Samtidigt med starten för flyglinjen skriver sju partner under en avsiktsförklaring för att börja arbeta med målet att flyga på lokalt producerade biobränslen.
Bland undertecknarna ingår KLM, Växjö Småland Airport, Sky NRG nuvarande leverantör av biobränsle, och skogskoncernen Södra som tilltänkt biobränsleproducent och Växjö kommun.
Vidare ska Luleå tekniska universitet bidra med forskningskompetens för utveckling av hållbara flygbränslen och Fores med 2030-sekreteriatet ska dra policylärdomar och förmedla förslag på vad som behöver ske för att få i gång en stor produktion av biobränsle för flyg.
Till en början används flygbränsle från Altair i Kalifornien, samma som förser KLM med biobränsle för varje flygning Los Angeles–Amsterdam, som är gjort av återvunna matoljor och organiska rester, med cirka 70 procent minskade koldioxid-utsläpp. Meningen på sikt är att klimatnyttan här ska bli ännu större med lokalt producerade drivmedel från skogsavfall.