1515

Klimatprofilen blir Swecos nya hållbarhetschef

Klimatprofilen Mattias Goldmann blir ny hållbarhetschef med externt och globalt fokus på teknikkonsultbolaget Sweco.

”Inspirationen räcker. Nu är det action som gäller”, säger han.

Foto:

Efter nästan sex år på den gröna liberala tankesmedjen Fores, tar Mattias Goldmann steget över till näringslivet då han i oktober tillträder som ytterst ansvarig för hållbarhet på Sweco SWEC B +2,79% Dagens utveckling .

Chief Sustainability Officer lyder den nya titeln – vilken ska markera att hans arbete sker på en mer övergripande, extern nivå än för bolagets övriga hållbarhetschefer.

Grattis till nya jobbet. Hur känns det?

”Det ska bli skitspännande. Jag har varit fram och tillbaka, tankesmedjan var nästan som en del av mig. Det har varit en fantastisk tid att få vara med att stimulera, utmana och inspirera till att våga sätta tuffa klimat- och hållbarhetsmål. Men mycket har hänt, bland annat med med klimatlagen och klimatpolitiska rådet.”

Vad ser du framför dig nu?

”Inspirationen räcker. Nu är det action som gäller, vi måste ut och fixa och göra verkstad. Då är Sweco ett idealiskt ställe. Man är med både tidigt och sent i processerna, vilket har stor betydelse för klimatet.”

Vad kommer du att fokusera på?

”Min roll kommer att vara att se till att omställningen är lönsam och blir av i de stora projekt där Sweco är och vill vara med framgent. Och där vi ser att mycket av hållbarhetsutmaningen kräver att vi snabbt ställer om: inom energisystem, transportsystem – hela infrastrukturen.”

Hur synlig blir du i debatten?

”Det kan hända att det finns en och annan som tänker att de inte vågar ha med Sweco längst fram på scen för att det är en kommersiell aktör. I andra änden finns det nog de som tänker att det är mer intressant med en aktör som har 16 000 anställda på scen, än en som har 20 anställda. Jag tror att det ger en helt annan tyngd i debatten.”

Hur ser du på näringslivets roll i omställningen?

”Hållbarhet måste integreras i affärsmodellen, vilket allt fler gör, men för en del är det fortfarande en grej man lägger till på slutet. Affärsplanerna måste ligga i linje med vad vetenskapen säger måste ske. Dels i form av utsläppsminskningar för klimatet, men också i anpassning – vilket tyvärr kommer att krävas. Övriga utvecklingsmål måste göra framsteg, de har knappt integrerats av någon.”

Mattias Goldmann har en bakgrund på bland annat Gröna Bilister och Westander. Han utsågs 2016 till mäktigast i Hållbarhetssverige av tidningen Aktuell Hållbarhet.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?