Klimatfrågan hetare än på länge – men risk att det dalar igen

Intresset för miljöfrågor har exploderat och hos medierna står frågan högt på agendan. Men det finns scenarier som kan få intresset att dala igen, säger Ulrika Olausson, professor i Medie- och kommunikationsvetenskap.

SKAPAR INTRESSE. Greta Thunberg, miljöaktivist.
SKAPAR INTRESSE. Greta Thunberg, miljöaktivist.Foto:David Zalubowski

Att intresset för klimat- och miljöfrågor ökat speglas i en rapport från föreningen Vi-skogen. Undersökningen, som gjordes av nyhetsarkivet Retriver, visar att andelen artiklar i svensk press om klimatet dubblerades mellan 2014 och 2018. 

Under förra året, som är det senaste undersökta året, publicerades 85.000 artiklar som handlade om miljö och klimat – och ämnet var det näst mest omskrivna efter riksdagsvalet under förra året. 

Ulrika Olausson, professor vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, forskar om journalistik och globala miljörisker. Hon ser flera anledningar till att klimatet har blivit hett stoff i spalterna. 

”Medielogiken handlar om händelser. Har man inga händelser kan man inte riktigt rapportera om saker. Förra året hände det väldigt många saker kopplade till klimatförändringar, såsom den varma sommaren. Den gjorde också så att klimatet verkligen kom nära, vilket är en annan aspekt som media påverkas av”, säger hon. 

Även Greta Thunbergs manifestationer är har fått upp klimatet på mediernas dagordning. Samtidigt hölls ett klimattoppmöte i Polen i december förra året. 

Tidigare har miljö och klimat inte varit lika intressant för medierna. Ulrika Olausson säger att det beror på att långa processer, som klimatförändringar, är svåra att fånga inom medielogiken. Men också för att andra frågor kan konkurrera ut klimatet från nyheterna. 

”Om det dyker upp en global ekonomisk kris eller om det blir militära konflikter försvinner miljön från rapporteringen, visar forskning som har gjorts. Sedan kan den komma tillbaka igen, men man ska inte räkna med att det finns ett beständigt intresse för frågan”, säger hon. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?