1515

Mackjätten: "De som avvaktar kommer att gå i konkurs"

Drivmedelsbranschen står inför en enorm omvälvning, men mackarna har ändå en ljus framtid.

Det tror drivmedelsgiganten Circle K som gör Norge till sitt laboratorium för eldrivna och självkörande bilar.

”Det kommer att ske mer de kommande tio åren i vår bransch än under de senaste hundra åren. De som är passiva och avvaktar för att se vad som händer kommer att gå i konkurs och försvinna”, säger Jacob Schram.

”De som klarar att ställa om och hitta nya affärsmöjligheter blir däremot vinnare. Och vi har bestämt oss för att ta en ledartröja och kommer att fokusera på alla möjligheter i stället för på hoten. Just nu handlar det mycket om att hitta lösningar och samarbeten för laddning av elbilar.”

Norrmannen Jacob Schram har en central roll i en av världens största drivmedelskedjor. Han är global strategichef tillika Europachef på Circle K. Kedjan ägs av kanadensiska Couche Tard och blev en storspelare även i Europa genom köpet av norska Statoils detaljistverksamhet.

”Totalt har vi 15.000 stationer runt om i världen. Vi är bland annat den klart största aktören i Sverige med nästan 800 stationer”, säger Jacob Schram.

Jacob Schram är Europachef och global strategichef på Circle K. Kedjans mackar är framför allt detaljister med mycket mer än drivmedel i sortimentet.
Jacob Schram är Europachef och global strategichef på Circle K. Kedjans mackar är framför allt detaljister med mycket mer än drivmedel i sortimentet.Foto:Kilian Munch

Och han uppger att just den svenska marknaden, där bolaget har 3.300 anställda, är mycket viktig för Circle K.

”Inte minst resultatmässigt, där Sverige är femte största i hela vår portfölj. Vad som händer här i Sverige framöver är därför av stor betydelse för oss”, säger Jacob Schram till Di i samband med ett besök i Sverige.

”Vi är väldigt nöjda med utvecklingen så här långt och vi kommer att fortsätta investera för att växa ytterligare bland annat genom att bygga nya stationer.”

Enligt Circle K väntar alltså stora förändringar som kommer att rita om villkoren och kartan för såväl transportsektorn i stort som för drivmedelsleverantörer i hela världen.

”Elektrifieringen som i full fart är på väg kommer att slå igenom i massiv skala och påverka hela samhället. Den riktigt stora ketchupeffekten kommer när elbilar kostar lika mycket som andra bilar, och det händer sannolikt kring 2025”, säger Jacob Schram.

”Elektrifieringen kommer utan tvekan att leda till att försäljningen av drivmedel går ned.”

För att möta det har han nu fått uppdraget att etablera ”projekt Baltazar”.

”Enkelt uttryckt gör koncernen Norge till ett testlaboratorium. Anledningen är att Norge har en av världens högsta andelar elbilar. Vi är nu i full färd med att etablera en organisation där vi kommer att jobba hårt för att utveckla och testa nya format, koncept och affärsmodeller.”

Ett huvudspår är att Circle K ska satsa stort på att erbjuda även laddning av elbilar.

”Det blir både på stationerna och andra platser. Vi ser på lösningar för arbetsplatser och hemma hos våra kunder. För att klara det kommer vi att samarbeta med nya partner, såväl etablerade billtillverkare som bolag i elsektorn”, säger Jacob Schram.

Men elektrifieringen är inte den enda stora förändringen som Circle K:s strategichef ser framöver.

”Självkörande bilar, som vi tror börjar slå igenom stort lite senare, kanske 2025–2030, kan bli ett stort skifte i transportsektorn. Det kan medföra att det blir mindre intressant att äga bilen och antalet fordon kan krympa när fler delar”, säger Jacob Schram.

”Bilen kommer att bli mer som en egen salong där du kan slappa, se på film eller till och med sova. Det kommer att leda till större behov av mat, snacks och dricka i bilen. Där kommer vi in och vi kommer att satsa ännu mer på bra och fräsch mat.”

Och även om Circle K:s framtidsscenarier om fler eldrivna och självkörande bilar blir verkligen så är mackarna ändå inte dömda till undergång, tror bolaget.

”Bilarna behöver även i fortsättningen tvättas och rengöras och elbilarna laddas även utmed vägarna. Vi är övertygade om att det också kommer att säljas drivmedel under flera decennier framöver, även om det blir en gradvis omställning till förnybara alternativ.”

Enligt bolaget innebär förändringen att bensinstationerna i framtiden kommer att bli mer av en rastplats med många olika möjligheter.

”Vi funderar även på drivmedelsfria stationer. Vi är ju detaljhandlare och det är inte onaturligt att vi återvänder till stadskärnorna, denna gång för att utmana kedjor som Seven Eleven och Pressbyrån”, säger Jacob Schram.

”Vi funderar även på att utnyttja våra stationer som en del i logistikkedjan för att hantera de snabbt ökande köpen av varor över internet. Potentialen i den infrastruktur och det enorma nätverk som vi har byggt i våra stationer är oerhört stor och vi har bara börjat fundera på hur den kan utnyttjas i den spännande omställning som nu påbörjats.”


Innehåll från ENFOAnnons

Därför hamnar beteenderisker i fokus efter pandemin

Under mars månad 2020 förändrades världen nästintill över en natt. Pandemin massförflyttade människor från deras arbetsplatser och säkra nät till köksbordet, med rejält ökade säkerhetsrisker som följd. Detta har ökat kraven på medarbetarnas säkerhetsmedvetenhet, såväl som på säkra accesstjänster. Men hur gör man för att hänga med på tåget?

Säkerhet, som alltid har varit en angelägen fråga, har sedermera blivit en topprioritet i fråga om IT-investeringar. En säker arbetsplats handlar dock inte uteslutande om teknik. 

– Digitalisering är en förändringsresa som kräver kontinuerlig utveckling och lärande. Det första steget handlar emellertid om människan snarare än tekniken. Det nya normala kräver ett helt annat beteende och en personlig säkerhetsmedvetenhet, på en djupare nivå än tidigare, konstaterar Sarvi Glemfors, ansvarig för affärsenheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på  Enfo.

Läs om Enfos tjänster inom cybersäkerhet  

Enfo har lång erfarenhet inom framtagande av såväl strategier och arkitektur, som planering baserad på de krav som ligger till grund för den digitala förändringsresan. Enfos tjänster inom området User Engagement fokuserar specifikt på slutanvändarens beteende och hantering av data, där kärnan är en säker och trygg digital transformationsresa med användarens behov i fokus. Sarvi betonar dock att en och samma strategi inte är applicerbar hos alla företag.

– Det är viktigt att utgå från sin egen verksamhet och kartlägga var man befinner sig i sin utveckling nu, kontra innan pandemin. Vari ligger förändringsbehovet och vad behöver man göra för att verkligen förändra sina medarbetares beteenden i grunden?

Gör inte allting själv

För att nå svaren på dessa frågor krävs en hel del research och långt ifrån alltid besitter man rätt kompetens in-house. Det är därför viktigt att inte sträva efter att göra allting själv. Då behov uppstår bör man istället anlita experter som kan rita de stora dragen på en övergripande nivå och lägga grunden för eventuella förändringar. 

– Användaren behöver alltid vara i fokus. Vilka ska använda de lösningar eller den teknik som ska implementeras? Hur beter de sig och hur tänker de kring säkerhet? Finns det några beteenderisker?

Läs mer om Enfos identitetslösningar  

Dataklassificering är en grundsten

Vikten av säkra lösningar och dito teknik kan emellertid inte underskattas. Ökande mobilitet medför många komplexa utmaningar. Patrik Duckert, ansvarig för området Digital Identity, betonar därför vikten av att skapa trygg och säker åtkomst till data, för att säkerställa att rätt person når rätt information. Liksom Sarvi konstaterar han att en teknisk lösning inte passar alla – eller gör allt. 

– Att klassificera och skatta sina data är därför en absolut grundsten i säkerhetsarbetet och för att åstadkomma en datadriven transformation. Vet man vilka data som behöver skyddas och hur, är det betydligt lättare att bygga tekniska lösningar som lägger på ett lock av ID-skydd eller åtkomstskydd. Samspelet mellan agil teknik och medvetna medarbetare är därmed en förutsättning för en lyckad verksamhetsdigitalisering, avslutar han.

Läs mer om Enfos Modern Workplace  

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?