1515
Annons

Maktkaos på jobbet när männen kommer tillbaka

Det finns en klar risk för backlash för jämställdheten i näringslivet i spåren av coronakrisen när mycket faller tillbaka i gamla informella spår och mönster, varnar Martin Andersson på Oliver Wyman som studerat utvecklingen.

”Det är mycket fokus på mångfald och jämställdhet i dag i formella grupper, men i kriser som denna blir saker och ting lätt mer informella.”

Foto:Claes-Göran Flinck

I en enkätundersökning från december i fjol som managementkonsultfirman Oliver Wyman gjorde i finansbranschen globalt svarade 72 procent att covid-19 varit mer negativ för kvinnor än män på kort sikt, och i firmans Global Risk Report 2021 konstateras att 70 procent av arbetande kvinnor i de största världsekonomierna tror att deras karriär försämrats av pandemin. 

”Det är förvånansvärt höga siffror och samsyn att man tror att det blir sämre”, konstaterar Martin Andersson, partner på Oliver Wyman och tidigare generaldirektör på Finansinspektionen.

Förklaringen ser han i att en hel del under pandemin fallit tillbaka i gamla mönster.

”Män tenderar att komma tillbaka till jobbet tidigare. Det kanske är fler män som under hela pandemin sitter lite mer på kontoret och nätverkar där. I stället för att inkludera mer så kan det ha blivit mer av små grupper av nära personer som sitter och jobbar tajtare tillsammans.”

”Det är mycket fokus på mångfald och jämställdhet i dag i formella grupper, men i kriser som denna blir saker och ting lätt mer informella.”

”I de informella sammanhangen är det mer så att ”det blir som det blir.”

Martin Andersson på Oliver Wyman.
Martin Andersson på Oliver Wyman.Foto:Jesper Frisk

”Problematiken under många år har ju varit de informella diskussionerna och forumen där män pratar med andra män vilket blir exkluderande, även om det inte är syftet. Det är många män i ledande befattningar som fortsätter jobba tillsammans under pandemin och de grupperna kan jag tänka mig svetsas ihop ännu mer. Det gör man under stressade situationer och vi lever under en stressad situation i dag.”

Här ser Martin Andersson nu en ökad risk för bakslag i jämställdhetsutvecklingen. 

”Är det så många som tror att det finns en risk för backlash så kommer det en backlash om man inte aktivt försöker motverka den.”

Han menar att det krävs ordentlig vaksamhet ute i företagen nu.

”Hur ser det ut när vi så småningom successivt börjar komma tillbaka till jobben? Behöver man vidta särskilda insatser och se till att det inte bara är de som först kommer tillbaka som plötsligt blir de som kör och styr allting?”

Han varnar också för att inte ha med detta i beaktande i planerna för den förändrade arbetssituationen efter pandemin, med en ofta ökad andel hemarbete.

”Näringslivet har varit fantastiskt på att snabbt anpassa sig till att jobba hemifrån, från en i många fall allmän skepticism till att det nu är det nya normala. Men att nu sedan hitta formerna för hybridvarianterna måste man tänka väldigt noga inför, annars är det lätt att det går fel.” 

Han menar att det kan öka inkluderingen på många sätt om man hanterar det rätt. 

”Om man tillåter mycket mer flexibla arbetsmöjligheter och hittar rutiner för det. Men det krävs medvetna beslut och att man tänker igenom alla konsekvenser ordentligt.”

Hur män respektive kvinnor upplever och påverkas av hemarbete råder det dock delade meningar om bland forskarna.

En relativt färsk studie från Chalmers, Covid 19 – Working from home, om pandemin och hemarbetets effekter visar att kvinnor upplever arbetsmiljön hemma som sämre än vad män gör. Kvinnor drabbas i högre utsträckning av utmattning, huvudvärk, rygg- och nackproblem och generell stelhet i kroppen.

Enligt tyska forskare vid Hans Böckler-stiftelsen lägger män som jobbar hemifrån två timmar mer på arbetet varje vecka än manliga kolleger som inte jobbar hemma, men utan att hemmajobbarna för den skull ägnar mer tid åt barnen.

Men det finns som sagt också studier som pekar på motsatsen.

Kvinnor som grupp upplever större fördelar med distansarbete än män som grupp. Kvinnor upplever att de får mer tid över till familjen när de arbetar på distans, konstateras i en rapport från fackförbundet ST. Män å sin sida verkar inte uppleva dessa fördelar i lika stor utsträckning. Det är exempelvis fler män som inte upplever någon större skillnad i balansen mellan fritid och arbetstid. Medan fler kvinnor upplever att det blivit till det bättre.

De får leverera bil- och cykelpool i Malmös nya stadsdel

Mobilitetsoperatören Ourgreencar har fått uppdraget att förse boende i Malmö- stadsdelen Sege Park med en miljömärkt bil- och cykelpoolslösning. I området kommer nästan 1.000 bostäder att byggas.

Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.
Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.Foto:Jack Mikrut & Ourgreencar

Sege Park är en ny framväxande stadsdel i nordöstra Malmö där tio byggherrar sammanlagt bygger 964 lägenheter. Här har stort fokus lagts på energieffektivitet och delningsekonomiska lösningar, bland annat delad mobilitet. I praktiken betyder det att samtliga boende i området kommer att få tillgång till en gemensam bil- och cykelpool.

På måndagen stod det klart att det blir Ourgreencar som kommer att utföra tjänsten sedan bolaget skrivit avtal med fastighetsaktörerna som bygger i området.  Mobilitetslösningen kommer att bestå av ett trettiotal cykelfordon – lådcyklar, flakcyklar och cykelkärror – och upp till 15 bilpoolsbilar som mot en kostnad kan nyttjas av de som bor i fastigheterna i stadsdelen.  På området kommer det också finnas utrymmen där man kan serva cykeln samt en så kallad delningsvärd. 

”Det är en person som kommer att finnas i området för att hjälpa människor att komma igång med en beteendeförändring som syftar till att faktiskt bruka den här typen av lösningar som ett verkligt substitut till den egenägda bilen eller cykeln”, berättar Kenneth Falk, försäljningschef och medgrundare av Ourgreencar. 

Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.
Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.Foto:Kjellander Sjöberg

Kenneth Falk beskriver Sege Park som ett spektakulärt byggprojekt som kommer att ge ringar på vattnet. 

”Det kommer miljödelegater från hela världen för att titta på hur vi jobbat med olika lösningar här. Vi vet också att det är många andra nyexploateringsområden som tittar på oss och utfallet av våra delningstjänster i området”, säger han.

Han säger att omvärldsfaktorer som hög inflation, stigande räntor och allmän osäkerhet har ökat intresset för delningslösningar. 

”Om vi tittar på uthyrningsfrekvens och antalet medlemmar så ser vi att de hårda tiderna främjar och ökar användningen av våra lösningar. Vi har till och med kunder som sålt sin andrabil eller sin enda bil. Genom att gå med i en pool kan man frigöra kapital till annat”, säger Falk.

Att slippa det ansvar det innebär att äga en bil är också en anledning att fler väljer en mer flexibel lösning.

”Vi har användare som är väldigt frekventa och betalar så pass höga belopp att det förmodligen skulle var billigare att äga en egen bil, men som ändå valt att använda den här typen av lösning för enkelhetens skull, för att kunna sluta tänka på saker som hjulskifte, service, tvätt med mera”, säger Falk.

Ourgreencar har funnits sedan 2018 har sedan tidigare ramavtal med flera aktörer såsom Studentbostäder, Riksbyggen, HSB, Lansa Fastigheter och Heimstaden. Bolaget har sin bas i Malmö och har i dag en eller flera bil- och cykelpooler i 28 städer – från Skellefteå i norr till Malmö i söder.  Till skillnad från konkurrenterna – däribland Elbilio och Moveabout – är Ourgreencars fordonspooler märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning ”Bra Miljöval”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera