1515

Kliver in på marknad värd 500 miljarder – Stenabolag ger batterier nytt liv

Svenska Batteryloop ger elbilsbatteriet ett andra liv. Med fem uttjänta elbilsbatterier från Volvos XC40 Recharge och solpaneler löser de energibehovet för nästan 80 laddplatser i börsbolaget Essitys lokaler utanför Göteborg. ”Marknaden för den här sortens lösningar växer oerhört fort”, säger Batteryloops vd Rasmus Bergström till Dagens industri.

Batteryloop har byggt en lösning för Essity som med hjälp av elbilsbatterier löser laddning för 78 bilar och 24 laddplatser för cyklar samt belysning i delar av kontorsbyggnaden som ligger i Mölndal utanför Göteborg.
Batteryloop har byggt en lösning för Essity som med hjälp av elbilsbatterier löser laddning för 78 bilar och 24 laddplatser för cyklar samt belysning i delar av kontorsbyggnaden som ligger i Mölndal utanför Göteborg.Foto:BatteryLoop/Lars Ardarve

Elbilsboomen är bara i sin linda, trots en kraftig ökning de senaste åren. Enligt beräkningar från elbranschens intresseorganisation Power Circle kommer det rulla omkring 2,5 miljoner laddbara fordon på vägarna i Sverige 2030. I kölvattnet av den utvecklingen kommer också ett ökat behov av att återvinna uttjänta elbilsbatterier. Enligt IVL Svenska Miljöinstitutet kommer den första vågen år 2030 när 50.000 sådana batterier når marknaden.

Men redan nu lanserar Stena-bolaget Batteryloop sitt första initiativ som inkluderar uttjänta elbilsbatterier på en marknad som de räknar med kommer vara värd 500 miljarder kronor globalt inom tio år, baserad på data från bland andra Bloomberg New Energy Finance och McKinsey. 

Batteryloop ägs av Stena Recycling, som är Sveriges största återvinningsbolag med en lång erfarenhet av att återvinna material från fordonsbranschen. När ett eldrivet fordon, efter många år i trafik, är i slutet av sin livscykel har batteriet fortfarande en stor del av kapaciteten kvar. Batteryloop föddes 2017 med syfte att hitta en fungerande affärsmodell för att återanvända de uttjänta batterierna. 

”Vi sätter ett värde på ett begagnat batteri. Istället för kunderna ska betala för att återvinna ett batteri så köper vi det och sätter in det i en ny applikation och kan räkna hem det på att återvinningskostnaden bortfaller från Stena Recyling”, säger Rasmus Bergström.

Batteryloops vd Rasmus Bergström på taket till Essitys kontor i Mölndal utanför Göteborg.
Batteryloops vd Rasmus Bergström på taket till Essitys kontor i Mölndal utanför Göteborg.Foto:Emmy Jonsson

Ett av de första livstecknen från Batteryloop kom i slutet av 2019 då de installerade sitt första system i en fastighet i Göteborg – den gången med begagnade batterier från Volvos bussar.  Och i höstas inleddes projekt Sea Lion där Batteryloop tillsammans med bland andra Stena Line och Göteborgshamn ska bygga energilager av begagnade batterier i hamnmiljö. Nu skalar man upp med ett nytt projekt.

Stena Fastigheter, som liksom Batteryloop ingår i Stena-sfären, blev tillfrågade av hyresgästen Essity att utveckla en hållbar lösning för att tillgodose behovet av stort antal laddplatser på kontoret i Mölndal utanför Göteborg. 

Batteryloop utgick från modellen de utvecklat tidigare och byggde ett energilager, som tillverkades av fem uttjänta batterier från Volvo Cars första eldrivna bilar XC40 Recharge. Energilagret laddas av solpaneler på fastighetens tak. Energin som produceras räcker bland annat till att förse kontorets 78 laddstationer för el- och hybridbilar och 24 laddstationer för el-cyklar med elektricitet. Systemet är också kopplat till elnätet för att kunna sälja vidare överskottselen. 

Batteryloops mobila energisystemet BLESS (Batteryloop Energy Storage System) ryms i en container på 16,5 fot. Det är samma storlek som en parkeringsplats. ”Vi kan flytta den när som helst”, säger bolagets vd.
Batteryloops mobila energisystemet BLESS (Batteryloop Energy Storage System) ryms i en container på 16,5 fot. Det är samma storlek som en parkeringsplats. ”Vi kan flytta den när som helst”, säger bolagets vd.Foto:BatteryLoop/Lars Ardarve

Elbilsbatterierna har som funktion att balansera ut toppar då det förbrukas extra mycket el. Systemet kan också flytta lasten under dygnet för att optimera fastigheten. En lösning som är på stor tillväxt. 

”Det sker en stor förändring på elmarknaden i Sverige just nu. Tidigare har vi haft vattenkraft i norr och kärnkraft i syd. Men det som händer nu är är att elförsörjningen blir mer lokal eftersom du måste säkra försörjningen på i din fabrik eller din fastighet – för de peakar som kommer att komma i framtiden är så enorma. Det här möjliggör den elektrifieringsresa som vi är på väg i”, säger Rasmus Bergström.

Batteryloop ser en enorm potential för deras produkt och har redan börjat se sig om efter nya marknader. Bolaget har identifierat 10 länder i Europa där de ser en stor potential och räknar med en marknad värd cirka 25 miljarder kronor inom sina egna segment, där de ser sig ha minst 20 procent av marknaden i framtiden. 

Basen i BatteryLoops system är fem uttjänta batterier från Volvo Cars elbil XC40 Recharge.
Basen i BatteryLoops system är fem uttjänta batterier från Volvo Cars elbil XC40 Recharge.Foto:BatteryLoop/Lars Ardarve

 

Batteryloop ser att de på sikt enbart kommer att använda sig av så kallade ”second use”-batterier, men det tar många år innan volymerna är så stora att de kan möta marknaden. I en övergångfas tittar bolaget både på att använda dels helt nya batterier men också batterier från biltillverkarnas överskottslager.

”Vi har en teknologi som fungerar – och en affärsmodell. Men behovet från marknaden är mycket mycket högre än tillgången på ”second use”-batterier. Så vi måste hantera det på ett annat sätt under en övergångsperiod”. 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?