1515
Annons

Klimatet struntar i konjunkturen

”Det är klart man tittar, ljuga skulle man göra annars. Jag vet inte hur många gånger på en dag man är inne och tittar.”

Northzones vd Pär-Jörgen Pärson.
Northzones vd Pär-Jörgen Pärson.Foto:Emma-Sofia Olsson

Det var under en panel i samtalsserien Smarta samtal med Mia Odabas som Industrivärdens vd Helena Stjernholm tillstod att hon faktiskt kollar börskursen flera gånger om dagen. Ett föga förvånande, men befriande ärligt, erkännande som lockade publiken till skratt.

Lika ärlig är Northzones Pär-Jörgen Pärson när han i Di:s Hållbara samtal uttrycker en farhåga för att näringslivets verkliga värderingar kommer att blottas under en lågkonjunktur.

”Jag tror att ganska mycket dessvärre kommer att visa sig vara tomma ord”, säger han.

Knappast någon tror att hållbarhet helt skulle falla av agendan vid en finanskris. Men att bergfast hävda att viljan till investeringar kommer att vara lika stor då intäkterna dalar – det vore sannolikt att bedra sig.

Och det är här – i kampen mellan det kortsiktiga och det långsiktiga – som många aktörer i dag har fullt sjå med att få styr på hållbarhetsfrågorna. För motsättningar finns. En viktig förklaring till det är tiden – som vi inte längre har på vår sida.

Omställningen måste ske nu. Det här året, nästa och nästa … och ja, under alla de närliggande år då vi av allt att döma samtidigt kommer att tvingas tampas med en vikande konjunktur.

Klimatet bryr sig inte om nedgångar i ekonomin. Tvärtom kräver det – om vi ska ha en dräglig tillvaro här på jorden – att vi halverar utsläppen inom tio år.

För investerare handlar det konkret om att alla bolag måste bedriva en verksamhet som ligger i linje med forskningen.

Här bör – i ärlighetens namn – framhållas att Helena Stjernholms inledande citat är hämtat ur ett sammanhang där hon resonerar om vikten av att ”ta bort lite fokus från kvartalet” och även hålla ögonen på det långsiktiga.

Så har också Industrivärden och Investor kommit längre i hållbarhetsarbetet än många andra investmentbolag.

Vilket är värdefullt – behovet av föregångare kan inte underskattas. 

Kruxet? Att ingen i dag är i närheten av att göra tillräckligt. 

Bättre tillfälle än nu – inför stundande konjunkturnedgång – att ge kritiker svar på tal finns dock inte.

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?