1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Mer hållbarhetsprat än verkstad hos svenska storbolag

Svenska storbolag är fortsatt bättre på att kommunicera hållbarhetsambitioner än att leverera resultat i hållbarhetsarbetet. 

Det står klart när hållbarhetscentret Misum vid Handelshögskolan i Stockholm nu släpper sin tredje upplaga av forskningsrapporten ”Walk the talk”.

Lin Lerpold.
Lin Lerpold.Foto:Amanda Lindgren

Av 95 undersökta bolag på Nasdaq OMX Large Cap kommunicerar 84 bolag mer om hållbarhetsambitioner än om vilka mål de uppnått. Bara sju bolag levererar mer hållbarhetsresultat än vad de pratar om sitt hållbarhetsarbetet. Det visar rapporten ”Walk the talk” som hållbarhetscentret Misum vid Handelshögskolan i Stockholm släpper för tredje gången.

Walk the talk har producerats vart annat år sedan 2015. Sedan dess har bolagens kommunikation kring hållbarhet ökat kraftigt. Ökningen verkar dock ha planat ut då ökningen var större mellan åren 2015-2017 än mellan åren 2017-2019.

”Rapporten visar att företagsansvar och hållbarhet nu finns med i retoriken hos företagens högsta ledning. Hållbarhet är i dag tydligt integrerat i många företags affärsmodeller och strategier”, säger Lin Lerpold, docent och forskare vid Misum, till Aktuell Hållbarhet.

Den data Misum tagit fram visar att antalet hållbarhetschefer i ledningsgruppen minskat hos de största företagen sedan 2017. Det här kan enligt Lin Lerpold tolkas på två sätt. Antingen som att hållbarhetsfrågan nedprioriterats eller som att hållbarhetsfrågan nu integrerats bättre i bolaget.

En positiv trend i rapporten är att fler företag rapporterar mål som är mätbara och går att följa upp. Samtidigt konstaterar Lin Lerpold att många mål fortfarande är väldigt kortsiktiga. En majoritet av de mål som svenska bolag satt sträcker sig bara till 2020.

Ett fåtal bolag som H&M, Holmen och Billerud Korsnäs har dock satt långsiktiga klimatmål till år 2040 eller senare. Klimatmål tycks också vara de mål som företag har lättast att kommunicera långsiktigt.

”Flera av de mål som är riktigt långsiktiga handlar om att bli klimatneutrala. Något bolag har också satt mål om klimatneutralitet relativt snart i tiden. De företag som har långsiktiga mål har sällan mer än ett eller kanske två mål som är satta längre bort än 2030, säger Ylva Forsberg, en av rapportförfattarna och student vid Handelshögskolan.

Lin Lerpold och rapportförfattarna Ylva Forsberg och Martina Kaplanová berättar att sektorsindelningen i rapporten bygger på den sektorsindelning som Nasdaq använder. Ett problem med sektorsindelningen är att hållbarhetsarbetet i olika branscher i samma sektor kan se väldigt annorlunda ut.

”Ett exempel är sektorn ”consumer services” där bolag som H&M och Axfood finns tillsammans med en rad nya gaming-bolag. Gaming-bolagen drar ner medelvärdet för sektorn rejält. Gamingföretagen är överlag jättedåliga på hållbarhetsarbete”, säger Lin Lerpold.

En sektor som enligt rapportförfattarna förbättrat både hållbarhetskommunikationen och hållbarhetsarbetet är finanssektorn.

”Finansbranschen har lyft sig rejät. Det är en stor grupp och vi har delat upp den i investment, banker och real estate. Alla grupperna är bra på att kommunicera, men bankerna är bäst på att visa tydliga resultat.”

Det bolag som ät bäst bland bankerna i ”Walk the talk” är Nordea. Anders Langworth, tillförordnad hållbarhetschef på Nordea, anser att ett tydligt och uttalat stöd från ledningen, fokus på branschöverskridande samarbeten och en kontinuerlig dialog med Nordeas affärsområden är tre faktorer som gör Nordeas hållbarhetsarbete effektivt och framgångsrikt.

”Att våra hållbarhetsexperter för en kontinuerlig dialog med affärsområdena bidrar till ökad förståelse för vad våra kunder efterfrågar och bidrar till ett hållbarhetsengagemang hos rådgivarna. Många frågar sig fortfarande varför en bank ska engagera sig i hållbarhet, så det finns ett behov av att förklara den potential som banker och andra finansiella aktörer har”, säger han till Aktuell Hållbarhet.

Lin Lerpold säger att det är roligt att se att bankerna nu verkligen börjat se betydelsen av sin indirekta påverkan.

”Banker har inte en direkt påverkan på samma sätt som till exempel Billerud Korsnäs. Men nu börjar bankerna förstå att också de har en påverkan, om än indirekt. Det är positivt.”

Lin Lerpold har varit med sedan starten av rapportserien Walk the talk och den som skapat rapporteringskonceptet. Hon säger att det inte råder någon tvekan om att bolagen i dag både pratar mer och levererar mer inom hållbarhetsområdet. Och hon konstaterar också att både prat och handling behövs för att företagen ska kunna bidra till en hållbar utveckling.

”Generellt har alla bolag lyft sig både på ”prat” och ”gå”-sidan. Det är viktigt att förstå att vår rapport har ett representativt perspektiv, det vill säga att vi förutsätter att det går att säga något om vad bolagen faktiskt gör. På senare tid har det diskuterats mycket om vad som ska komma först, prat eller handling, och om bolag så att säga måste ”walk to talk”. Prat och handling sker ju samtidigt. Vissa bolag har som strategi att först göra något och sedan berätta om det. Andra företag har som strategi att berätta om något bolaget ska göra för att sedan göra det. På så sätt kan bolaget sätta press på sig självt att verkligen leverera.”

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?