ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Matvarujätten ska puffa kunderna till klimatsmarta val

  • Vispgrädde. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Kycklingfärs i stället för nötfärs. Vegetabilisk grädde i stället för vispgrädde. Genom att i köpögonblicket puffa för klimatsmarta val hoppas Axfood kunna bidra till att ökad medvetenhet och sänkta utsläpp hos kunderna. 

De flesta av oss vill göra vad vi kan för att minska vårt klimatavtryck. Men att i en stressig vardag göra medvetna val är långtifrån alltid lätt. Något som inte minst gäller då maten ska handlas och veckomenyn planeras. 

För att underlätta klimatsmarta val har Axfoods matbutik på nätet, Mat.se, i samarbete med forskningsinstitutet Rise dragit igång ett projekt där kunderna ska ”puffas” till mer hållbara inköp. Nudging kallas metoden som i det här fallet handlar om att i köpögonblicket visa på de alternativ som finns. 

”Om du söker på vispgrädde så kommer det i stället upp en sojaprodukt som första alternativ. Söker du på köttfärs erbjuds du köttfärs, men också kyckling eller soja. Det är produkter som i de flesta fall passar precis lika bra för en köttfärssås”, säger Viveca Järhult som är marknadsansvarig på Mat.se.

Projektet har pågått under ett par veckor och omfattar hittills bara dem som valt att ansluta sig, vilket i nuläget är 27 procent av de inloggade kunderna. Hur många personer det rör sig om vill Axfood inte berätta. 

Resultatet bedöms så här långt vara gott. Exempelvis valde 9 procent av kunderna som sökt på vispgrädde ett vegetabiliskt alternativ, nära 14 procent visade sig vara villiga att byta ut riset mot potatis – och hela 32 procent avstod köttfärsen för med hållbara alternativ.

Dock finns en risk för högre tal i just den grupp som självmant valt att ansluta sig till studien, än om försöket rullades ut på bred front till samtliga kunder.

”Det är ett indikativt resultat och vi är bara i början av förstudien. Från handelns sida är det intressant att se hur vi genom design av bra verktyg kan puffa kunderna att göra mer medvetna val.”

Vad säger mjölkbönderna och köttproducenterna om det här? Finns det risker med att ni gynnar vissa produkter framför andra?

”Jag tror att alla producenter är medvetna om den egna produktionens styrkor och svagheter. Nu lyfter vi fram det klimatsmarta. En ambition är att också kunna titta på ekologiska aspekter eller sådant som är bättre för biologisk mångfald.”

Förändras prisbilden för de kunder som i högre grad väljer klimatsmart mat?

”Många varor är billigare, andra är dyrare. Det handlar i första hand om att vara villig att förändra sina favoriträtter”, säger Viveca Järhult. 

Mat.se har i dag CO2e-märkt 74 procent av sitt sortiment, även om klimatavtrycket ännu bara visas ut mot kund på cirka 500 produkter. Ambitionen, enligt Viveca Järhult, är att till hösten ha tydliga klimatmärkningar på omkring 90 procent av butikens omkring 10 000 artiklar. 

Till grund för CO2e-märkningen ligger den klimatdatabas för livsmedel som finns hos Rise. I samarbetet med Axfood har forskningsinstitutet tagit fram och anpassat klimatavtrycket för just det sortiment som finns hos Mat.se. 

”Vi har forskat om matens miljöpåverkan i mer än 25 års tid. Klimattalen är baserade på livscykelanalyser, vilket är en ISO-standardiserad metod. Vår uppgift har varit att säkerställa kvaliteten på informationen så att den blir trovärdig”, säger Britta Florén, projektledare vid Rise.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies