Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Träd ska ge Max klimatpositiva hamburgare

Som ett av de första företagen i världen väljer Max Burger nu att överkompensera för sina klimatutsläpp. Samtidigt startar Max plattformen Clipop, en samlingsplattform för produkter som kan anses vara verkligt klimatpositiva.

Trädplantering ska överkompensera Max CO2-utsläpp.
Trädplantering ska överkompensera Max CO2-utsläpp.Foto:Roald, Berit

Som ett av de första företagen i världen börjar hamburgerkedjan Max Burger nu överkompensera för företagets klimatpåverkan. Enligt företaget handlar det om världens första klimatpositiva hamburgare.

"Tanken är att när du äter våra hamburgare så minskar klimatgaserna i atmosfären", säger Max hållbarhetschef Kaj Török till Aktuell Hållbarhet.

Klimatkompensationen sker i form av trädplantering. Men i stället för att kompensera för 100 procent av företagets utsläpp ökar Max kompensationen till 110 procent. På så sätt anser Max sig skapa klimatpositiva produkter. Så långt Kaj Török vet är Max den första restaurangkedjan i världen som överkompenserar sina klimatutsläpp.

För att ett företag ska kunna prata om klimatneutralitet eller till och med klimatpositivitet är det förstås viktigt att företaget verkligen räknar med samtliga klimatutsläpp, dels från den egna verksamheten men också från underleverantörer och kundernas utsläpp i samband med köp. Här menar Max att företaget verkligen har täckt upp alla utsläpp, från så kallade scope 1 till scope 3.

"Vi har tidigare inte tagit ett lika stort scope, men nu har vi verkligen räknat med hela vår klimatpåverkan. Allt från lantbrukarens jord till gästens bord, gästens resor och så vidare. Vi täcker hela livscykeln för alla våra produkter. Det finns många företag som klimatkompenserar men de allra flesta företag tittar bara på scope 1 och ibland på scope 2. För oss är scope 1 och 2 bara några få procent av våra totala utsläpp."

Att överkompensera för sin klimatpåverkan medför givetvis en kostnad, men enligt Kaj Török är det förvånansvärt billigt.

"Hela kolbindningen, de 110 procenten, kostar oss ungefär en fjärdedels procent av vår omsättning. Visst blir det miljontals kronor varje år, men om det ökar vår försäljning med 1 procent så är det väl investerade pengar. Vi tror att våra gäster kommer att uppskatta att vi fixar klimatet åt dem."

I samband med att Max börjar överklimatkompenserar sin verksamhet har de letat efter andra företag som gör samma sak. Än så länge har de bara hittat ett annat företag – en liten bilpoolsverksamhet med åtta anställda i Nya Zeeland.

"Vi trodde ett tag att vi skulle bli först i världen med det här, vilket vi tyckte kändes konstigt. Men så hittade vi företaget Mevo på Nya Zeeland som har visat att de har klimatpositiva produkter genom att räkna på hela klimatavtrycket och gjort större klimatkompensation."

Nu startar Max Burger tillsammans med Mevo en samarbetsplattform för företag med klimatpositiva produkter under namnet Clipop.

Många pratar om klimatpositiva produkter men då är det ofta som en ambition eller så är det bara ett vagt försäljningsargument där man inte ser över hela livscykeln. Vi och Mevo har räknat på det och därför startar vi nu Clipop där vi vill samla världens klimatpositiva produkter så att konsumenter ska kunna hitta dem, säger Kaj Török.

Förhoppningen är att Clipop ska få fler företag att överkompensera sina produkter på riktigt.

"Under de sista åren har allt fler förstått att det inte kommer att räcka med att företagen blir klimatneutrala. För att nå klimatmålen måste vi börja ta bort koldioxid från atmosfären. Det är helt enkelt för sent att bara minska utsläppen. Företagen måste göra både och – minska utsläppen genom effektivisering och överkompensera för de utsläpp som ändå görs."

En fråga som många ställer sig är om trädplanteringen verkligen ger den klimateffekt som eftersträvas. Max arbetar genom Plan Vivo-certifierad klimatkompensation i samarbete med Zero Mission och Kaj Török säger att han har fullt förtroende för processen.

"Trädplantering är något företag har hållit på med länge nu. Branschen har gått igenom en rensningsprocess och vi har blivit av med de flesta av de fulmetoder vi tidigare ibland kunde se."

Klimatkompensation med trädplantering har ofta kritiserats. Bland annat har många sociala risker pekats ut, till exempel att fattiga jordbrukare blir av med sina försörjningsmöjligheter.

"Jag tycker inte heller att trädplantering är den ultimata kolbindningsmetoden. Därför är det väldigt spännande med de nya metoder som kommer nu. Vi är bland annat med i ett testprojekt med biokol i Skåne. Det är en bra teknik. Koldioxidklagring från biomassa, så kallad BECCS, är också spännande. Många pratar om BECCS som den enda möjliga lösningen på lång sikt, men den känns fortfarande lite som en science fiction-metod."

Om alla företag skulle överkompensera utsläppen från alla produkter, skulle det då finnas någon plats kvar på jorden att plantera träd? Enligt Kaj Török, som räknat en del på detta, så går det att täcka alla utsläpp från mänsklig aktivitet med trädplantering under ganska lång tid framåt.

"Det är svårt att ange exakt hur länge. Men vi pratar i varje fall om årtionden. Det är egentligen inte så konstigt då en fjärdedel av människans utsläpp kommer just från avskogning och att vi huggit ner vegetationen."


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Lista: Här är alla dokument ditt företag kan digitalisera

Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.
Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.

Osmidig fakturahantering, utdragna kontraktsprocesser och krångliga anställningsavtal kostar företag tid och energi.

Tillväxtbolaget Scrives lösning på problemet – att transformera pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Alla företag, små som stora, lever i en vardag där dokumenthanteringen är något av en tragglig vedermöda. Hos många bolag saknas insikten om hur stor andel avtal och dokument – allt från arbetsordrar till sekretessavtal – som faktiskt skickas iväg dagligen av dess organisationer och avdelningar.

Trots det har de allra flesta företag inte insett att det faktiskt går att transformera sina mest pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Här är några exempel på hur elektronisk signering kan förenkla företagarnas vardag. 

HR

En av de vanligaste orsakerna till att kandidater väljer att hoppa av en rekryteringsprocess är relaterade till tid. Många HR-avdelningar har insett vikten av ett kvickt och smidigt agerande vid anställningar på en konkurrensutsatt marknad. Talangerna kan fångas in snabbare med hjälp av smidiga, elektroniska anställnings- och kontraktsprocesser.

Sälj

När ett avtal med kunden eller partnern ska undertecknas kan slutanvändarna e-signera och hantera sina dokument var de än befinner sig, på vilken enhet som helst. Är kunden krånglig och inte kan bestämma sig, skicka ett nytt avtal på några sekunder.

IT

För IT-avdelningarna blir det nu enklare att hantera och fylla i allt från incidentrapporter till ändringsbegäran. Både interna och externa dokument kan med fördel skickas med e-signering. Speciellt i tider när man kanske inte har möjlighet att sitta på samma kontor. 

Legal

De som snabbt behöver fylla i ett sekretessavtal eller ett internt dokument kan signera elektroniskt, oavsett om de befinner sig på kontoret eller på språng. Det har aldrig varit viktiga att hålla koll på datan och se till att man till exempel efterlever GDPR. 

Inköp

Med digitala processer förenklas vardagen för inköpsavdelningarna som behöver få en inköpsorder eller ett leverantörskontrakt undertecknat. Ibland måste avtal även skickas fram och tillbaka innan man är överens om vad som gäller.

Kort sagt, det finns alltid ett dokument eller en överenskommelse som behöver signeras.

Scrive har sedan starten 2010 hjälpt kunder i flera olika branscher att digitalisera och effektivisera olika arbetsflöden och dokumentprocesser. Trenden är tydlig – behovet av elektroniskt undertecknade avtal och kontrakt finns i alla branscher, i alla bolag och på alla avdelningar.

– Genom att digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan man spara både tid och pengar, och företaget kan därmed kan göra fler affärer, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?