ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbara bolag

Klimatfrågan hetare än på länge – men risk att det dalar igen

  • SKAPAR INTRESSE. Greta Thunberg, miljöaktivist. Foto: David Zalubowski

Intresset för miljöfrågor har exploderat och hos medierna står frågan högt på agendan. Men det finns scenarier som kan få intresset att dala igen, säger Ulrika Olausson, professor i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Att intresset för klimat- och miljöfrågor ökat speglas i en rapport från föreningen Vi-skogen. Undersökningen, som gjordes av nyhetsarkivet Retriver, visar att andelen artiklar i svensk press om klimatet dubblerades mellan 2014 och 2018. 

Under förra året, som är det senaste undersökta året, publicerades 85.000 artiklar som handlade om miljö och klimat – och ämnet var det näst mest omskrivna efter riksdagsvalet under förra året. 

Ulrika Olausson, professor vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, forskar om journalistik och globala miljörisker. Hon ser flera anledningar till att klimatet har blivit hett stoff i spalterna. 

”Medielogiken handlar om händelser. Har man inga händelser kan man inte riktigt rapportera om saker. Förra året hände det väldigt många saker kopplade till klimatförändringar, såsom den varma sommaren. Den gjorde också så att klimatet verkligen kom nära, vilket är en annan aspekt som media påverkas av”, säger hon. 

Även Greta Thunbergs manifestationer är har fått upp klimatet på mediernas dagordning. Samtidigt hölls ett klimattoppmöte i Polen i december förra året. 

Tidigare har miljö och klimat inte varit lika intressant för medierna. Ulrika Olausson säger att det beror på att långa processer, som klimatförändringar, är svåra att fånga inom medielogiken. Men också för att andra frågor kan konkurrera ut klimatet från nyheterna. 

”Om det dyker upp en global ekonomisk kris eller om det blir militära konflikter försvinner miljön från rapporteringen, visar forskning som har gjorts. Sedan kan den komma tillbaka igen, men man ska inte räkna med att det finns ett beständigt intresse för frågan”, säger hon. 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer