1515

Lista: Svenska börsjättarna som är bäst på att jobba mot korruption

Allt fler av de svenska börsbolagen prioriterar arbetet med att motverka korruption, visar årets undersökning av Hållbara bolag. Ett av de bästa bolagen i år är Handelsbanken.

Foto:Andrey Popov/Mostphotos

”Det är i linje med våra värderingar. Våra framgångar är beroende av våra kunders, medarbetares, ägares, myndigheters och andra intressenters förtroende”, säger Camilla Johansson, tillförordnad chef för hållbarhet i Handelsbanken.

Hon framhåller att det är viktigt att prioritera arbetet mot korruption för att få en säker och sund bankverksamhet.

”I de globala hållbarhetsmålen ingår målet att väsentligt minska mutor och korruption som ett delmål under mål 16. Det är också ett av de mål som Handelsbanken har identifierat som mest relevant för oss”, säger hon.

Camilla Johansson, tillförordnad chef för hållbarhet i Handelsbanken.
Camilla Johansson, tillförordnad chef för hållbarhet i Handelsbanken.Foto:Josefine Stenersen

Det är inte bara Handelsbanken som har prioriterar arbetet mot korruptionen. De svenska bolagen har förbättrat sitt arbete mot korruption visar årets rankning av 138 börsbolag inom sex sektorer (se faktaruta) som görs av Dagens industri, Aktuell Hållbarhet och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 

Susanne Arvidsson, docent i finansiering och redovisning på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, säger att hon är glad över det generella lyftet som visas i år.

”Men vi är inte nöjda än. Det finns många som fortfarande ligger i botten och vår uppfattning är att alla bolag bör kommunicera ännu tydligare för att externa intressenter ska kunna få en indikation på hur framgångsrikt företaget är i sitt arbete med de här viktiga frågorna”, säger Susanne Arvidsson, docent i finansiering och redovisning på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, som lett undersökningen. 

Undersökningen visar att bolagen tar allt mer seriöst på arbetet med att stoppa korruption. Både vad som kommuniceras och det interna arbetet har lyft sig jämfört med siffrorna från undersökningen förra året. 

”Det här är något som fått stort fokus de senaste åren. Sedan går det inte jättesnabbt att sätta nya rutiner. Det är en lärprocess som bolagen befinner sig i”, säger Susanne Arvidsson. 

Nytt för i år är att banker, investmentbolag och dagligvarubolag tagits med i undersökningen. Tre av nio undersökta bolag i banksektorn har tagit sig in på topplistan.

Ett av de bästa bolagen är Handelsbanken, som uppfyller åtta av de tio parametrar som undersöks. 

Camilla Johansson förklarar hur Handelsbanken jobbar med frågan: 

”Vårt antikorruptionsarbete bygger på effektiva rutiner, riskanalyser, leverantörsprocesser och system. Alla medarbetare måste också förstå hur viktigt det är att förebygga och aldrig acceptera korruption – och att reglerna för till exempel gåvor och representation alltid måste följas.”

Banken har därför årliga utbildningar och säkerhetsgenomgångar som visar på konsekvenserna av korruption, säger Camilla Johansson.

”Att det är angeläget för de som möter kunder är självklart, men vi tycker att det är viktigt att de som jobbar med till exempel affärs- och produktutveckling har samma kompetens. Då kan de, i sitt arbete, se om risken för korruption kan minskas genom att vi utvecklar ny teknik eller förändrar våra produkter eller tjänster.”

”Vi är också medlemmar i Transparency International Sverige Corporate Supporters Forum, ett svenskt näringslivsforum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte i antikorruptionsarbetet”, säger hon. 

Generellt är det investmentbolagen som är sämst på att kommunicera kring hur de arbetar mot korruption. Susanne Arvidsson tror det är en mognadsfråga.

”Investmentbolagen har inte börjat med de här frågorna på samma sätt som de ’vanliga’ bolagen har gjort. Jag tror att vi kommer få se en utveckling framöver där även investmentbolagen kommer att utveckla rutiner och processer för sitt anti-korruptionsarbete.”

I undersökningens enkätstudie studeras vad bolagen själva uppger att de gör. Men det sätt som frågorna är formulerade på gör att vi får goda indikationer om vad som faktiskt sker internt i deras hållbarhetsarbete, säger Susanne Arvidsson. 

”I den rådgivande kommittén har vi varit noggranna med att formulera parametrarna så att de undersöker hur och vilka effekter insatserna gör, inte bara att man gör något. Om man kan kommunicera ‘hur’ man gör något är det ofta ett tecken på att det är något bakom orden”, säger Susanne Arvidsson. 

 

Listan visar de 25 procent högst placerade bolagen.


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?