McKinsey: Så kan Europa nå nettonoll

Europa kan nå noll nettoutsläpp år 2050 utan nettokostnad. Samtidigt skapas fem miljoner nya jobb. Detta enligt en färsk rapport från McKinsey. 

Foto:CALBERG JASPER

Europa kan nå nettonoll i utsläpp år 2050 och det behöver på samhällsnivå inte kosta något, lyder budskapet i en färsk rapport från McKinsey. 

Men det kommer inte utan ansträngning, menar Tomas Nauclér, senior partner på McKinsey. 

”Det här kommer att kräva mycket. Upp till 5 procent av Europas BNP måste investeras i gröna investeringar från och med nu hela vägen till 2050”, säger han. 

Enligt rapporten krävs ett offentligt stöd på cirka 4,9 tusen miljarder euro för att klara samtliga investeringar. Alternativt ett koldioxidpris på 100 euro per ton CO2e, vilket skulle göra 85 procent av investeringarna lönsamma.

Hur ska det här bli verklighet?
”Det kommer att krävas incitament och regleringar på sektornivå och landnivå i Europa som möjliggör för samtliga sektorer att skapa förutsättningar för att omställningen ska ske. Aktörer på marknaden behöver agera och ta sitt ansvar”, säger Tomas Nauclér. 

Vissa tillgångar som är lönsamma i dag kan vara mindre lönsamma i framtiden om de inte är tillräckligt koldioxidfria, konstaterar han. 

”Mobilisering måste ske i alla större sektorer parallellt och med hög fart. Alla länder behöver hjälpa till. Det är den stora utmaningen i genomförandet.” 

En morot är enligt McKinsey-rapporten de 5 miljoner gröna jobb som skulle kunna skapas, netto, vid en lyckad omställning. 

En annan sak som lyfts i rapporten är att vi till stor del redan i dag har den teknik som krävs. 

”Upp emot 60 procent av den teknologi som behövs finns och är relativt mogen i dag, eller håller på att bli det. Så det är möjligt att börja resan. Men det kräver också innovationer och support för att få fram resterande 40 procent”, säger Tomas Nauclér. 

Sverige kan gå före, påpekar han. 

”Sverige har en möjlighet givet att vi har tillgång till grön el redan nu till ett relativt lågt pris. Det gör att vi kan vara tidigt ute vad gäller den industriella sektorn framför allt. Alla de svåra sektorerna har vi en möjlighet att leda vägen i.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?