1515
Annons

McDonald's går till domstol – för att slippa återvinna

Trots hög hållbarhetsprofil har McDonald's gått till domstol – för att slippa återvinna sina förpackningar. Enligt Avfall Sveriges seniorjurist Andrea Hjärne är hamburgerkedjan inte ensam om att skicka engångsförpackningar till förbränning.

”Det är väldigt ledsamt. Som vanligt säger man att enskilda konsumenter måste skärpa sig – men hur är det med näringslivet?”

På framsidan sorteringsstation - på baksidan ofta samma soptunna. Nu strider McDonald's för att slippa återvinna.
På framsidan sorteringsstation - på baksidan ofta samma soptunna. Nu strider McDonald's för att slippa återvinna.Foto:Jesper Frisk

McDonald's gör på sin hemsida stor sak av arbetet för hållbar värld, och alla som någon gång varit på någon av snabbmatkedjans restauranger vet att man som kund uppmanas sortera de olika förpackningarna i – vad som ser ut att vara – olika behållare.

Men faktum är att skräpet landar i samma sopsäck och skyfflas till kommunens brännbara avfall. Kedjan slåss dessutom stenhårt i domstolar landet över för att även fortsättningsvis få undslippa ansvaret att sopsortera sina för packningar, något som Altingets miljöredaktör Johanna Alskog var först med att uppmärksamma i en analys

Avfall Sverige, som är kommunernas branschorganisation för avfallshantering, följer de många turerna kring McDonald's domstolsärenden. Det senaste är från Mark- och miljödomstolen i Växjö, där man enligt seniorjurist Andrea Hjärne kom fram till att hamburgerkedjan visserligen bör sortera ut förpackningar, men att det i tillsynsmyndighetens beslut är oklart exakt vilka förpackningar det gäller. Därför upphävs utsorteringskravet.

”Enligt domen ska de utreda vad som kan materialåtervinnas innan man kan avgöra vad de ska sortera ut. Det är lite märkligt, för förpackningar ska enligt lagstiftningen sorteras ut oavsett om de kan materialåtervinnas eller inte. Utsorterade förpackningar är det producenterna som ansvarar för, inte kommunerna. Men i stället väljer McDonalds att lägga förpackningarna i restavfallet som kommunerna ska ta hand om”, säger Andrea Hjärne.

De aktuella rättsfallen rör McDonald's, men Andrea Hjärne säger att i åtminstone Östersund, Stockholm och flera platser i Skåne har kommunerna kommit fram till att problematiken gäller genomgående för samtliga hamburgerkedjor. 

”I Östersund har miljötillsynsmyndigheten satt ett föreläggande mot samtliga kedjor, men bara Sibylla har rättat sig efter föreläggandet.” 

I Stockholm överklagade McDonald's först till länsstyrelsen, därefter till mark- och miljödomstolen där de förlorade. Nu har de tagit målet vidare till mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt. Andrea Hjärne tycker att det är anmärkningsvärt hur McDonald's gång på gång söker göra gällande att kraven på att sortera ut förpackningar – som funnits sedan 1995 – inte gäller dem. Hon tycker också det är tråkigt att domstolarna inte tar ett helhetsgrepp kring frågan. 

”De ställer höga krav på varje ord och hittar anledningar till varför McDonald’s inte ska behöva sortera ut sina förpackningar. Det är väldigt olyckligt med tanke på att syftet med producentansvaret från början var att producenterna ska ta ansvar för att mängden förpackningsavfall ska minska och att det som ändå uppstår ska materialåtervinnas. Energiåtervinning är sista utvägen. Hamburgerkedjorna har vänt på det”, säger hon. 

Vad sänder det för signaler när McDonald's och andra kedjor skryter om sitt hållbarhetsarbete, men tar inte ens hand om sitt eget skräp?
”Det visar att producentansvaret inte fungerar som det är tänkt. Att man behöver ställa krav på producenten att se till att de uppfyller sitt ansvar.”

Vad sänder det för signal till konsumenten?
”Det sänder en konstig signal till McDonald's kunder, när de står och sorterar i butiken men allt hamnar i samma påse. Det är en märklig marknadsföring.”

Även budskapet till konsumenter och hushåll blir snedvridet, menar Andrea Hjärne. 

”Vi kräver att de ska sortera, men de stora restaurangerna som har stora mängder avfall – de behöver tydligen inte sortera, enligt några domstolar. Det är väldigt ledsamt. Som vanligt säger man att enskilda konsumenter och hushåll måste skärpa sig, spara på mat, återvinna – men hur är det med näringslivet? Vad gör de? De borde lägga om sina system, det skulle ge en enorm effekt på resurshushållningen.”

McDonald's svarar på kritiken i ett mejl till Di. Presschef Henrik Nerell skriver att den är väntad. 

”Detta handlar om större skeenden, att kommunerna riskerar att bli av med avfallsmonopolet och att verksamheter och näringsliv själva kan få bestämma över hur avfall ska hanteras, den så kallade Frivalsreformen. En nyordning som är bra för Sverige – att företag kan skapa cirkulära materialflöden och därmed större mängd återvunnet material. I nuvarande situation och med rådande lagstiftning bränner kommunerna sopor och avfall för att det ska bli fjärrvärme och möjligen lite elkraft. Vi kämpar inte för att slippa materialåtervinning.”

Varför går ni till domstol för att slippa återvinningen – trots att ni på er hemsida skriver att allt material återvinns?

Vi gör det för att vi måste få veta hur lagkraven faktiskt ser ut, nu när till och med domstolarna är oense. Vi går inte till domstol för att slippa återvinning. Det som står på vår hemsida är: Idag återvinns allt avfall från våra restauranger och blir nytt material eller återvinns som energi. Vi strävar även efter att minimera mängden plast, kartong och papper som går åt för att producera våra förpackningar och därmed minska mängden avfall.

Enligt McDonald's egen uppskattning går 60 procent av materialet till energiåtervinning i kommunal regi, medan 40 procent materialåtervinns. 

Läs mer: Miljardären kritiserar McDonald's bristande krav på djurhållning 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?