ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbara bolag

Lokal närvaro gör Handelsbanken till hållbar vinnare

  • Foto: Josefine Stenersen

Hållbarhet ses som något naturligt hos Handelsbanken. Deras lokala närvaro är enligt hållbarhetschef Camilla Johansson en delförklaring till bankens framgångar i årets Hållbara bolag. 

Hållbara bolag 2019: Alla listor bransch för bransch  (Obs extern länk!)

Den största möjligheten för en bank att bidra till hållbar utveckling ligger i dess affärsverksamhet, när den finansierar kundernas projekt och verksamhet samt när banken får förtroendet att förvalta kundernas kapital. Det anser Camilla Johansson, hållbarhetschef på Handelsbanken som toppar listan över bankerna i årets Hållbara Bolag-rankning.

”Vår långsiktighet och lokala närvaro tillsammans med en ansvarsfull syn på bankverksamheten gör hållbarhet till en naturlig del av vår värdegrund. Vi har den senaste tiden också arbetat för att bli tydligare kring vårt hållbarhetsarbete och berätta vad vi gör. Sedan finns det naturligtvis mer vi kan göra, det här är ett område som utvecklas i snabb takt”, säger Camilla Johansson om bankens placering. 

Handelsbankens lokala närvaro, decentraliserade arbetssätt och fokus på långsiktiga relationer ger enligt Camilla Johansson banken möjlighet att också hjälpa bankens kunder med deras hållbarhetsarbete.

”Jag ska ge ett exempel. I dag vill många kunder veta att till exempel deras sparande investeras hållbart. Därför pågår ett arbete i vårt fondbolag för att införa utökade hållbarhetskrav i alla våra fonder. Vi ska inte ha särskilda hållbarhetsfonder utan ha samma synsätt i hela vår förvaltning. Vi anser att de bolag som kan driva sin verksamhet i en hållbar riktning eller bidra med nya innovationer för en hållbar utveckling kommer att vara framtidens vinnare”, säger hon. 

Handelsbanken har sett över hur bankens finansiella mål och verksamhet påverkar målen i Agenda 2030 och enligt Camilla Johansson finns det i dag inget motsatsförhållande mellan bankens lönsamhet och något av hållbarhetsmålen. Den största hållbarhetsutmaningen de kommande året ligger i att identifiera alla de nya risker som uppstår i den snabbt förändrade omgivningen. 

”Vi banker är väldigt bra på att analysera risker, men klimatförändringarna leder till nya typer av risker som vi behöver identifiera och hantera. Vi måste löpande lära oss mer och vi ser också ett ökat behov av tillförlitlig data, ökad transparens helt enkelt”, säger hon.

Handelsbanken har även stått ut i frågan om arbetet för att motverka korruption, något som tidigare har uppmärksammats av Di. Då sa Camilla Johansson att den frågan ligger i linje med bolagets värderingar och att deras framgångar bygger på att de lyckas få förtroende. 

”Vårt antikorruptionsarbete bygger på effektiva rutiner, riskanalyser, leverantörsprocesser och system. Alla medarbetare måste också förstå hur viktigt det är att förebygga och aldrig acceptera korruption – och att reglerna för till exempel gåvor och representation alltid måste följas”, säger Camilla Johansson. 

Camilla Johansson framhåller att det är viktigt att prioritera arbetet mot korruption för att få en säker och sund bankverksamhet.

”I de globala hållbarhetsmålen ingår målet att väsentligt minska mutor och korruption som ett delmål under mål 16. Det är också ett av de mål som Handelsbanken har identifierat som mest relevant för oss”, säger hon.

 

 

 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer