Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Klimatpolitiska rådet: Skarpa förslag krävs för att genomföra fossilfria färdplaner

Klimatpolitiska rådet hoppas se skarpa förslag i regeringens klimatpolitiska handlingsplan på hur näringslivets fossilfria färdplaner, som tagits fram inom regeringens initiativ Fossilfritt Sverige, kan realiseras och formaliseras. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Flera av Klimatpolitiska rådets rekommendationer har fått genomslag i regeringens klimatpolitiska handlingsplan. Det säger Klimatpolitiska rådet i en preliminär kommentar efter att regeringen i går släppte en lista på de åtgärder som ingår i handlingsplanen.

Klimatpolitiska rådet välkomnar bland annat att lokalt och regionalt klimatarbete ska stärkas, att all relevant lagstiftning ska ses över för att det klimatpolitiska ramverket ska få genomslag och att regelverk tydliggörs så att konsekvensanalyser görs av effekter för klimatet inom de politikområden där det är relevant. 

Det är enligt Klimatpolitiska rådet också bra att regeringen vidtar åtgärder på transportområdet och bland annat presenterar åtgärder som dämpar transportefterfrågan samt utreder stoppdatum för fossila bränslen.

Inför att själva handlingsplanen ska presenteras skriver Klimatpolitiska rådet att man hoppas att planen utvecklar resonemang kring hur politiken kan bidra till en ökad legitimitet för klimatomställningen och hur det engagemang som behövs från civilsamhället och medborgarna kan främjas. Rådet vill också se skarpa förslag på hur näringslivets fossilfria färdplaner, som tagits fram inom regeringens initiativ Fossilfritt Sverige, kan realiseras och formaliseras.

”För att kunna bedöma om handlingsplanen lever upp till klimatlagens krav vore det av värde om propositionen innehåller en analys över den samlade effekten och därmed regeringens egen bedömning över hur målen om nettoutsläpp till 2045 ska nås”, säger Ingrid Bonde, ordförande Klimatpolitiska rådet, i en kommentar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?