1515
Annons

Maktskiftet kastar skugga över gröna näringar

Sänkt reduktionsplikt och utlovade subventioner till kärnkraft är några av de löften på vilka högerblocket gick till val. Det oroar företrädare för de gröna energislagen.

”Att man planerar att frångå tidigare beslut är anmärkningsvärt”, säger Gustav Melin, vd för Svebio.

Foto:Daniel Roos, Hampus Andersson

Valrörelsen har präglats av ett starkt fokus på energikrisen och skenande inflation, medan miljö- och klimatfrågor hamnat i skymundan.

”Jag brukar säga att kriser är hållbarhetens värsta fiende. Det är alltid en uppenbar risk att klimatet prioriteras bort när det dyker upp mer akuta frågor”, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea.

En fråga i fokus har blivit reduktionsplikten, som går ut på att stegvis öka andelen biodrivmedel i bensin, vilket sänker utsläppen men också gör bensinen dyrare. Dagens höga bensinpriser har fått Moderaterna och Kristdemokraterna att överge sin tidigare linje och förespråka sänkt reduktionsplikt.

Gustav Melin, vd för branschorganisationen Svebio, är orolig över utvecklingen.

”Politikerna har tidigare pekat ut riktningen och det har marknaden gått efter. I det här fallet har alla partier, förutom SD, varit med och fattat beslut om reduktionsplikten. Att man nu planerar att frångå tidigare beslut är anmärkningsvärt, inte minst då många investeringar redan gjorts för att vi ska nå målen”, säger han.

Nu har även energimyndigheten lagt sig i. Nyligen publicerade man sin utvärdering av reduktionsplikten med slutsatsen att den är absolut nödvändig för att sänka transportsektorn utsläpp med 70 procent till 2030.

Oljeraffinaderibolaget Neste är världens största producent av biodrivmedlet HVO, och reduktionsplikten har legat till grund för många av bolagets finansiella beslut.

”Nästa år har vi nästan dubbelt så stor produktionskapacitet och skulle utbudet bli mycket större än efterfrågan påverkar det priset. Risken är att vår investeringsvilja sänks radikalt och för Sveriges del innebär det förlorade investeringar och jobb”, säger Magdalena Streijffert, Public Affairs-chef på Neste Sverige.

Hon fortsätter:

”Om man står bakom att minska utsläppen från transport till 2030 så är ju reduktionsplikten det viktigaste verktyget. Det finns ingen alternativ plan. Det är vi oroliga för.”

En annan fråga som kan påverka branschen för förnybar energi är den förändrade synen på kärnkraften. Moderaterna gick till val på att anslå 400 miljarder kronor i kreditgarantier till kraftslaget, vilket bekymrar vind- och solkraftsbranscherna.

”Omfattande subventioner till ett enskilt kraftslag som inte kan leverera förrän om ungefär 15 år vore olyckligt. Det kan försena omställningen. Dessutom skapas en osäkerhet som kan innebära att investerare i land- och havsbaserad vindkraft riktar sina blickar mot andra länder. Det är vi oroliga för”, säger Daniel Badman, vd för Svensk Vindenergi”

Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, är besviken över att inget av högerpartierna ens nämner solkraft i sina energipolitiska program. 

”Det är tråkigt när debatten blir så ensidig att man glömmer bort att Sverige måste satsa på flera olika fronter, säger hon.

Annika Winsth tror att även om den politiska ryckigheten inte är önskvärd kan den ändå vara nödvändig.

”Hur märkligt det än låter tror jag att det är bättre att hantera nuvarande kriser snabbt för att sen kunna rikta fokus tillbaka på hållbarhet igen. Hellre det än att vi får sämre ekonomiska förutsättningar och en lågkonjunktur som gör att vi inte kan driva klimatfrågorna under en lång tid framöver”, säger hon.

Bluetooth ska hjälpa förare att upptäcka faror i trafiken

Den amerikanska biljätten Ford jobbar på att ta fram en app som varnar bilförare om det finns fotgängare eller cyklister i närheten. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Foto:Dmitry Rukhlenko

Den nya appen kommer att fungera med Fords senaste infotainmentsystem och fungerar så att den känner av andra mobiltelefoner i direkt närhet till fordonen. Systemet kan sedan beräkna potentiella risker och ge varningar till föraren. Tekniken har, enligt Ford, också andra potentiella användningsområden, som att upptäcka byggarbetsplatser och byggnadsarbetare.

”De fordon som redan har Fords Co-Pilot360-teknologi kan upptäcka och hjälpa till att varna förare för fotgängare, cyklister, skoterförare och andra trafikanter - och till och med bromsa om förarna inte reagerar i tid”, säger Fords forskningschef Jim Buczkowski i ett uttalande.

Till skillnad från exempelvis kameror och radar kan tekniken som används, Bluetooth Low Energy, även känna av vad som finns bakom byggnader och andra hinder. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera