1515
Annons

Mångmiljonregn över jättens nya batteriåtervinning

Stena Recycling vill bli ledande på att återvinna litiumjonbatterier, som används i bland annat elbilar. Nu står det klart att Energimyndigheten stöttar bolagets nya anläggning i Halmstad med mångmiljonbelopp. Samtidigt kan efterfrågan på återvunna metaller pressas upp av nya EU-regler.
”Jag skulle nog säga att alla som ska tillverka batterier är potentiella köpare”, säger bolagets vd Fredrik Pettersson.

Här intill Stena Recyclings återvinningsanläggning i Halmstad planeras en helt ny anläggning för återvinning av litiumjonbatterier. Bygget beräknas kosta en kvarts miljard kronor och ska stå klart om 18 månader. Till höger vd Fredrik Pettersson.
Här intill Stena Recyclings återvinningsanläggning i Halmstad planeras en helt ny anläggning för återvinning av litiumjonbatterier. Bygget beräknas kosta en kvarts miljard kronor och ska stå klart om 18 månader. Till höger vd Fredrik Pettersson.

Återvinningsbranschen hörde knappast till de hetaste för ett par år sedan. Men med klimatomställningen och nya krav på cirkulära materialflöden ligger Stena Recycling helt rätt i tiden - åtminstone om man ska tro Energimyndigheten.

Under onsdagen stod det klart att myndigheten går in och stöttar bolaget med 70,7 miljoner kronor för bygget av en ny återvinningsanläggning för batterier i Halmstad. Elektrifieringen av transportsektorn väntas öka antalet litiumjonbatterier kraftigt, och därmed även behovet av att återvinna dem, lyder motiveringen. 

”Detta viktiga projekt innebär att vi kan skapa en batterivärdekedja som är hållbar och cirkulär från miljö- och klimatsmart produktion till återvinning så vi inte bara flyttar utsläppen från en verksamhet till en annan”, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén i ett pressmeddelande.

Läs mer: Stena satsar på batterier - vill bli ledande aktör  

Återvinningsanläggningen är den första av sitt slag i Sverige och hittills en av få på den europeiska kontinenten. Omkring 10 000 batterier från elbilar, konsumentprodukter och industriella produkter beräknas kunna återvinnas årligen. 

Enligt Stena Recycling är investeringen dels ett sätt att föregå hårdare krav på återvinningsgrad i ett nytt EU-direktiv som väntas börja gälla 2025. Enligt direktivet ska hela 90 procent av all kobolt, nickel och koppar och 35 procent av allt litium återvinnas 2026. 2030 skärps kraven ytterligare, till 95 respektive 70 procent.

Men direktivet kan också få efterfrågan på återvunna metaller att öka, eftersom det även finns krav på att nytillverkade batterier ska innehålla återvunnet material. I dag är efterfrågan på återvunna metaller relativt låg, enligt Stena Recyclings vd, som bedömer att den kommer vara betydligt högre inom sex år när den första generationens elbilar behöver återvinnas i större skala. Han utesluter inte att Northvolt kan bli en av spekulanterna på bolagets råvaror.

”Vi har inga konkreta avtal, men Northvolt är en batteriproducent som ska producera batterier på åtminstone två ställen i Sverige”, säger Fredrik Pettersson, men tillägger att alla aktörer som tillverkar batterier är potentiella köpare.

Ny teknik ska göra dessutom göra återvinningen effektivare. Förhoppningen är att det ska minska koldioxidutsläppen med omkring 25 000 ton per år.

”Vi introducerar en avancerad teknik och det är spännande att vi nu bryter ny mark och sätter standarden inom batteriåtervinning. Målet är att vi ska ha anläggningen i drift under första kvartalet 2023”, säger Fredrik Pettersson.

Hur priset på de återvunna metallerna kommer vara jämfört med jungfruligt material vill han däremot inte slå fast.

”Det kommer variera, för det är en marknad där priset sätts beroende på tillgång och efterfrågan”.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?