ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv - anmäl dig för vårt nyhetsbrev!
Energi

Larmet: Risk för elbrist i Stockholm

  • De kommande åren kan Stockholm få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el. Foto: TT

Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el. 

För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet.

Allt fler branscher och områden i samhället går i dag i rask takt mot ökad elektrifiering. Den är ett måste om vi ska klara omställningen till hållbarhet – men den medför också utmaningar.

I Stockholm väntas urbanisering, fler bostäder och en utbyggd tunnelbana, ny industri med en tillväxt av bland annat datahallar samt – inte minst – en elektrifierad fordonsflotta att bidra till ökad efterfrågan på el.

Behov som flera aktörer nu oroar sig för att staden inte ska klara att möta.

Beräkningar från intresseorganisationen Power Circle visar att vi kan ha en minst miljon elbilar och laddhybrider i Sverige år 2030. Av dessa uppskattas 40 procent rulla i Stockholm.

Det är en tillväxt som i allt högre grad kommer att påverka efterfrågan på effekt. Vd Olle Johansson menar dessutom att det kan gå fortare än vad vi nu tror: 

”I Norge har vi sett hur nybilsförsäljningen av elbilar och laddhybrider har gått från ett par procent för sex, sju år sedan – till att nu utgöra halva marknaden. Det har gått väldigt fort, dessutom i ett tidigt skede då tekniken var omogen”, säger han. 

Att vi historiskt sett är vana vid att kapaciteten i elnäten alltid räcker till, betyder inte att så kommer att vara fallet i framtiden, konstaterar han. 

”Med elektrifiering, urbanisering och fortsatt tillväxt tror jag att vi har anledning att vara oroliga för att kapaciteten kan brista.”

Ulla Sandborgh, generaldirektör för Svenska kraftnät, bekräftar bilden. En bristsituation kan uppstå under åren fram till 2027. Vid den tidpunkten ska arbetet med Stockholm Ström vara klart. Projektet ska ge nya stationer och elförbindelser, vilket ska ge Stockholms elnät ”en helt ny struktur”.

”Vi har känt till utmaningarna i Stockholm länge och har många års arbete bakom oss. Om allt går som planerat får vi en rejäl kapacitetsökning till år 2027”, säger Ulla Sandborgh.

Frågan är hur huvudstaden ska klara åren fram till 2027.

Ulla Sandborgh menar att samhällsaktörerna har ett val och säger att vi kan undvika de mest kritiska scenarierna om vi vill:

”Det är självklart så att vi ska klara av laddinfrastrukturen, den är en del av omställningen. Men vi kan inte tänka att vi kan göra allting på en gång – bygga nya bostäder och utöka tunnelbanan samtidigt.”

Det du säger är att åren fram till 2027 kommer vi inte att klara alla nya elbilar i Stockholm, nya bostäder, ny tunnelbana. Att vi de närmaste åren måste prioritera det vi finner viktigast?

”Vi måste vidta andra åtgärder om vi ska klara av det. Till exempel finns en möjlighet att behålla produktion i Stockholm längre än vad som är planerat.”

Stockholm Exergis styrelse har beslutat att stänga Hässelbyverket och delar av sin produktion i Värtan till år 2022, med målet att fasa ut det sista kolet. Svenska kraftnäts generaldirektör säger nu att denna produktion borde fortsätta att drivas ytterligare några år för att myndigheten ska kunna möta de behov man ser framför sig i huvudstaden.

”Det är vår förhoppning att den går några år till”, säger Ulla Sandborgh. 

Med det önskemålet, går det att säga att våra egna behov får gå före klimatet och utfasningen av kol?
”Jag tycker att man ska fatta kloka beslut under resans gång fram till 2027, för att lösa både och. Vi måste se till helheten i klimatfrågan.”

Får vi igång laddinfrastrukturen så att elbilsmarknaden kan ta fart så har det andra fördelar än vad en total utfasning av kol har, anser Ulla Sandborgh. 

Hon poängterar att prioriteringarna inte görs av Svenska kraftnät, men passar på att efterlysa dialog mellan alla inblandade. 

”Det är oerhört viktigt att alla parter i samhället förstår den gemensamma utmaningen”, säger hon. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies