1515

Leksell satsar 300 miljoner kronor på välfärdsentreprenörer

Strålknivsmiljardären Laurent Leksell ser nya finansieringsmodeller som avgörande för att göra den offentliga sektorn mer innovativ. Med ett tillskott från grundarens egna medel ska investeringsbolaget Leksell Social Ventures nu växla upp sin satsning på området.

Hugo Mörse, verksamhetschef på investeringsbolaget Leksell Social Ventures och grundaren Laurent Leksell.
Hugo Mörse, verksamhetschef på investeringsbolaget Leksell Social Ventures och grundaren Laurent Leksell.Bild:Fond & Fond

Välfärdssektorn skulle både kunna öka innovationstakten och bli bättre på att ta till sig de lösningar som redan finns i den privata och ideella sfären. 

Det menar Laurent Leksell, medicinteknikbolaget Elektas grundare och styrelseordförande, som nu skjuter till omkring 300 miljoner av egna medel till investeringsbolaget Leksell Social Ventures vars fokus är socialt entreprenörskap inom bland annat vård, utbildning och integration.

”Det finns evidensbaserade innovationer och lösningar, inte minst utomlands, i både privat och ideell sektor. Men ett problem är att det är mycket svårt för offentliga aktörer att upphandla och implementera de här innovationerna”, säger han.

”Jag ser fram emot att skala vår investeringsverksamhet för att kunna bidra och göra en allt större insats”, fortsätter han.

Till dags dato har Leksell Social Ventures, som drog i gång 2014, investerat sammanlagt omkring 50 miljoner kronor. 

”Den verksamhet vi har bedrivit hittills kan man se lite grand som titthålsinvesteringar. Framöver kommer vi att bredda vår kapacitet och göra fler och större investeringar”, säger Hugo Mörse som är verksamhetschef.

Han understryker att Leksell Social Ventures är ett kommersiellt investeringsbolag och inte ägnar sig åt filantropi. Det årliga avkastningsmålet för portföljen är satt till över 10 procent.

”Social hållbarhet är svårt att mäta, men helt avgörande för ett fungerande samhälle. Syftet med vår investeringsverksamhet är att bidra till en ny struktur för en hållbar social sektor”, säger han.

Investeringsstrategin består av två delar. Den första och mer traditionella är att gå in med kapital direkt i startupbolag som tacklar samhällsproblem. I portföljen finns i dag bland annat bolagen Just Arrived, som fungerar som en integrationshubb, Mindmore vars digitala plattform testar kognitiva förmågor och Health Integrator, som är en preventiv digital hälsotjänst.

Den andra delen i investeringsstrategin, sociala utfallskontrakt, eller social impact bonds, är ett nyare koncept. 2016 tog bolaget fram Sveriges första sociala utfallskontrakt i samarbete med Norrköpings kommun och SKR.

Leksell Social Ventures hoppas att finansieringsmodellen ska bli ett verktyg för att sprida innovationer i den offentliga sektorn.

”Ska man lösa problem, och få 'impact', måste man samarbeta och samspela med den offentliga sektorn”, säger Hugo Mörse.

Ett socialt utfallskontrakt innebär att en offentlig beställare gör en specifikation över ett önskat resultat på ett område, som kan vara exempelvis att färre personer i en riskgrupp ska utveckla diabetes typ II. Själva lösningen levereras sedan av en part, som kan vara ett privat eller ideellt bolag, medan en tredje part står för finansieringen. 

Om beställarens önskade resultat uppnås betalar de tillbaka finansieringen plus en eventuell premie, baserat på utfallet. Leksell Social Ventures roll i ekvationen är som finansiärer. 

Skillnaden mot en offentlig upphandling är alltså att det snarare är ett resultat än en aktivitet som beställs. 

”För att vinna en upphandling i dag måste du göra något som passar in på den kravspecifikation som ställs. Det lämnar mycket lite rum för innovation. Snarare riskerar icke-effektiva insatser att upprepas”, säger han.

Därför ser han sociala utfallskontrakt som en väg för den offentliga sektorn att testa nya och evidensbaserade lösningar utan att stå för den finansiella risken.

”Det är enbart när de sociala resultaten och kostnadsbesparingarna är bevisade som den besparingen i sin tur kan återfinansiera investerarna. Utfallsmodeller handlar inte om vinster i välfärden. Det handlar om att hjälpa offentlig sektor att kvalitetssäkra välfärden”, säger Hugo Mörse.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?