1515

Kliver in på marknad värd 500 miljarder – Stenabolag ger batterier nytt liv

Svenska Batteryloop ger elbilsbatteriet ett andra liv. Med fem uttjänta elbilsbatterier från Volvos XC40 Recharge och solpaneler löser de energibehovet för nästan 80 laddplatser i börsbolaget Essitys lokaler utanför Göteborg. ”Marknaden för den här sortens lösningar växer oerhört fort”, säger Batteryloops vd Rasmus Bergström till Dagens industri.

Batteryloop har byggt en lösning för Essity som med hjälp av elbilsbatterier löser laddning för 78 bilar och 24 laddplatser för cyklar samt belysning i delar av kontorsbyggnaden som ligger i Mölndal utanför Göteborg.
Batteryloop har byggt en lösning för Essity som med hjälp av elbilsbatterier löser laddning för 78 bilar och 24 laddplatser för cyklar samt belysning i delar av kontorsbyggnaden som ligger i Mölndal utanför Göteborg.Foto:BatteryLoop/Lars Ardarve

Elbilsboomen är bara i sin linda, trots en kraftig ökning de senaste åren. Enligt beräkningar från elbranschens intresseorganisation Power Circle kommer det rulla omkring 2,5 miljoner laddbara fordon på vägarna i Sverige 2030. I kölvattnet av den utvecklingen kommer också ett ökat behov av att återvinna uttjänta elbilsbatterier. Enligt IVL Svenska Miljöinstitutet kommer den första vågen år 2030 när 50.000 sådana batterier når marknaden.

Men redan nu lanserar Stena-bolaget Batteryloop sitt första initiativ som inkluderar uttjänta elbilsbatterier på en marknad som de räknar med kommer vara värd 500 miljarder kronor globalt inom tio år, baserad på data från bland andra Bloomberg New Energy Finance och McKinsey. 

Batteryloop ägs av Stena Recycling, som är Sveriges största återvinningsbolag med en lång erfarenhet av att återvinna material från fordonsbranschen. När ett eldrivet fordon, efter många år i trafik, är i slutet av sin livscykel har batteriet fortfarande en stor del av kapaciteten kvar. Batteryloop föddes 2017 med syfte att hitta en fungerande affärsmodell för att återanvända de uttjänta batterierna. 

”Vi sätter ett värde på ett begagnat batteri. Istället för kunderna ska betala för att återvinna ett batteri så köper vi det och sätter in det i en ny applikation och kan räkna hem det på att återvinningskostnaden bortfaller från Stena Recyling”, säger Rasmus Bergström.

Batteryloops vd Rasmus Bergström på taket till Essitys kontor i Mölndal utanför Göteborg.
Batteryloops vd Rasmus Bergström på taket till Essitys kontor i Mölndal utanför Göteborg.Foto:Emmy Jonsson

Ett av de första livstecknen från Batteryloop kom i slutet av 2019 då de installerade sitt första system i en fastighet i Göteborg – den gången med begagnade batterier från Volvos bussar.  Och i höstas inleddes projekt Sea Lion där Batteryloop tillsammans med bland andra Stena Line och Göteborgshamn ska bygga energilager av begagnade batterier i hamnmiljö. Nu skalar man upp med ett nytt projekt.

Stena Fastigheter, som liksom Batteryloop ingår i Stena-sfären, blev tillfrågade av hyresgästen Essity att utveckla en hållbar lösning för att tillgodose behovet av stort antal laddplatser på kontoret i Mölndal utanför Göteborg. 

Batteryloop utgick från modellen de utvecklat tidigare och byggde ett energilager, som tillverkades av fem uttjänta batterier från Volvo Cars första eldrivna bilar XC40 Recharge. Energilagret laddas av solpaneler på fastighetens tak. Energin som produceras räcker bland annat till att förse kontorets 78 laddstationer för el- och hybridbilar och 24 laddstationer för el-cyklar med elektricitet. Systemet är också kopplat till elnätet för att kunna sälja vidare överskottselen. 

Batteryloops mobila energisystemet BLESS (Batteryloop Energy Storage System) ryms i en container på 16,5 fot. Det är samma storlek som en parkeringsplats. ”Vi kan flytta den när som helst”, säger bolagets vd.
Batteryloops mobila energisystemet BLESS (Batteryloop Energy Storage System) ryms i en container på 16,5 fot. Det är samma storlek som en parkeringsplats. ”Vi kan flytta den när som helst”, säger bolagets vd.Foto:BatteryLoop/Lars Ardarve

Elbilsbatterierna har som funktion att balansera ut toppar då det förbrukas extra mycket el. Systemet kan också flytta lasten under dygnet för att optimera fastigheten. En lösning som är på stor tillväxt. 

”Det sker en stor förändring på elmarknaden i Sverige just nu. Tidigare har vi haft vattenkraft i norr och kärnkraft i syd. Men det som händer nu är är att elförsörjningen blir mer lokal eftersom du måste säkra försörjningen på i din fabrik eller din fastighet – för de peakar som kommer att komma i framtiden är så enorma. Det här möjliggör den elektrifieringsresa som vi är på väg i”, säger Rasmus Bergström.

Batteryloop ser en enorm potential för deras produkt och har redan börjat se sig om efter nya marknader. Bolaget har identifierat 10 länder i Europa där de ser en stor potential och räknar med en marknad värd cirka 25 miljarder kronor inom sina egna segment, där de ser sig ha minst 20 procent av marknaden i framtiden. 

Basen i BatteryLoops system är fem uttjänta batterier från Volvo Cars elbil XC40 Recharge.
Basen i BatteryLoops system är fem uttjänta batterier från Volvo Cars elbil XC40 Recharge.Foto:BatteryLoop/Lars Ardarve

 

Batteryloop ser att de på sikt enbart kommer att använda sig av så kallade ”second use”-batterier, men det tar många år innan volymerna är så stora att de kan möta marknaden. I en övergångfas tittar bolaget både på att använda dels helt nya batterier men också batterier från biltillverkarnas överskottslager.

”Vi har en teknologi som fungerar – och en affärsmodell. Men behovet från marknaden är mycket mycket högre än tillgången på ”second use”-batterier. Så vi måste hantera det på ett annat sätt under en övergångsperiod”. 

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?