1515

Kraftig ökning av oklara miljöpåståenden i reklam

Dåligt underbyggda miljöargument har ökat kraftigt i reklamen, visar en kartläggning utförd av Konsumentverket.

Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket, menar att det är oacceptabelt med vaga miljöargument i reklam.
Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket, menar att det är oacceptabelt med vaga miljöargument i reklam.Foto:Öyvind Lund/Konsumentverket

Konsumentverket har gjort en kartläggning av miljöargument i svensk reklam och det visar sig att användningen ökar kraftigt sedan den senaste undersökningen för sex år sedan. De vanligaste orden är hållbar och hållbarhet. Påståendena är generella och vaga och svåra för konsumenterna att ta ställning till.

”Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste kunna styrka att det som påstås är sant. Rapporten är så färsk att vi inte hunnit göra något konkret ännu, men den kan absolut leda till tillsynsärenden framöver”, säger Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket, till Aktuell Hållbarhet.

Enligt henne är den enklaste åtgärden för bolagen att precisera sitt påstående varför produkten eller tjänsten är miljövänlig eller klimatneutral, för då är det enklare att styrka sitt påstående. Utan precisering så kan konsumenten tro att miljöpåståendet gäller från vagga till grav och det medför en stor bevisbörda på företaget om Konsumentverket skulle inleda ett tillsynsärende.

”Vi utgår ifrån vår omvärldsbevakning och tips från allmänheten i vår tillsyn. Andra faktorer som är viktiga innan vi inleder nya ärenden är hur många konsumenter som möter och drabbas av reklamen”, säger Emelie Neidre.

Vid den förra kartläggningen från 2015 hade elbranschen störst miljöfokus i reklamen. Nu har det även spritt sig till mejeri-, bil-, mode- och restaurangbranschen. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?