Annons

Kunderna besvikna på elbolagen – ger lägre hållbarhetsbetyg

Bristfällig information om förändringar och svårigheter att infria gröna löften. Det har färgat av sig i kundernas uppfattning om sina elleverantörer.

Energibolagens hållbarhetsbetyg har sjunkit i år jämfört med tidigare år.
Energibolagens hållbarhetsbetyg har sjunkit i år jämfört med tidigare år.Foto:TT/Colourbox

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har lanserat ett nytt index som mäter kundernas uppfattning om sina leverantörers hållbarhetsarbete. Den här veckan släpptes siffrorna för hur energisektorn står sig, en bransch som är i fokus vad gäller omställningen till förnybart.

”Det är spännande att hållbarhetsfrågan är mer aktuell inom energibranschen numera. Vi lever i tider när vi vill spara el och gärna producera själva, men det handlar också om att kunderna har möjlighet att göra medvetna val kring sin energikälla”, säger Johan Parmler, vd för SKI.

SKI har intervjuat över 10.000 privat- och företagskunder för att mäta deras syn på energibolagens hållbarhetsarbete. Bland företagskunder placerade sig Trollhättan Energi, Skellefteå Kraft och Dalakraft i topp med mellan 71 och 67 poäng av 100. 

Bland privatkunder toppade God El listan med 75 poäng.

”God El sticker verkligen ut här. Men det är ett bolag som alltid haft hållbarhet som affärsidé, ända sedan Lasse Åberg designade deras logga åt dem. De har under lång period erbjudit kunderna möjligheten att göra gröna val”, säger Johan Parmler.

Säger kundernas uppfattning något om hur hållbara bolagen faktiskt är?
”Det vi fångar upp är upplevelsen kring hållbarhet. Det är klart att det inte säger något om huruvida bolaget är hållbart eller inte på pappret. Men det är ändå intressant hur det ser ut, för bolagen inte minst.”

Generellt sett har hållbarhetsbetygen, som tagits fram sedan innan indexet infördes, sjunkit i år jämfört med i fjol. Något som inte är förvånande, enligt SKI, eftersom hållbarhetsbetygen har ett tydligt samband med kundnöjdhet. 2022 har präglats av höga elpriser stundtals, hot om elbrist och en högljudd politisk debatt om energi.

Men Johan Parmler anser också att bolagen inte hanterat situationen på bästa sätt.

”Vi skriker efter digitala tjänster. Man vill i realtid kunna följa en massa mätområden kring elförbrukningen. Det är ett område där kundefterfrågan är stor. Men jag tycker inte att man lyckats fånga upp engagemanget”, säger han och fortsätter:

”Hållbarhet är mycket mer komplext än koldioxidavtryck i dag. Nu vill kunderna förändra beteenden och får inte verktyg för det.”

Tvärtom finns det bolag som meddelat att man får svårt att garantera grön el till de som avtalat om att få det. Samtidigt som kommunikationen med kunderna inte hållit måttet, enligt Johan Parmler.

”Det finns exempel på bolag som stängt ned sin kundtjänst och hänvisat till chatt och e-postkommunikation, i en tid när kunderna letar febrilt efter information. Här borde bolagen istället öppna upp ännu mer och våga ta kundmötena. Och tydligt informera om vad som gäller och hur kunderna kan bidra till att hjälpa systemet.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera