Max: ”Vi minskar våra utsläpp per omsatt krona”

Klimatpositiv handlar om att minska, det handlar inte om att nöja sig med nuet. Det säger Max hållbarheschef Kaj Török i en intervju om varför burgarkedjan kallar sig för just klimatpositiv – trots att företaget ökar sina utsläpp. 

Kaj Török.
Kaj Török.Foto:jack Mikrut

Max är ett av de bolag som varit drivande i jakten på en definition av vad det innebär att vara klimatpositiv. Burgarkedjan har använt begreppet sedan 2018 och säger sig (tillsammans med bildelningsfirman Mevo från Nya Zeeland) vara först i världen med en klimatpositiv strategi. 

Tillsammans med Mevo står man bakom Clipop, ett initiativ som samlar företag som utger sig för att vara just klimatpositiva (här kan du läsa mer). 

Är det då rimligt att ett företag som har konsumtion av nötkött i sin kärnaffär och som ökar sina utsläpp kallar sig för klimatpositivt?

Ja, tycker Max Hållbarhetschef Kaj Török. 

”Det finns utrymme för nötkött även framåt, men det kommer att behöva bli mycket mindre. Enligt Eat Lancet-guiden är det okej för varje enskild individ att äta 100 gram kött i veckan. Klimatpositiv handlar om att minska, det handlar inte om att nöja sig med nuet.”

Vad gäller bolagets ökande utsläpp tycker han inte att det är företagets storlek som ska vara avgörande, utan att fokus ska ligga på samhällets omställning. 

”Ska vi säga att ett solcellsföretag inte kan bli klimatpositivt eftersom det växer så pass snabbt att de totala utsläppen ökar trots att det sänker samhällets utsläpp? Det tycker jag är helt orimligt.”

Inom Clipop så hänvisar ni i era riktlinjer till att företagen ska följa Science Based Targets initiative, SBTi, eller Carbon Law. Ni är inte medlemmar i SBTi och ni följer inte Carbon Law.
”Nej. Men vi skriver ‘till exempel’ SBTi eller Carbon Law. När WWF i projektet One Planet Plate definierade 0,5 kilo CO2e per måltid till år 2050, så tyckte vi att det var en överlägsen funktionell enhet för oss att följa. Vi är ett matföretag.”

Enligt Clipops regelverk måste ett företag som kallar sig klimatpositivt minska utsläppen i linje med 1,5-gradersmålet. På vilket sätt gör ni det?
”Vi har minskat våra utsläpp med 22 procent per omsatt krona sedan 2013, eftersom vi ställer om mot gröna burgare. Här vågar jag säga att det inte finns någon burgarkedja i världen som har gjort en större förändring från den situation som de befunnit sig i. Vi siktar på 0,5 kilo CO2e per måltid, enligt WWF:s One Planet Plate. Vi ligger i dag på 1,9 kilo CO2e per måltid, ungefär samma som snittsvensken har hemma.”

Men ska vi ned till max 1,5 graders uppvärmning måste utsläppen halveras till 2030. Det finns inte utrymme för att öka utsläppen som ni faktiskt gör.  
”Nu tänker du på samhällets utsläpp. Det är en annan sak än företagets utsläpp. Folk kommer inte att äta två luncher.”

Ett burgarföretag som har 58 procent nötkött i sin försäljning – det är klart att ni också måste minska era utsläpp på totalen.
”Vi ska minska med i snitt drygt 4 procent per år per omsatt krona.”

Men totalt ökar ni utsläppen.
”Inte om vi konkurrerar ut mat med högre klimatpåverkan. Det är den funktionella enheten som är viktig här. Alltså inte företaget, utan måltiden.”

För planeten är det enda som gäller att utsläppen minskar på totalen.
”Det måste de göra för samhället. Men folk äter inte två luncher. Om de äter lunch hos oss äter de inte lunch nån annanstans. Om måltiden jag äter minskar i utsläpp med 4,2 procent i utsläpp per år, då är vi på väg mot WWF:s riktlinjer.”

Du hänvisar till WWF. Men även WWF tycker att det företag som ska kalla sig klimatpositivt måste minska utsläppen på totalen – som helt företag – och inte per omsatt krona eller liknande.
”Inte enligt den informationen jag har fått. Det finns delar i WWF som räknar på det viset. Jag tycker att det är helt fel att tänka så”, säger Kaj Török. 

Här kan du läsa mer om Clipop och begreppet klimatpositiv. 

Här kan du läsa hur WWF ser på begreppet klimatpositiv. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?