nätverk, bland utifrån vilken etnicitet du tillhör. 

Danielle Gorlick tror att grupper baserade på bakgrund skulle kunna fungera även i Sverige. Någon risk för att någon skulle känna sig exkluderad till följd av nätverkens verksamhet har hon inte. 

”Allt deltagande i affinitetsgrupperna är frivilligt och öppet för allierade. Exempelvis har vi män med i den svenska kvinnogruppen.”

Danielle Gorlick.
Danielle Gorlick.

Amazon har under åren fått svidande kritik för dåliga arbetsförhållanden. Är mångfaldsarbetet något som bara sker på ytan, eller når det dem som kanske behöver det mest?
”Jag har lång erfarenhet på AWS och kan uttala mig utifrån det. Vi har flexibla villkor så att anställda kan klara livet både på och utanför jobbet. Vi är övertygade om att framtiden inom teknikområdet kommer präglas av mångfald och inkludering, och vi vet att det fortfarande finns mycket jobb kvar på området. Vi tror att de program och aktiviteter som vi skapat är ett bra steg på vägen.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?