Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Mardrömsdag för Miljöpartiet

Ja i Mark- och miljööverdomstolen till utbyggnaden av Preemraff och 5 miljarder skattekronor i räddningspaket till flygbolaget SAS. Måndagen blev en tung dag för Miljöpartiet. 

”Som miljöpartist är det aldrig kul att stötta branscher som inte i grunden är hållbara”, säger det ena regeringspartiets klimatpolitiska talesperson, Lorentz Tovatt.

Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt.
Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt.Foto:Tomas Melin

På måndagsförmiddagen föreslog regeringen ett krispaket för flygbolaget SAS om 5 miljarder kronor. Samma dag gav Mark- och miljööverdomstolen under eftermiddagen sitt godkännande till Preems utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. En utbyggnad som väntas öka raffinaderiets utsläpp från 1,7 miljarder ton koldioxid till 2,7 miljarder ton och därmed bli Sveriges enskilt största punktutsläppskälla. 

I slutändan är det regeringen som ska besluta om Preem ska tillåtas bygga ut raffinaderiet i Lysekil och här har Miljöpartiet engagerat sig kraftigt mot en utbyggnad. Men MÖD:s beslut gör det nu definitivt svårare för regeringen att motivera ett nej till utbyggnaden. 

”Miljöpartiets generella inställning är att vi inte vill ha några fler fossila investeringar. Vi sitter i regering och riksdag för att se till att utsläppen kraftigt minskar. Vad gäller det specifika ärendet Preemraff så är det fortfarande ett rättsärende och det är en fråga som regeringskansliet nu får granska vidare i detalj och sen komma med ett besked”, säger Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt till Aktuell Hållbarhet

Vad gäller stödet till SAS om 5 miljarder kronor menar Lorentz Tovatt att det nu är positivt att regeringen kommer att kunna ställa krav på den skandinaviska flygjätten. 

”Som miljöpartist är det aldrig kul att stötta branscher som inte i grunden är hållbara. Men det viktiga här är att regeringen får ställa motkrav. Här får vi nu möjlighet att ha kvar ägandet i SAS i stället för att det ska bli uppköpt av en annan stat. Då kan vi också ställa kraftfulla klimatkrav i utbyte.” 

Exakt vilka klimatkrav som kommer att ställas på SAS är ännu inte offentligt. Lorentz Tovatt berättar dock att det finns ett antal formulerade krav som nu ska diskuteras med övriga stora ägare och med SAS styrelse.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?