ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv - anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Kundens välbefinnande blir hållbarhetsfråga för Lindex

  • Klädkedjan Lindex gör kundernas välbefinnande till en del av sitt hållbarhetsmål. Foto: Hasse Holmberg

Lindex har beslutat att ”kundens välbefinnande” ska inkluderas i företagets hållbarhetsmål. Samtidigt har Lindex skapat kampanjen Sustainable Woman där företaget involverar kunderna genom intervjuer, öppen dialog och genom en kundpanel.

Lindex tillförordnade vd, Elisabeth Peregi, säger till Aktuell Hållbarhet att förhoppningen är att göra livet enklare och vara en positiv kraft i livet för kunderna, som till 98 procent består av kvinnor.

"Vi vill skapa en bra känsla i allt vi gör. Mode kan vara väldigt lustfyllt, men också kravfyllt", säger hon.

Kundnöjdhet är något de flesta företag fokuserar på. På vilket sätt är ”kundens välbefinnande” en hållbarhetsfråga för Lindex?

"Välbefinnande är något mycket mer än nöjda kunder. Vårt hållbarhetsarbete har länge fokuserat på hållbara produkter och material, processer, vattenanvändning, mänskliga rättigheter i leverantörsleden, vilket förstås känts helt rätt. Nästa steg för oss bygger på insikten om att vi också påverkar våra kunder, till exempel genom de bilder vi väljer och tonaliteten i vår reklam. Vi är en viktig del av våra kunders vardag och här vill vi nu sätta nya mål."

Hur ska målet mätas och vilka hållbarhetsåtgärder kan bli aktuella?
"Välbefinnande ska mätas genom kundundersökningar. Vi mäter redan en rad saker kring vår produkt. Det här blir ett nytt mål."

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies